زنگنه: ایران سکویی برای صادرات کالا در منطقه می‌شود

    وزیر نفت مهم‌ترین دستاورد دولت را پس از اجرای برجام افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی را با لغو تحریم‌ها جدی تر پی می‌گیریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیژن زنگنه ظهر در سومین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در محل سالن میلاد […]

 

 

وزیر نفت مهم‌ترین دستاورد دولت را پس از اجرای برجام افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی را با لغو تحریم‌ها جدی تر پی می‌گیریم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بیژن زنگنه ظهر در سومین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در محل سالن میلاد با اشاره به این که صادرات نفت خام و میعانات گازی پیش از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام یک میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه در روز بود، تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد دولت، پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی بوده است.

وی با بیان این که مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از دو میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد، افزود: هیچ مانعی برای احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد.

زنگنه با بیان این که تحقق برجام بهترین زمینه را برای توسعه صنعتی نفت ایران فراهم کرده است، تصریح کرد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر پایه لغو تحریم‌ها به صورت جدی تری دنبال می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که هم اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم بخش درون‌زایی اقتصاد مقاومتی که در دوران تحریم شکل گرفته بود را تقویت کنیم، اظهار کرد: با فضای ایجاد شده پس از تحریم‌ها و ارتباط با شرکت‌های خارجی، بخش برون‌گرای اقتصاد مقاومتی نیز تقویت خواهد شد.

زنگنه افزود: سازندگان داخلی در این فضا با مشارکت شرکت‌های خارجی اقدام به تولید محصولاتی می‌کنند که نه تنها در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت بلکه به کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود و ایران سکویی برای صادرات کالا در منطقه خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که همان‌گونه که در برنامه ششم عنوان شده است، برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت علاوه بر منابع داخلی، به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی نیاز است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی در دانش فنی روز از نیازمندیهای صنعت نفت در پساتحریم است که اجرای برجام سبب تحقق این موضوع و ارتباط بهتر با شرکت‌های خارجی شده است.

زنگنه اولویت‌های وزارت نفت را در قراردادهای جدید نفتی توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون قراردادهای ما در غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدان‌های اصلی کشور در حال نهایی شدن است.

وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی به منظور افزایش ظرفیت تولید، تنوع تولیدات، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش ادامه داد: امسال بیش از ۴ میلیارد دلار به ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود، ضمن این که ۸ میلیون تن نیز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به مدار می‌آید.

 افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی

زنگنه افزود: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی بودیم به نحوی که امسال نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار می‌شود که پس از آن دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود و از سال آینده صادر‌کننده این فرآورده خواهیم بود.

وزیر نفت با اشاره به عملیات گازرسانی در سال ٩٤، ادامه داد: حرکت بزرگی در بخش گازرسانی صورت گرفته است به نحوی که از سال ٩١ تا ٩٤ شاهد افزایش ٥٠ درصدی از میدان گازی پارس جنوبی بودیم؛ براین اساس برداشت از میدان گازی پارس جنوبی از ٢٤٠ میلیون مترمکعب در روز در سال ٩١ به ٣٦٠ میلیون مترمکعب در سال ٩٤ افزایش یافته است که رقم بزرگی است.

به گفته وی، این مسأله سبب شده تا کشور در توسعه شبکه گازرسانی در نقاط مختلف کشور توانمند شود، ضمن این که امسال نیز شاهد صادرات ٢٠ میلیون لیتر نفت گاز در خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: پارسال ۸ هزار میلیارد تومان برای توسعه گازرسانی به شهرهای کوچک و روستا‌‌ها هزینه شده است که امسال نیز چنین رقمی براساس ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید به این موضوع اختصاص خواهد یافت ضمن این که گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز از جمله برنامه‌های امسال وزارت نفت است.

ضرورت تقویت بخش خصوصی

وزیر نفت با بیان این‌که حرکتی که در صنعت نفت شکل گرفته حرکت امیدبخشی می‌دانم، اظهار کرد: تلاش می‌شود تا زمینه‌های فعالیت جدید در صنعت نفت چه در بخش بالادستی و چه در بخش پایین دستی، پالایش و بهبود فرآورده‌ها مهیا شود، منتهی در فعالیت در بخش پایین‌دستی ما نمی‌توانیم مباشر باشیم و باید بخش خصوصی را برای اجرای این امور تقویت کنیم منتهی زیرساخت‌های اجرای آن‌‌ها را ما انجام می‌دهیم.

زنگنه گفت: این مجموعه آینده پر امیدی را برای کشور در همه شاخه‌های صنعتی و تولیدی کشور ایجاد می‌کند و ما می‌توانیم نه تنها صنعت نفت را در این زمینه توسعه دهیم بلکه کل اقتصاد کشور را به پیش ببریم.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد نمایشگاه بین‌المللی نفت زمینه‌های ارتباط سازمان یافته شرکت‌های تولید کننده ایرانی با شرکای خارجی را فراهم کند. منتهی هدف از شراکت با شرکت‌های خارجی تنها انتقال فن‌آوری نیست، بلکه کسب بازار و حضور در بازارهای مختلف با اعتماد کافی برای ایران از مهم‌ترین اهداف است.

همچنین معاون اول رییس‌جمهوری با حمایت از مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: هم اکنون ایران به سمت توسعه صنعتی پیش می‌رود که بخش نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌‌‌ترین بخش از اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

اسحاق جهانگیری گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که می‌خواهد از تمام ظرفیت‌های جهان استفاده کند؛ این اقتصاد خواهان بهره‌گیری از منابع مالی، بازارهای دنیا و فن‌آوری‌های جهان است.

وی افزود: امروز اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بنیان و متکی به دانش روز است؛ همچنین اقتصادی است که محور آن، حول بخش خصوصی بوده و عدالت محور است.

معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: در میان بخش‌های مختلف، حوزه نفت و گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که اقتصاد مقاومتی در آن قرار گرفته است.

جهانگیری به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: ما در این قرارداد‌‌ها به دنبال انتقال دانش و فن‌آوری هستیم تا از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم؛ البته باید از مهندسی و تجهیزات ساخت داخل ایران به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما و یکی از اولویت‌های دولت، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم است و ما از شرکت‌هایی که در این خصوص با ایران وارد مذاکره می‌شوند، استقبال می‌کنیم؛ زیرا اعتقاد داریم با این کار، مدیریت این شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌ها نیز در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: بخش نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌‌‌ترین بخش اقتصاد کشور است؛ همان‌طور که ایران امروز به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند، صنعت ایران نیز در آینده حول محور نفت و گاز شکل خواهد گرفت.

چهانگیری عنوان کرد: همه مقررات مربوط به قراردادهای نفتی، شفاف و روشن است و سرمایه‌گذاران با فضایی روشن و آگاه در ایران فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: اصول قراردادهای نفتی در دولت تدوین شد؛ برخی بر این قرارداد‌‌ها نقد وارد کردند که ما در پاسخ به آن‌‌ها عنوان کردیم که می‌توانند مطالب خود را به وزارت نفت و دولت بازتاب دهند که ده‌ها جلسه نیز در این باره برگزار شد.

جهانگیری ادامه داد: اصول حاکم بر قراردادهای نفتی، دقیق بوده و برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت دارد؛ البته اگر این قرارداد‌‌ها نیاز به اصلاح داشته باشد، ظرف یکی دو هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد اما فکر نمی‌کنم که تغییر خاصی در آن‌‌ها ایجاد شود.

 

معاون اول رییس‌جمهوری تأکید کرد: همه باید کمک کنند تا وزارت نفت با شجاعت قراردادهای جدید نفتی را عملیاتی کند که البته ما نیز از اصول این قرارداد‌‌ها دفاع می‌کنیم.