پرواز آسمان، آسمانی شد!

آرامش پرواز‌های داخلی فقط ۱۴۱۲ روز دوام آورد پرواز آسمان، آسمانی شد! زیر تیتر: «تهران – یاسوج » به آسمان رفت! رامین شاهی – باز هم سقوط! باز هم جان باختن هوطنانمان در یک سانحه هوایی دلخراش! و به احتمال زیاد، باز هم خلبانی که از دنیا رفته است و مقصر این حادثه خواهد بود. […]

آرامش پرواز‌های داخلی فقط ۱۴۱۲ روز دوام آورد

پرواز آسمان، آسمانی شد!

زیر تیتر: «تهران – یاسوج » به آسمان رفت!

رامین شاهی – باز هم سقوط! باز هم جان باختن هوطنانمان در یک سانحه هوایی دلخراش! و به احتمال زیاد، باز هم خلبانی که از دنیا رفته است و مقصر این حادثه خواهد بود.

از ۱۹مردادماه ۱۳۹۳ تا ۲۹بهمن ماه سال‌جاری با احتساب سال کبیسه، ۱۴۱۲روز معادل حدود ۴۷ماه از آخرین حادثه خونبار هوایی کشور، یعنی سقوط هواپیمای آنتونوف در غرب تهران، می‌گذرد. این بار نوبت به سقوط هواپیمای «ای.تی.آر» شرکت هوایی آسمان بر روی کوه‌های زاگرس رسید. حادثه‌ای دلخراش که موجب جان باختن تنی چند از هموطنان عزیز کشورمان شد.

البته در خلال این مدت، شاهد چند حادثه برای بالگرد‌ها یا هواپیماهای آموزشی بودیم که منجر به فوت خلبانان ژ یا تنی چند از نظامی‌های کشور شد. اما برای بخش مسافربری و خطوط پروازی ایرلاین‌ها، بدون حادثه ماندن پرواز‌ها که منجر به فوت شود به ۱۴۱۴روز نرسید و قرعه به نام پرواز شماره ۳۷۰۴ از نوع ‌ای‌تی‌آر‌۷۲ هواپیمایی آسمان افتاد. هواپیمایی که دیروز با ۶۰مسافر و ۶خدمه پروازی ساعت ۸صبح تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد و پس از ۵۵دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی «پادنا» توسط اورژانس اعلام و تأیید شد.

نبود رادار در فرودگاه یاسوج تکذیب شد

مدیر فرودگاه یاسوج نبود رادار در این فرودگاه را که در برخی خبر‌ها و پایگاه خبری منتشر شده ، تکذیب کرد.

علی‌محسنیان اظهارکرد: فعالیت فرودگاه بدون رادار ممکن نیست و این شایعه تکذیب می‌شود.

وی افزود: اکنون که کارکنان فرودگاه یاسوج و مردم استان کهگیلویه‌وبویراحمد با موضوع سقوط هواپیما درگیر هستند مطرح کردن چنین شایعه‌هایی، اخلاقی نیست.

برخی رسانه‌ها پیشتر به نقل از یک مقام آگاه نوشته بودند که فرودگاه یاسوج رادار ندارد و از رادار فرودگاه اصفهان استفاده می‌کند.

هواپیمای ‌ای.‌تی.‌آر شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰مسافر و ۶خدمه که صبح یکشنبه از تهران به مقصد یاسوج پرواز می‌کرد در نزدیکی سمیرم استان اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما پس از ۵۵دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل ناپدید شد.

اورژانس کشور اعلام کرد که این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرده است.

کوهستانی بودن منطقه عملیات جستجو را سخت کرده است

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرایط بد جوی و کوهستانی بودن منطقه سقوط هواپیمای شرکت هوایی آسمان، عملیات جستجو را بسیار سخت و دشوار کرده است.

علی‌عابدزاده افزود: متأسفانه تماس خلبان ۵۵دقیقه پس از پرواز با مرکز کنترل قطع و این هواپیما در۱۴مایلی (حدود ۲۳کیلومتر) فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با تشکیل کار گروه کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری اعضای این گروه به‌زودی در منطقه حضور می‌یابند تا با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز دلایل بروز این حادثه هوایی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیان‌ کرد: براساس بند‌۱۳ «انکس‌ایکائو»، روش‌های مختلفی برای رسیدگی به این حادثه تدوین شده تا با جمع‌آوری اطلاعات تخصصی بتوانیم علت وقوع این حادثه را بررسی کنیم.

انکس‌های‌ICAO، حاوی مقررات بین‌المللی هواپیمایی کشوری است که به صورت مقررات توصیه شده و طبق ماده ۳۷پیمان شیکاگو از سوی ICAO تهیه شده است.

هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج صبح یکشنبه در کوه‌های پادنا در شهرستان سمیرم استان اصفهان سقوط کرد.

حادثه در نزدیکی روستای کهنگان از توابع پادنا در ۱۲۰کیلومتری سمیرم اتفاق افتاد.

پرواز این هواپیما به شماره‌۳۷۰۴ و ساعت ۷:۵۵صبح بوده است.

این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بالعکس داشت که میانگین ۵۰تا ۶۰مسافر حمل می‌کرد.

هواپیمای یاد شده از نوع‌ ای‌تی‌آر‌۷۲- ۲۰۰ بود که شرکت هواپیمایی آسمان از سال‌۱۹۹۳ میلادی در اختیار داشت.

این هواپیما ۲۵‌سال عمر و گنجایش ۷۸‌سرنشین با دو خلبان را داشت.

هواپیمای حادثه دیده از ۲۵‌سال پیش در اختیار شرکت آسمان بود

شرکت هواپیمایی آسمان ۶ فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر۷۲- ۲۰۰ را از سال ۱۹۹۳ میلادی در اختیار داشت که ۳فروند از آنها همچنان در مسیرهای مختلف داخلی پرواز می‌کرد.

هواپیمای ‌ای‌تی‌آر۲۰۰ (ATR72-200) که صبح در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد، از نسل قدیمی این نوع هواپیما به شمار می‌رفت که ۶۰مسافر و ۶خدمه پروازی داشت.

این ۶فروند هواپیمای شرکت ‌ای‌تی‌آر ایتالیا از ۲۵سال پیش پروازهای خود را در شرکت آسمان آغاز کرد؛ ۳فروند آن زمین‌گیر شده بود اما ۳فروند دیگر همچنان عملیاتی بودند.

رضاجعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تشکیل کمیته بحران این سازمان برای بررسی دلایل سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر‌۲۰۰ شرکت آسمان خبر داد و به ایرنا گفت: این هواپیما موقع برخاستن از فرودگاه مهرآباد بدون هیچ مشکل فنی عازم یاسوج شد اما در ۱۲۰کیلومتری شهرستان سمیرم سقوط کرده است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون تیم بررسی دلایل بروز این حادثه در سازمان هواپیمایی کشوری در حال عزیمت به منطقه است تا از نزدیک علت سقوط را بررسی کند.

شرکت هواپیمایی آسمان، هم‌اکنون به‌طور متوسط ماهانه بیش از هزار پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می‌دهد که این بیش از دوبرابر برخی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی است.

هواپیمای سانحه دیده و سرنشینان آن تحت پوشش بیمه ایران قرار داشتند.

هم‌اکنون روزانه حدود دو پرواز توسط شرکت‌های داخلی و خارجی از آسمان ایران انجام می‌شود که بیش از ۸۰۰پرواز مربوط به شرکت‌های ایرانی است که در مسیرهای بین‌المللی و داخلی پرواز می‌کنند و مرکز کنترل فضای کشور همه این پرواز‌ها را در مسیرهای مختلف هدایت می‌کند.

زیرساخت‌های بخش حمل و نقل کشور فرسوده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل یکپارچه در ایران شکل نگرفته و زیرساخت‌های این بخش در کشور کاملاً فرسوده است.

عباس‌آخوندی افزود: حمل و نقل درون و برون‌شهری ما مستقل از یکدیگر عمل می‌کند و هنوز حمل و نقل یکپارچه در کشور شکل نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که توسعه شهری مستقل از امکان حرکت در شهر‌ها صورت می‌گیرد، اظهارکرد: در نظام تصمیم‌گیری نیز فاصله جدی با این موضوع برای یکپارچه‌سازی سامانه حمل و نقل داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اقتصاد کشور ما خوداتکایی ندارد و بدون حل این مشکل، همه حرف‌ها در حد توصیه‌های کلی باقی می‌ماند.

آخوندی با بیان این‌که شهر‌ها با دو مسأله قابلیت سکونت و امکان حرکت روبه‌رو هستند، گفت: قابلیت سکونت در شهر‌ها با مشکلاتی همچون آلودگی هوا، اشتغال و امکان تأمین مسکن برای همه گروه‌ها مواجه است.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات اصلی در قابلیت سکونت به نظام‌ حمل و نقل مربوط می‌شود، اظهارکرد: اگر نظام حمل و نقل عمومی مطمئن، سریع و ایمن داشته باشیم، به‌طورطبیعی شاهد بهبود وضعیت در شهر‌ها خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون کیفیت زندگی در مرکز شهر‌ها بهتر از حاشیه و حومه است در حالی که کیفیت زندگی حومه شهرهای صنعتی بهتر از مرکز این شهرهاست به نحوی که هر چه به مرکز شهر نزدیک می‌شویم از کیفیت زندگی کاسته می‌شود.

آخوندی افزود: اگر بحث کیفیت زندگی در شهر‌ها را به عنوان چالش در نظر بگیریم ریشه اصلی این چالش «امکان حرکت در درون شهر‌ها و حمل و نقل یکپارچه» است.

آخرین آمار سوانح هواپیمای «ای.‌تی.‌آر»

نگاهی به آخرین آمار سوانح هواپیمای «ای.‌تی.‌آر» در جهان طی ۲۵سال گذشته از بروز ۸سانحه برای این نوع هواپیما حکایت دارد.

یک فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر ۲۰۰ (ATR200) متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران-یاسوج از مدار خارج شد و در محدوده کوه‌های پادنای شهرستان سمیرم سقوط کرد؛ این هواپیما حامل ۶۶سرنشین و کادر پروازی بوده است.

اکنون گروه‌های امدادی و کارشناسان فنی برای بررسی حادثه و امدادرسانی به منطقه اعزام شده‌اند.

در ربع قرن گذشته ۳حادثه برای این نوع هواپیما در سراسر جهان رخ داده است که در ادامه مرور می‌شود:

*سال ۱۹۹۴

در ۳۱اکتبر سال‌۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای ATR 72–۲۱۲ متعلق به شرکت هوایی آمریکن‌ایگل که از رزلان به شیکاگو در حال پرواز بود، دچار حادثه شد و تمامی‌۶۴ مسافران (۴‌نفر خدمه) در دم جا سپردند.

*سال ۱۹۹۵

در ۳۰ژانویه ۱۹۹۵‌هواپیمای ATR 72-200 پرواز خطوط هواپیمایی ترانس آسیا که حامل ۴ خدمه بود، در اثر برخورد با دامنه کوه سقوط کرد و خدمه جان خود را از دست دادند.

*سال ۲۰۰۲

در ۲۱دسامبر سال‌۲۰۰۲ هواپیمای ATR 72–۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا به دلیل یخ‌زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند.

* سال ۲۰۰۵

در ۱۹ژوییه سال‌۲۰۰۵ پرواز ATR72-212A خطوط هواپیمایی ترانس آسیا دچار سانحه شد.

*سال ۲۰۰۵

۶آگوست۲۰۰۵ هواپیمای ATR 72–۲۰۲ از فرودگاهی در ایتالیا به مقصد دجربا تونس به پرواز درآمد. اما در ۲۹کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد. از ۳۹مسافر، ۱۶نفر جان باختند.

*سال ۲۰۰۸

۲۴ آگوست‌۲۰۰۸ هواپیمای ATR 72–۵۰۰ شرکت هواپیمایی دولومیتی ایر (Air Dolomiti) قصد پرواز از مونیخ در آلمان به بولوگنا (Bologna) در ایتالیا را داشت اما به خاطر هشدار دود در هواپیما با وجودی که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداری کرد.

شرکت هواپیمایی این مسأله را موردی جدی اعلام نکرد اما دو روز بعد یعنی در ۲۶‌آگوست فیلمی توسط فردی آماتور گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (۶۰مسافر) از هواپیمای در حال آتش‌سوزی نشان می‌داد.

*سال‌۲۰۰۹

در چهارم آگوست‌۲۰۰۹ هواپیمای ATR 72-212A متعلق به هواپیمایی بانکوک دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰مسافر زخمی شدند.

*سال‌۲۰۰۹

 

۱۰‌نوامبر‌۲۰۰۹ هواپیمای ATR 72-212A VT-KAC متعلق به خطوط هواپیمایی کینگ فیشر پس از ورود در فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی هند دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت؛ ۴۶مسافر و خدمه بدون آسیب‌دیدگی نجات یافتند.