کاهش ۲۰درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی

وزیر صمت به هیأت دولت پیشنهاد داد کاهش ۲۰درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی مناقصه‌مزایده- چند روز پیش انتشار خبری در بازار خودرو خبرساز شد. طبق این خبر، دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت یک شاکی خصوصی، حکم اولیه‌ای مبنی بر توقف اجرای مصوبه اخیر دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو صادر کرده است. به گزارش […]

وزیر صمت به هیأت دولت پیشنهاد داد

کاهش ۲۰درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی

مناقصه‌مزایده- چند روز پیش انتشار خبری در بازار خودرو خبرساز شد. طبق این خبر، دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت یک شاکی خصوصی، حکم اولیه‌ای مبنی بر توقف اجرای مصوبه اخیر دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو صادر کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، صدور این حکم در حالی بود که دی‌ماه امسال هیأت‌دولت مصوبه جدید خود با عنوان «ساماندهی و مدیریت واردات خودرو» را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های مسؤول ابلاغ کرد. طبق این مصوبه تعرفه واردات خودرو از ۴۰ و ۵۵درصد به ۵۵، ۷۵ و ۹۵درصد افزایش یافت. با وجود انتشار این خبر در خصوص بازگشت تعرفه‌ها به نرخ‌های قبلی، اغلب دارندگان خودروهای وارداتی در بازار فروشنده هستند این در حالی است که بازار به جهت بلاتکلیفی با افت شدید تقاضا مواجه است و خریداری نیز در بازار وجود ندارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبریدی یک عمل غیرکارشناسی بود. ضمن این‌که در این میان، افرادی با ارایه اطلاعات نادرست به ریاست جمهوری و دیگر مسؤولین از ورود خودروهای هیبریدی به کشور ممانعت به عمل آورده‌اند که نتیجه آن وضعیت فعلی کشور است.

گفتنی است که محمد شریعتمداری وزیر صمت، درباره رأی دیوان عدالت اداری، با بیان این‌که برای تغییر تعرفه واردات خودرو، منتظر رأی هیأت وزیران هستیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که به زودی مصوبه کاهش تعرفه خودروهای هیبرید ابلاغ شود اما هنوز رأی دیوان عدالت به ما ابلاغ نشده است.

در این زمینه محسن‌قائمی‌نسب، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری با اشاره به حکم صادره دیوان عدالت اداری با موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: دستور موقت توقف مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش تعرفه واردات خودرو براساس ماده ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر شده و طبق ماده۳۹ آیین دادرسی سازمان‌ها، ادارات و هیأت‌ها و مأموران طرف شکایت پس از صدور و ابلاغ دستور موقت مکلفند طبق دستور عمل کنند

وی در خصوص صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این که هنوز دستور موقت دیوان عدالت اداری ابلاغ نشده و من ندیده‌ام، گفت: مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو مربوط به هیأت وزیران است و طبعاً آرا و دستورهای دیوان عدالت اداری به مراجع مربوطه ابلاغ می‌شود که در این موضوع هم دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی تعرفه واردات خودرو مصوب دی‌ماه هیأت‌دولت به دفتر حقوقی هیأت‌دولت ابلاغ شده است.

قائمی‌نسب اظهار داشت: اگر به دستور دیوان عدالت اداری عمل نکنند، مستنکف محسوب می‌شوند که در این صورت طبعات قانونی دارد.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به این‌که رسیدگی به مصوبات هیأت وزیران در صلاحیت هیأت عمومی دیوان است، تأکید کرد: صدور دستور موقت درباره مصوبات هیأت‌وزیران در صلاحیت شعب دیوان است و معنی دستور موقت توقف تمام عملیات اجرایی مصوبه مورد شکایت تا تعیین تکلیف نهایی در هیأت عمومی دیوان است.

قائمی‌نسب گفت: براساس قانون، شعبه صادرکننده دستور موقت پس از صدور دستور موقت برای رسیدگی به اصل موضوع پرونده مربوطه را به هیأت عمومی ارسال می‌کند و این هیأت هم طبق تشریفات و سازوکار‌های خاص خود تبادل لایحه انجام می‌دهد و در کمیسیون تخصصی با دقت رسیدگی می‌شود و اگر اکثریت مطلق اعضای کمیسیون تخصصی رأی به ورود شکایت دادند، موضوع برای تصمیم نهایی برای طرح در جلسه هیأت عمومی همراه با نظر هیأت تخصصی ارسال می‌شود.

اما گفتنی است که براساس سخنان سعیدباستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزیر صنعت به معاون صنعت خود دستور اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی را داده که در نهایت پیشنهاد کاهش حدود ۲۰درصدی آن مطرح شده است.

باستانی با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بازنگری در تعرفه خودروهای هیبریدی، گفت: وزیر صنعت پس از نامه ۱۰۴نماینده به وی برای کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی به آقای صالح‌نیا، معاونت صنعت وزارتخانه دستوری داد مبنی بر ضرورت رسیدگی مجدد به تعرفه خودروهای هیبریدی و اصلاح  آن در حدی که مشوق برای ورود هیبریدی باشد ولی رانت هم ایجاد نکند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از بررسی مجدد معاونت صنعت وزارتخانه درخواست تغییر تعرفه را طبق این نامه به شریعتمداری ارسال کرده و تغییر تعرفه را پیشنهاد داده تا وزیر صنعت در هیأت‌دولت این تغییر تعرفه را مطرح کند. نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این پیشنهاد‌ها برای کاهش تعرفه هیبریدی باید برای تصویب نهایی در هیأت دولت مطرح شود.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای مدل‌های مختلف خودروهای هیبریدی پیشنهاد‌ها متفاوت است، اما وزارت صنعت درخواست حدود ۲۰درصدی کاهش تعرفه برای خودروهای هیبریدی را مطرح کرده است.