مزایده بهترین راه واگذاری تیم‌‌‌ها به بخش خصوصی واقعی است

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده مزایده بهترین راه واگذاری تیم‌‌‌ها به بخش خصوصی واقعی است گروه اجتماعی- فساد در فوتبال موضوع جدید نیست. هر جایی که قدرت و پول باشد بی‌تردید انسان را وسوسه خواهد کرد. این که فرد در چه جایگاهی قرار داشته باشد نیز نمی‌تواند باعث شود تا از […]

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده

مزایده بهترین راه واگذاری تیم‌‌‌ها به بخش خصوصی واقعی است

گروه اجتماعی- فساد در فوتبال موضوع جدید نیست. هر جایی که قدرت و پول باشد بی‌تردید انسان را وسوسه خواهد کرد. این که فرد در چه جایگاهی قرار داشته باشد نیز نمی‌تواند باعث شود تا از فساد مبرا باشد و همین اصل نیز باعث شده تا در تمام جهان، دستگاه‌های نظارتی بیش‌ترین زحمت را برای زدودن فساد بر دوش کشند. فوتبال به عنوان یک صنعت همواره در معرض فساد قرار داشته است. در فوتبال ایران نیز بار‌‌‌ها و در دوره‌های مختلف، بحث فساد مطرح شده است و بسیاری از بازیکنان و مربیان مطرح فوتبال کشور درباره آن حرف زده‌اند. آخرین مورد آن مناظره علی کریمی اسطوره فوتبال ایران با محمدرضاساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال بود که حاشیه‌های فراوانی داشت.

در همین ارتباط، خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده با یوناتن‌بت‌کلیا، نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس به گفت‌وگو نشسته که در پی می‌آید:

* برای مفاسد چه کار باید کرد؟ فارغ از این‌که صحبت‌های کریمی درست است یا غلط، اما حتماً چیزهایی این میان وجود دارد. آیا مجلس برنامه برای این‌که خیلی جدی وارد این قضایا بشود، دارد؟! به هرحال حتماً اسنادی وجود دارد که باید بررسی شوند.

بنده اعتقاد دارم بهترین راه  این است که در یک فضا کاملاً شفاف رودررو بنشینند و صحبت‌هایشان را با هم انجام دهند. من پیش از این، مصاحبه‌ای که داشتم عنوان کردم که فردوسی‌پور، شخصیتی است بسیار والا، بسیار ارزشمند، شخصیتی است که توانسته یک مقدار این جو ورزش را در جامعه پیدا کند. در هر برنامه نود، ۳ الی ۴ میلیون نفر SMS می‌دهند و برنامه را می‌بینند. این مسأله نشانگر جایگاهی است که برنامه ۹۰ پیدا کرده. اما این نباید مختص فردوسی‌پور باشد، نباید فقط حرف‌های فردوسی‌پور شنیده شود. هر کسی هر حرفی را دارد، می‌تواند بیان کند چون ما یک کشوری هستیم با فرهنگ، کشوری متدین، هستیم. کشور ما مهد تمدن است. ما مبتکر گفت‌وگوی ادیان بوده‌ایم. حالا هم باید بنشینیم،‌حرف بزنیم و مسایل را حل کنیم. در غیراین‌ٌصورت به جایگاهی نمی‌رسیم.

* البته سؤال من فراتر از برنامه ۹۰ بود. بحث من کل شائبه فساد در فوتبال است.

متوجه صحبت شما هستم. من عرض می‌کنم که افراد مختلفی بیایند و حرف‌هایشان را بزنند. بنده قبول دارم که فوتبال دارای آلودگی‌هایی است. مثلاً می‌بینیم هیچ بازیکن ایرانی نیست که در کشورهای خارج از مملکت بازی کرده باشد اما برای احقاق حق خود به فیفا شکایت کند درحالی که اکثر بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ما به فیفا رفته و شکایت کردند.

* تقریباً خیلی‌‌‌‌ از آنها مشکل دارند.

اکثراً، می‌شود گفت ۵۰ درصد و متأسفانه بسیاری از آنها باند دارند.

* یعنی شما می‌فرمایید باند خاصی وجود دارد؟

باند خاصی دارد فوتبال را می‌چرخاند. مثلاً جوری طراحی شده که اداره فوتبال خیلی خودمانی شده و کسی از بیرون نمی‌تواند ورود کند و یک ورزشکار باسابقه نمی‌تواند بیاید کاندید ریاست فوتبال شود. مجلس می‌خواهد این انحصار شکسته شود.

* فراکسیون ورزش مجلس تاکنون چند جلسه برگزار کرده است؟

فراکسیون ورزش مجلس تاکنون چند جلسه با حضور نمایندگان و برخی مسؤولان ورزش برگزار کرده است. من فکر می‌کنم این امر جزو وظایف اصلی مجلس است. یعنی باید همه اینهایی که دست‌اندرکار هستند، علی‌الخصوص در زمینه فوتبال را دعوت کند و نشست‌هایی را داشته باشند. باید میزگردهایی برگزار کرد تا بتوان به ورزش کمک بیش‌تری کرد.

* در بحث ساختار مدیریت فوتبال آیا می‌توان از اسطوره‌ها استفاده کرد؟

باید استفاده شود، یعنی همه این عزیزانی که هستند و هرکدامشان برای کشور کسب افتخار کردند. در دوران‌‌‌‌ها و شرایط مختلف، روزهای مختلف، سال‌های متفاوت همواره آنها توانسته‌اند قدم‌هایی ‌بردارند.

* مشکل بسیاری از باشگاه‌های ما این است که دولتی و شبه‌دولتی هستند. آیا وقت خصوصی‌سازی واقعی نرسیده است؟

 

به اعتقاد بنده همین امروز بهتر از فرداست و باید خصوصی شوند. اکثر تیم‌های جهان خصوصی هستند و مشکلات دولتی ندارند اما در ایران این مسأله کاملاً برعکس است. باید به بخش خصوصی کمک کنیم. باید همه چیز را بسپاریم دست بخش خصوصی. بهترین راه نیز برگزاری مزایده برای این امر است. در واقع برگزاری مناقصات و مزایدات هم برای شفاف‌سازی و هم برای واگذاری تیم‌‌‌ها به بخش خصوصی واقعی جزو بهترین ابزار‌‌‌ها است.