مبنای نرخ دارو، قیمت‌های بین‌المللی است

سخنگوی وزارت بهداشت مبنای نرخ دارو، قیمت‌های بین‌المللی است مناقصه‌مزایده- سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مبنای نرخ دارو، قیمت‌های بین‌المللی است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرج‌حریرچی در نشست خبری با بیان این‌که بیش‌تر داروهای گران‌قیمت خارجی را خوشبختانه با توان دانشمندان داخلی تولید می‌کنیم، اظهارکرد: با اجرای طرح ژنریک نیز همه داروهای اساسی را تولید کرده […]

سخنگوی وزارت بهداشت

مبنای نرخ دارو، قیمت‌های بین‌المللی است

مناقصه‌مزایده- سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مبنای نرخ دارو، قیمت‌های بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرج‌حریرچی در نشست خبری با بیان این‌که بیش‌تر داروهای گران‌قیمت خارجی را خوشبختانه با توان دانشمندان داخلی تولید می‌کنیم، اظهارکرد: با اجرای طرح ژنریک نیز همه داروهای اساسی را تولید کرده و اگر این مسأله محقق نمی‌شد میزان واردات چند ۱۰برابر سایر کشور‌ها بود.

حریرچی تصریح کرد: این مسأله باید بررسی شود که قیمت داروی تولید داخل یا خارج نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر است یا گران‌تر؟! باید توجه داشت قبل از اجرای طرح تحول متوسط قیمت داروهای وارداتی نسبت به کشورهای مشابه به شکل قابل توجهی زیاد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که وظیفه وزارت بهداشت این بوده که دارو‌ها را با قیمت عادلانه برای مردم تهیه کند، ‌گفت: قیمت‌گذاری در زمینه دارو براساس قیمت‌گذاری‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد تا هم سود برای همه تأمین کنیم و هم بتوانیم مصرف دارو را در حد معقول نگه داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به مصرف بالای شکر در کشور هشدار داد و گفت: میزان این ماده در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بیش‌تر بوده و این در حالی است که باید شکر را به عنوان کالای آسیب‌رسان سلامت بشناسیم.

وی عنوان‌کرد: یکی از مهم‌ترین کالاهای آسیب‌رسان مجاز شکر بوده که حتی از مصرف چربی هم بدتر است، بنابر این باید تصمیم‌گیری در مورد مواد غذایی آسیب‌رسان به مردم انجام شود که در این زمینه تنها نباید به وظیفه وزارت بهداشت توجه کرد.

حریرچی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد این‌که وزارت بهداشت چه برنامه‌ای جهت حمایت از بیماران MPS دارد، اظهارداشت: برخی از بیماری‌ها که چند ۱۰ یا چند صد نفر تنها به آن مبتلا هستند و هزینه‌ دارویی سنگینی دارند که برنامه‌ای برای آن نداریم.

 

وی افزود: شرکت‌های دارویی تولیدکننده خارجی و واردکنندگان آنها در ایران متأسفانه عامل اصلی بسیاری از هیجانات در جامعه هستند من از هیچ بیماری در این زمینه نام نمی‌برم ولی به‌طور مثال یکی از بیماری‌هایی که اخیراً در مورد آن همین بحث مطرح شده این بوده که مؤثر بودن دارو در مورد آن هنوز ثابت نشده است، همچنین دارو بسیار گران است و هزینه ماهانه دارو ۱۰۰تا ۱۳۰میلیون‌تومان برای یک بیمار است.