آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران

معاون بورس تهران اعلام کرد آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران مسعود طاهری- معاون بورس تهران با اشاره به آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران عنوان کرد: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند از طریق بازار سرمایه فرایند تأمین مالی خود را انجام دهند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حسینی مقدم معاون […]

معاون بورس تهران اعلام کرد

آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران

مسعود طاهری- معاون بورس تهران با اشاره به آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران عنوان کرد: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند از طریق بازار سرمایه فرایند تأمین مالی خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری که در محل تالار حافظ بورس تهران با اشاره به آغاز بزرگ‌‌ترین تأمین مالی بخش خصوصی در بورس تهران از طریق انتشار اوراق صکوک مرابحه ۷۰۰میلیارد تومانی ایران‌خودرو گفت: چندی پیش شرکت معدنی و صنعتی گلگهر نیز با انتشار اوراق بدهی توانست فرایند تأمین مالی خود را از طریق بورس تهران انجام دهد.

وی افزود: هر چند نرخ سود اسمی این اوراق سالانه ۱۸درصد است، اما با توجه به تغییرات مؤثر در اقتصاد کلان کشور بر بازار بدهی تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان این‌که بازار سهام و بازار بدهی می‌توانند علامت مناسبی به همه تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور به منظور بررسی وضعیت اقتصاد ارایه دهند، عنوان کرد: بازاری که با کمک همه بخش‌ها تحت عنوان بازار سرمایه به وجود آمده، می‌تواند زمینه استفاده‌ از ابزارهای مالی مختلف را برای همه تصمیم‌گیرندگان اقتصادی فراهم کند.

این مقام مسؤول با بیان این‌که بنگاه‌های بزرگ باید از طریق بازارهای سرمایه تأمین مالی خود را انجام دهند، عنوان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف در سراسر کشور می‌تواند در اختیار بازار بدهی با هدف تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرند.

به گفته وی، شاید این تصور برای بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی وجود داشته باشد که بازار بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوعی در حال دور زدن آنها با نرخ‌های مختلف سود هستند، اما واقعیت این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره به سمت تجهیز پول‌های خُرد با هدف استفاده بهینه در فرایند تأمین مالی هستند.

حسینی‌مقدم با بیان این‌که جریان نقدینگی در بازار سرمایه هوشمند است، عنوان کرد: هیچ گروه یا دسته‌ای نمی‌تواند این جریان را متوقف کند، اگر شرایط بازدهی و ریسک در بازار وجود داشته باشد، می‌تواند به این جریان کمک مؤثر نماید. امروز ابزارهای مالی می‌توانند در راستای تجهیز منابع به بنگاه‌های اقتصادی کمک کنند و در این راستا فرصت مناسبی برای بنگاه‌های اقتصادی به منظور تأمین مالی از طریق بازار سرمایه فراهم شده، تا بر مبنای شهرت و اهداف توسعه‌ای خود، از این امکان استفاده کنند.

معاون بورس تهران با بیان این‌که شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌‌ترین بنگاه تولید خودرو در کشور از روش‌های مختلفی برای تأمین مالی استفاده کرده، گفت: امروز با کمک ارکان بازار سرمایه که شامل ۳شرکت تأمین سرمایه امید، ملت و لوتوس پارسیان هستند، با استفاده از مهندسی تأمین مالی از فرصت موجود برای انتشار اوراق صکوک مرابحه ۷۰۰میلیارد تومانی بهره‌برداری می‌شود.

 

این مقام مسؤول با بیان این‌که با انتشار این اوراق، ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، عنوان کرد: ارزش این بازار در دو سال پیش کم‌تر از یک‌هزار میلیارد تومان بود که با توجه به جهت‌گیری و شناخت بنگاه‌های اقتصادی نسبت به روش‌های مختلف تأمین مالی، به‌طور حتم این بازار از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد، بر این اساس، همه تصمیم‌سازان کلان اقتصادی کشور می‌توانند از بازار بدهی و بازار سهام، علامت‌های اقتصادی را دریافت کنند.