دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های برگزاری مناقصات باید به روز شود

حسابرس کل نفت در دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های برگزاری مناقصات باید به روز شود مجتبی قدیری- حسابرس کل هیأت اول (نفت و گاز) امور اقتصادی‌ و زیربنایی با بیان این‌که برگزاری مناقصات بسیار بهتر از ترک‌تشریفات آن است، گفت: قطعاً با برگزاری درست و صحیح یک مناقصه، می‌توان […]

حسابرس کل نفت در دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های برگزاری مناقصات باید به روز شود

مجتبی قدیری- حسابرس کل هیأت اول (نفت و گاز) امور اقتصادی‌ و زیربنایی با بیان این‌که برگزاری مناقصات بسیار بهتر از ترک‌تشریفات آن است، گفت: قطعاً با برگزاری درست و صحیح یک مناقصه، می‌توان بهترین خدمات یا کالا را از نظر فنی و تجربه با مناسب‌‌‌ترین قیمت تهیه کرد. این در حالی است که در صورت ترک‌تشریفات در خرید کالا یا خدمات، این فرصت عالی را از بین می‌رود؛ همچنین احتمال فساد و تبانی در ترک‌تشریفات نیز افزایش می‌یابد.

سیدمحمدکاظم‌آقامیری در حاشیه اولین گردهمایى مؤلفین و مدرسین حوزه مناقصات در گفت‌وگو با خبرنگار مناقصه‌مزایده، تصریح‌ کرد: متأسفانه برخی از دستگاه‌ها در برگزاری مناقصات خرید کالا یا خدمات خود، تعلل می‌کنند و به دنبال برگزاری مناقصه در دقیقه۹۰ هستند؛ با توجه به نبود زمان، بحث ترک‌تشریفات را مطرح می‌کنند تا بتوانند خرید کالا یا خدمات خود را سر موعد انجام دهند.

وی با اشتباه خواندن این امر افزود: قطعاً برگزاری مناقصه بسیار بهتر از ترک‌تشریفات است و نه تنها برای دستگاه‌ها سود فراوان دارد بلکه فرصت مناسبی در جامعه ایجاد می‌کند تا پیمانکاران در شرایط برابر با هم رقابت کنند، ضمن آن‌که برگزاری مناقصه فساد اقتصادی را به حداقل می‌رساند.

آقامیری با بیان این‌که قانون برگزاری مناقصات یکی از بهترین قوانین کشور است، گفت: البته باید دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرای این قانون با توجه به نیازهای جامعه، به‌روز شود تا دستگاه‌های اجرایی در خریدهای خود با مشکل روبه‌رو نشوند.

حسابرس کل نفت در دیوان محاسبات کشور با بیان‌کرد: به روز نشدن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون برگزار مناقصات می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای دستگاه‌های اجرایی در خرید کالا و خدمات شود. برای رفع این مشکل، دستگاه‌ها یا باید به دنبال ترک‌تشریفات باشند، یا قانون را دور بزنند.

آقامیری با بیان این‌که قطعاً هیچ دستگاه‌ مناقصه‌گزار یا مناقصه‌گری دوست ندارد قانون را نادیده بگیرد و یا آن را دور بزند، افزود: دور زدن قانون یا نادیده گرفتن آن، باعث کم شدن شفافیت در معاملات دولتی شده و این امر باعث افزایش فساد می‌شود.

بنا به گفته وی، حتی نوع برگزاری مناقصه مثل یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن مناقصه نیاز به مطالعه جدی دستگاه‌ها دارد، تا در این فرایند فرصت‌سوزی نشود، چرا که یک مناقصه دو مرحله‌ای می‌تواند باعث از دست رفتن زمان شده یا در یک مناقصه یک مرحله‌ای، باعث نادیده گرفتن برخی آیتم‌های مهم در انتخاب برنده، شود.

حسابرس کل نفت در دیوان محاسبات کشور، الکترونیکی کردن معاملات دولتی را یک ضرورت خواند و تأکیدکرد: قطعاً الکترونیکی کردن مناقصات باعث تسهیل آن در زمان و فرایند برگزاری برای مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر می‌شود.

وی ادامه‌داد: ایجاد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در همین راستا صورت گرفت. لیکن مشکلات متعددی که در طراحی و اجرای این سامانه وجود داشت، مانع اجرای درست و جامع این سامانه شد؛ امیدواریم با حل مشکلات و رفع ایرادات ساختاری، شاهد پویایی این سامانه و استفاده فراگیر از آن در کلیه معاملات دولتی باشیم.

آقامیری تأکیدکرد: راه‌اندازی یک پایگاه اطلاع‌رسانی با توجه به نیاز‌‌ها و شرایط روز مناقصه‌گزاران و مناقصه‌گران ضروری است تا نه تنها تسهیل‌کننده برگزاری مناقصات و معاملات دولتی باشد بلکه شفافیت معاملات دولتی را برای جامعه در پی داشته باشد.

آقامیری در پایان با بیان این‌که شفافیت در معاملات دولتی کمک به اقتصاد و پیشرفت کشور است، گفت: روند برگزاری صحیح یک مناقصه نه‌ تنها ریشه فساد را می‌خشکاند بلکه باعث رشد اقتصادی یک جامعه شده و در پی رشد اقتصادی، شاهد کاهش بیکاری خواهیم بود.