بالاخره پیدا شد؛ ۳ سیاره برای مهاجرت انسان!

مترجم: محمدرضا عیوضی ۳ سیاره به اندازه زمین در مدار یک ستاره کوتوله، سرد و تقریباً به اندازه مشتری (کمی بزرگ‌تر) با احتمال بالقوه قابلیت سکونت کشف شده است. مایکل گیلون سرپرست پروژه مطالعاتی دانشگاه لیژ بلژیک به Space.com گفت:  این نوع ستاره‌های سرد و کوچک اولین مکان‌هایی است که ما باید برای جستجوی حیات […]

مترجم: محمدرضا عیوضی

مایکل گیلون سرپرست پروژه مطالعاتی دانشگاه لیژ بلژیک به Space.com گفت:  این نوع ستاره‌های سرد و کوچک اولین مکان‌هایی است که ما باید برای جستجوی حیات در جای دیگر فضا در نظر بگیریم، چرا که آن‌ها تنها مکان‌هایی هستند که ما می‌توانیم با تکنولوژی امروز و در دسترس خودمان به تحلیل آن‌ها بپردازیم.

ستاره‌شناسان بر روی یک ستاره در اصل به نام ۲MASS J23062928-0502285 متمرکز شده بودند که با استفاده از (TRAPPIST) یک تلسکوپ کوچک در شیلی کشف شد. این ستاره قرمز سرد، اکنون به عنوان TRAPPIST-1 شناخته شده می‌شود که در حدود ۳۹ سال نوری از زمین واقع شده است.

TRAPPIST-1دو هزار برابر کم نورتر از خورشید، کمی کم‌تر از نصف سردتر از خورشید، حدود یک دوازدهم جرم خورشید است، و کم‌تر از یک هشتم عرض خورشید و تنها به مقدار کمی در قطر از مشتری بزرگ‌تر است.

TRAPPIST-1 یک نوع از ستاره شناخته شده است به عنوان یک کوتوله و ستاره سرد است که در کهکشان راه شیری بسیار معمول است، که تقریباً ۱۵ درصد از این نوع ستارگان نزدیک خورشید است.

محققان گفتند، این اولین بار است که سیاره‌های دوردست، به نام سیارات فراخورشیدی، در اطراف یک ستاره کوتوله سرد یافت شده است.

Emmanuël Jehin ستاره‌شناس و عضو پروژه مطالعاتی نویسنده و استاد دانشگاه لیژ گفت: تا کنون، وجود دنیای قرمز بر دور مدار ستاره‌ای سرد و کوتوله کاملاً نظری بود، اما در حال حاضر ما نه تنها یک سیاره در اطراف یک ستاره قرمز ضعیف، بلکه یک سیستم کامل از ۳ سیاره را مشاهده می‌کنیم.

این ۳ سیاره‌ها هر کدام تنها حدود ۱۰ درصد از نظر قطر از زمین بزرگ‌تر است.

Adam Burgasser همکار تیم پروژه و استاد دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا گفت: کشف این نوع سیارات ما را برای جستجوی نشانه‌های زندگی در جهان خارج از زمین بسیار هیجان‌زده کرده است!

دو سیاره از این ۳ سیاره حدود ۶۰ تا ۹۰ بار نزدیک‌تر به ستاره خود نسبت به فاصله زمین به خورشید هستند آن هم با مدار چرخشی به مدت زمانی تنها ۱٫۵ و ۲٫۴ روز.

اطلاعات درباره مدار سومین سیاره در حال حاضر کم‌تر قابل استناد است اما حدس زده می‌شود زمان چرخش آن به دور ستاره‌‌اش در محدوده بین ۴٫۵ تا ۷۳ روز است.

مایکل گیلون، سرپرست پروژه مطالعاتی و استاد دانشگاه لیژ بلژیک گفت: اندازه کوچک این ستاره و مدار سیارات آن به معنی این است که ساختار این سیستم سیاره‌ای در مقیاس، بسیار بیش‌تر شبیه به سیستم اقمار مشتری است تا منظومه شمسی.

اگرچه هر ۳ سیاره به دور ستاره خود بسیار نزدیک بوده و میزان دریافت تابش دو سیاره نزدیک‌تر تنها ۴ بار و دو بار نسبت به مقدار تابشی است که زمین از ستاره خود یعنی خورشید دریافت می‌کند. به گفته این پژوهشگران، سیاره بیرونی سوم احتمالاً تابش کم‌تری از ستاره خود نسبت به زمین از خورشید دریافت می‌کند.

با توجه به نزدیک بودن ستاره مذکور به سیاراتش، محققان بر این باور هستند که کشش گرانشی TRAPPIST-1 احتمالا این جهان را مجبور به «قفل گرانشی» کرده است.

هنگامی که یک سیاره گرانشی به ستاره‌‌اش قفل شده است، آن را همیشه به همان سمت نگاه می‌دارد و یا بهتر است بگوییم حرکت وضعی زمین خودمان را ندارد و مثل ماه برای زمین خودمان عمل می‌کند و همیشه یک سمت آن تاریکی مطلق است!

دانشمندان معتقدند احتمال حیات و یا ساخت حیات در سیاره سوم و یا سیاره دورتر از ستاره قرمز بیش‌تر از دو سیاره دیگر است چرا که بر این باورند آن دو سیاره در قسمت روشن خود روزهای بسیار گرم و در قسمت همیشگی تاریک خود شب‌های بسیار سردتری را تجربه می‌کنند.

گیلون در انتها گفت: ما باید به جستجوی بیش‌تر برای کشف سیستم سیاره‌ای در اطراف این ستاره کوتوله باشیم که ماجراجویی ما تازه آغاز شده است!

منبع: Space.com