پای «بند کرخه» به رینگ مناقصات باز شد

پای «بند کرخه» به رینگ مناقصات باز شد گروه انرژی- تنور مناقصات با رسیدن به روزهای پایانی سال داغ‌تر از گذشته می‌شوند و فاصله بین شرکت‌های نفتی را از میادین و پروژه‌های نیمه کاره و یا کلنگ نخورده را کم‌تر و کم‌تر می‌کند.۳۰مناقصه میدان نفتی و گازی در حال کلید خوردن است و با ارایه […]

پای «بند کرخه» به رینگ مناقصات باز شد

گروه انرژی- تنور مناقصات با رسیدن به روزهای پایانی سال داغ‌تر از گذشته می‌شوند و فاصله بین شرکت‌های نفتی را از میادین و پروژه‌های نیمه کاره و یا کلنگ نخورده را کم‌تر و کم‌تر می‌کند.۳۰مناقصه میدان نفتی و گازی در حال کلید خوردن است و با ارایه طرح‌های مطالعاتی شرکت‌های خواهان همکاری اعم از ایرانی و خارجی بر تعداد طرح‌های آماده به‌کار در صنعت نفت افزوده می‌شود. میادین آزادگان، یادآوران، فرزاد، لایه نفتی پارس‌جنوبی، چنگوله، آذر در صف ایستاده‌اند تا با رسیدن نوبت و گذر از بوروکراسی‌ها وارد رینگ مناقصات شوند.

اتریش، شل، توتال، انی، گازپروم، پتروناس، اینپکس‌مرسک، ONGC از جمله غول‌های نفتی هستند که خواستار همکاری و توسعه میادین صنعت نفت و گاز شده‌اند. در این میان نوبت به ۳ میدان نفتی دیگر یعنی بندکرخه، سپهر و جفیر رسیده و نتایج مطالعات آن ارایه شده است.

براساس گزارش معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدورکربوری مدیریت برنامهریزی تلفیقی، کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت طی دو نشست اخیر خود، نتایج مطالعات بررسی کرده است.

براساس این گزارش، یکصد‌ و‌ چهل‌ و‌ نهمین نشست کمیته مشاوران مخازن شرکت نفت به بررسی نتایج مطالعات شرکت OMV اتریش روی میدان بندکرخه اختصاص یافت و این کمیته در یکصد‌ و پنجاهمین نشست خود، نتایج مطالعات شرکتهای گسترشانرژیپاسارگاد و سرمایهگذاری غدیر روی میدانهای سپهر و جفیر را بررسی کرد.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه پیشتر از واگذاری میدان نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داده بود.

علیرضازمانی با یادآوری این موضوع که کشف میدان نفتی بندکرخه و تولید تجاری از این میدان توسط شرکت OMV اتریش به اثبات رسیده است، به NIOC گفته بود: این عملیات طی یک قرارداد اکتشاف و توسعه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت OMV اتریش انجام شد.

به گفته وی با شروع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت OMV اتریش از ایران خارج شد و فعالیت‌های توسعه‌ای که قرار بود از سوی این شرکت بر روی میدان نفتی بندکرخه انجام شود، متوقف شد.

زمانی توضیح داده بود: بعد از خروج شرکت OMV اتریش از طرح توسعه میدان بند کرخه، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت ساتا توافقنامه همکاری امضا کردند که براساس آن، مقرر شد تولید این میدان در مرحله زودهنگام به هفت هزار و ۵٠٠ بشکه و در فاز نخست به ٢٠هزاربشکه افزایش یابد.

براساس این گزارش عملیات برداشت داده‌های لرزه نگاری سه‌بعدی میدان بندکرخه نیز از سوی شرکت پارس پترو (زیر نظر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا) از طریق منابع داخلی انجام شد که همزمان با ارایه اطلاعات به شرکت ساتا و پردازش داده‌ها، عملیات بهینه‌سازی و احداث چندین سلر در محل میدان انجام شده بود.

گفتنی است، میدانهای سپهر و جفیر در شمالشرقی دشت آزادگان و به فاصله ۵٠ تا ٦٠کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز قرار دارند. میدان نفتی سپهر در سال ١٣٩١ با حفاری چاه سپهر-١ و میدان جفیر در سال‌١٣۵۵ با حفاری چاه جفیر-١ کشف شد. فعالیت میدان جفیر که واحد فرآورش ۱۶۵هزار بشکه‌ای در آن احداث شده به حفر چاه و اتصال لوله به این واحد فرآورشی محدود می‌شود و میدان سپهر که نزدیک‌‌ترین میدان به جفیر است بیش از ۸۰۰میلیون بشکه ذخیره نفت درجا دارد.

 

میدان بندکرخه نیز در جنوب غرب ایران و شمال غربی میدان اهواز قرار دارد. ساختمان میدان بندکرخه تاقدیسی و روند گستردگی آن شمال غرب- جنوب شرق و به ابعاد طولی ٣۵کیلومتر و عرض ۵کیلومتر است. وجود ذخایر هیدروکربوری در میدان بندکرخه در سال‌۲٠٠۵ از سوی شرکت OMV محرز شده بود. این میدان دارای دوچاه اکتشافی و یک چاه ارزیابی است و ظرفیت تولید نفت در لایه سروک و ایلام آن مشاهده شده است.