مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است مهدی قره‌داغلی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تا این لحظه تغییری در مصوبه دولت ایجاد نشده و مصوبه افزایش تعرفه واردات […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است

مهدی قره‌داغلی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تا این لحظه تغییری در مصوبه دولت ایجاد نشده و مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن‌صالحی‌نیا در نشستی خبری با بیان مطلب فوق ادامه داد: اگر مصوبه دولت در مورد تعرفه واردات خودرو تغییر کند این موضوع اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص بازنگری در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: در این مورد، اعداد جدیدی از سوی وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد شده که باید در هیأت دولت به تصویب برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی با خودروسازان خارجی را تشریح و اعلام کرد: طبق توافق با سازمان استاندارد قرار شده در ارتباط با استانداردهای ۸۵گانه خودرویی، در بخش استانداردهای اختیاری، تعادل لازم، ایجاد و به نوعی بازنگری شود.

صالحی نیا درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی تصریح کرد: برخی از این استاندارد‌ها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است، لذا با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.

وی در این خصوص که استاندارد ۸۵گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده و چه دلیل دارد که مجدداً در ارتباط با آن بازنگری شود، بیان کرد: مجدداً تأکید می‌کنم که برخی استانداردهای در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. این‌گونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط‌زیست نسبت به اجرای قوانین تأکید دارند.

آمادگی خودروسازان برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در جلسه‌ای که با مدیران ایران خودرو و سایپا نیز این خودروسازان آمادگی خود را برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو کشور اعلام کردند.

فولکس با حدود ۲۸ قطعه‌ساز قرارداد خود را منعقد کرده است

وی در پاسخ به سؤالی مربوط به آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی نظیر سیتروئن، فولکس، ماموت و رنو توضیح داد: قرارداد سایپا و سیتروئن در حال پیشبرد است و سرمایه‌گذاری و تأمین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است. این قرارداد دو ماه از برنامه مربوط به خود عقب افتاده، اما طبق وعده اواسط تیرماه سال آینده کار خود را آغاز می‌کند.

صالح نیا افزود تولید شرکت ایکاپ(شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو فرانسه) به ۹۰دستگاه در روز رسیده است که در انتهای بهمن ماه با توجه به هدف‌گذاری انجام شده پیش رفته و به ۱۳۰دستگاه رسیده است؛ البته سال آینده را نیز با تولید ۱۷۰دستگاه در روز آغاز خواهیم کرد و به مرور، میزان تولیدات افزایش خواهد یافت و در فاز بعد نیز به ۲۴۰دستگاه در روز خواهیم رسید.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: درمورد فولکس نیز باید خاطرنشان کرد که دو مدل خودرو با تولید داخلی ۳۰ درصدی مدنظر قرار می‌گیرد و فولکس با حدود ۲۸قطعه‌ساز قرارداد خود را منعقد کرده است. فولکس واگن تعداد تولید محدودی را در نظر گرفته و این محدودیت به دلیل ثبت و سفارش خودرو‌ها بود، اما طبق آخرین خبر‌ها از سرمایه‌‌گذار بخش خصوصی شرایط برای خط مونتاژ و سفارش‌گذاری مهیا شده و از شهریورماه سال آینده تولید در محل کارخانه به منظور عرضه و صادرات صورت می‌گیرد. آنها طبق برنامه‌ای که به ما ارایه کردند، متقاعد شدیم برنامه‌ای را تحت عنوان تجدیدنظر برای راه‌اندازی داشته باشیم.

صالحی‌نیا درمورد قرارداد رنو نیز گفت: این قرارداد به سرانجام رسیده و طی ماه‌های آتی شاهد شرایط خوبی برای آن خواهیم بود.

البته رنو به‌طور عادی در حال انجام تولیدات خود با پارس خودرو است و خودروهای ال۹۰ و ساندرو را تولید و عرضه می‌کند.

وی تصریح کرد: البته براساس بررسی‌ها و گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم تولید این مجموعه نیز وضعیت خوبی دارد و نسبت به سال گذشته نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده؛ یعنی با افزایش بیش از دو برابر مواجه بوده است، اما با شرایطی که به لحاظ سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت رنو مدنظر است، هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت که زمان شروع تولید ایدرو با رنو چه زمانی خواهد بود، اما آنچه که مسلم است ۵ مدل خودرو که بر روی دو پلتفرم قرار دارد، جزو توافقات این قرارداد بوده، اما هنوز محل و سایتی که برای تولید مدنظر این شرکت مشترک بوده، فراهم نشده است.

ایدرو طرف اصلی در قرارداد رنو است و خود آنها در این رابطه باید پاسخگو باشند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد واحدهای تولیدی راکد عنوان کرد: نمی‌توان عدد دقیقی در ارتباط با واحدهای راکد و تعطیل اعلام کرد، چراکه این واحد‌ها به صورت مستمر در حال تغییر است اما عمده مشکلات آنها مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و نیز مشکلات کارگری است.

تولید پژو۳۰۱ سال آینده کلید می‌خورد

وی در خصوص وضعیت تولید پژو۲۰۰۸ نیز با اشاره به تولید ۲۲۰۰دستگاه از این خودرو گفت: تولید این خودرو از برنامه عقب است ولی قرار است سال آینده به تولید روزانه ۱۲۰دستگاه و در نهایت ۱۶۰دستگاه برسیم.

به گفته صالحی‌نیا، میزان داخلی‌سازی پژو۲۰۰۸ در حال حاضر ۲۲درصد است که با توجه به قراردادهای منعقد شده با قطعه‌سازان به ۳۰ درصد خواهد رسید.

 

وی همچنین با اشاره به آغاز تولید آزمایشی پژو۳۰۱ اظهار داشت: این خودرو از سال آینده با داخلی‌سازی ۵۰درصد و بالاتر آغاز خواهد شد و برای تولید پژو۲۰۰۸ نیز با همین روند پیش خواهیم رفت.