جذب سرمایه پروژه دو میلیارد دلاری گازی به روش BOT

    خط لوله گازی عمان گران‌‌ترین مناقصه گازی در سال ۹۴ سمیه مهدوی- پروژه دو میلیارد دلاری اجرای خطوط لوله صادرات گاز به عراق یکی از گران‌‌ترین پروژه‌هایی بود که سال گذشته منعقد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن منتظر تربتی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده با اشاره به […]

 

 

خط لوله گازی عمان گران‌‌ترین مناقصه گازی در سال ۹۴

سمیه مهدوی- پروژه دو میلیارد دلاری اجرای خطوط لوله صادرات گاز به عراق یکی از گران‌‌ترین پروژه‌هایی بود که سال گذشته منعقد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن منتظر تربتی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده با اشاره به پروژه‌های خطوط لوله در دست اجرای شرکت، مطرح کرد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران وظیفه راه‌اندازی خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار گاز را در کشور برعهده دارد.

وی ادامه داد: بخش مربوط به تأسیسات فشار امسال از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار بوده است بنا داریم طرح‌های سراسری خطوط لوله‌ای را که از مدت‌ها پیش نیمه‌کاره ر‌‌ها شده‌اند تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

تربتی در خصوص گران‌‌ترین پروژه شرکت داده شده در مناقصات طی یک سال اخیر، بیان کرد: تمام پروژه‌های راه یافته این شرکت به مناقصات گازی از مبالغ قابل توجهی برخوردار هستند، پروژه دو میلیارد دلاری اجرای خطوط لوله صادرات گاز به عراق یکی از گران‌‌ترین پروژه‌هایی بود که سال گذشته منعقد شد.

او افزود: در جریان خطوط محور صادرات گاز به عراق با استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و به صورت BOT قرارداد آن به امضا رسید، ارزش پروژه اجرای خطوط لوله صادرات گاز به عراق در حدود دو میلیارد دلار تخمین زده شده است.

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با هدف تأمین سوخت نیروگاه بصره، به مدت یک دوره ۶ ساله بین وزارت نفت انرژی ایران و عراق آبان ماه سال ۹۴ منعقد شد. که محور خط لوله به بصره سال آینده اجرایی می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول برای جذب سرمایه و نقدینگی طرح‌های خطوط لوله گاز علاوه بر منابع داخلی و سرمایه بخش خصوصی با اتکا به کانال‌های دیگری چون بانک‌ها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی شتاب توسعه طرح‌ها مضاعف خواهد شد.

تربتی با اشاره به مناقصات برگزار شده در صنعت گاز، افزود: ارزیابی پیمانکاران برای حضور در مناقصات مطابق با قوانین مناقصه صورت می‌گیرد و اصولاً در این خصوص به دستورالعملی خارج از مناقصات استناد نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز با تأکید بر این‌که میزان رقابت پذیری شرکت‌های داخلی و خارجی در بازار گاز داخلی تقریباً یکسان است، ادامه داد: در صنعت گاز شرکت‌های خارجی عمدتاً حضور کم‌تری دارند، چرا که تقریباً همه اجناس ما هم به لحاظ کمپرسور و هم لحاظ لوله از داخل تهیه می‌شود بنابراین می‌توان گفت رقابت بیش‌تر بین شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی است اما با توجه به استقبال کشورهای خارجی از بازار نفت و گاز ایران می‌توان پیش‌بینی کرد رقابت اصلی در آینده بین سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار داخلی خواهد بود.

تربتی گفت: رویکرد اصلی شرکت بر مبنای توسعه صادرات قرار گرفته است در حال حاضر شبکه‌هایی را به لحاظ خطوط لوله و زیرساخت ایجاد می‌کنیم تا صادرات گاز را به کشورهای همسایه توسعه دهیم.

 

گفتنی است در حال حاضر حجم بالایی از قراردادهای منعقد شده در بخش‌های مختلف اقتصادی با کشورهای خارجی به روش BOTامضا می‌شود. مدل قرارداد BOT)Build,Operate,Transfer) که مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران واقع شده به این شکل است که مجموعه‏ای از شرکت‌های خارجی و داخلی در قالب یک Joint Venture، قرارداد ساخت و بهره‏برداری محدود «از نظر بازه زمانی» با کشور میزبان معمولاً با شرکت دولتی یا غیردولتی بهره‏بردار سیستم نیروگاهی و الکتریکی آن کشور منعقد می‌نماید و پس از اتمام مدت بهره‏برداری فوق، نیروگاه را به کشور میزبان Transfer می‌نمایند.