سهم ۲۳درصدی صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی

کرباسیان مطرح کرد سهم ۲۳درصدی صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی مناقصه‌مزایده- رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت: باید بپذیریم که در شاخص بهره‌وری در تمام حوزه‌ها کم‌توجهی کردیم و از دلایل اصلی آن و ابستگی شدید به درآمدهای نفتی است. به گزارش مناقصه‌مزایده مهدی کرباسیان در پنجمین همایش جایزه […]

کرباسیان مطرح کرد

سهم ۲۳درصدی صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی

مناقصه‌مزایده- رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت: باید بپذیریم که در شاخص بهره‌وری در تمام حوزه‌ها کم‌توجهی کردیم و از دلایل اصلی آن و ابستگی شدید به درآمدهای نفتی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده مهدی کرباسیان در پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که ایران هم‌اینک رتبه۱۵ کشورهای معدنی دنیا قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا، رتبه معدنی ایران ارتقا می‌یابد و جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی، جایگاه خود را پیدا کرده است.

کرباسیان گفت: با راه‌اندازی طرح‌های فعلی بخش معدن و صنایع معدنی ایران، شاهد ارتقای رتبه جهانی ایران در تولیدات معدنی می‌شویم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو درباره جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی گفت: این جایزه اکنون جایگاهی برای خود پیدا کرده و به دلیل آن‌که با شاخص‌های سازمان ملی بهره‌وری تطبیق دارد، توانسته در رتبه‌بندی جوایز بهره‌وری هم قرار گیرد.

کرباسیان درباره بخش معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: به رغم این‌که سهم این بخش در اقتصاد حدود ۶درصد اعلام شده اما در صادرات غیرنفتی، سهم ۲۳درصدی دارد که نشان می‌دهد این بخش آینده روشنی دارد، در بهره‌وری رقابت‌پذیری بسیار مهم است و قیمت تمام شده حرف اول را می‌زند.

وی افزود: در سال‌های اخیر، گاهی نگاه سیاسی هم بر درآمدهای نفتی باعث شد که از این درآمد‌‌ها در جهت رشد و توسعه اقتصادی استفاده نشود، ضمن این‌که باعث کاهش بهره‌وری هم شده است.

کرباسیان افزود: چین در دهه۹۰ در تولید و مصرف مواد معدنی سهم ۹درصدی داشته در حالی که امروز ۵۰ درصد تولید فولاد و سنگ آهن و نیکل و مواد اولیه دیگر را در دنیا در اختیار دارد.

رییس ایمیدرو گفت: موقعیت راهبردی، نفت و گاز، معدن و نیروی انسانی فرصت بزرگی است که در ما در اختیار داریم، در صورت هماهنگی و توجه به بهره‌وری می‌توانیم از رشد بالایی در اقتصاد برخوردار باشیم.

کرباسیان افزود: ما باید به سمت شایسته‌سالاری برویم هر چند همه ما شعار آن را می‌دهیم اما متأسفانه اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: رشد ۸٫۸ درصدی برای ساخت و ۹٫۳درصدی برای معدن در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که لازمه آن آموزش، تعامل با دنیا و استفاده از فناوری‌های روز است.

کرباسیان افزود: ما نمی‌توانیم به این رشد برسیم چرا که در طول برنامه ششم باید ۲۵۰میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم، جذب سرمایه خارجی نیازمند بستر‌سازی و فراهم کردن شرایط لازم از جانب سیاسیون است.

وی گفت: ما باید تعاملات سیاسی را تقویت کنیم باید رفتارهای خود را اصلاح کنیم، تنها دولت نمی‌تواند این اهداف را محقق کند و باید همه فعالان در حوزه‌های مختلف دست به دست هم بدهند.

کرباسیان افزود: یکی از اصلی‌‌‌ترین شاخص‌های بهره‌وری رفع کاغذ بازی و شفاف کردن فضای کسب و کار است، صداوسیما باید در این حوزه ورود کند همان‌گونه که اکنون از تولیدکنندگان داخلی با فضا دادن در عرصه سیما حمایت می‌کند.

وی گفت: تولیدات ما باید صادراتی و جهانی شود که در این صورت مصرف‌کننده داخلی منتفع خواهد شد.

کرباسیان افزود: بهره‌وری با جایزه درست نمی‌شود و ما باید بهره‌وری را تا لایه‌های پایین حوزه معدن و صنایع معدنی تسری بدهیم، در این میان صرفه‌جویی و مصرف بهینه از انرژی می‌تواند نقش بزرگی داشته باشد.

وی گفت: ما طرح‌هایی داشتیم که در سال‌های اخیر به علت نداشتن فناوری متوقف بود و با ورود شرکت‌های خارجی چرخ آنها به حرکت درآمده است.

کرباسیان افزود: امسال صنعت فولاد رکورد تولید ۲۱میلیون تن و صادرات ۸میلیون تن را تا پایان سال می‌زند.

وی گفت: دانشگاه‌ها و انجمن‌ها در رشد بهره‌وری باید پیشتاز باشند و دولت هم از آنها حمایت کند.

کرباسیان افزود: ایمیدرو در کنار بخش خصوصی در اقتصاد و رشد نقش تعیین‌کننده دارد اما نباید هر بار مسؤولیت را بر دوش دولت گذاشت، دانشگاه‌ها برای حرکت و استقلال باید بند ناف خود را از دولت جدا کنند همان‌گونه که دانشگاه‌ها در دنیا با همکاری با بخش‌های مختلف اقتصادی برای خود درآمد ایجاد می‌کنند، در این صورت است که شاهد رشد فناوری خواهیم بود.

گفتنی است که در ۱۰ماهه امسال منتهی به دی ماه ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی ایران به رقم بیش از ۷٫۵میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۴٫۶درصدی را نشان می‌دهد.

نابرابری رقابت در بازارهای بین‌المللی یک چالش جدی به‌خصوص در عرصه معادن به حساب می‌آید

همچنین در این مراسم علی‌اکبراولیاء، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور (۱۴۰۰-۱۳۹۶) یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری صورت می‌گیرد و تحقق این مهم باید پیگیری شود.

اولیاء افزود: موضوع کاهش قیمت جهانی مواد معدنی، تولیدکنندگان این بخش کشورمان را در یک رقابت بسیار سنگین در برابر رقبای خارجی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: نابرابری رقابت در بازارهای بین‌المللی یک چالش جدی برای همه بخش‌های ایران به حساب می‌آید، درعین حال در عرصه معادن این مهم قابل‌توجه است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران تأکید کرد: چنانچه نظام تولید و قیمت تمام شده محصولات را ساماندهی نکنیم، امکان رقابت فراهم نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: سهم ۳۵درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی در طول سال‌های برنامه ششم توسعه، گواه اهمیت این موضوع است.

به گفته این مقام مسؤول، رقم ۳۵درصدی بهره‌وری که برای کل بخش‌های اقتصادی پیش‌بینی شده، رشد بخش معدن ۸٫۸درصد مورد انتظار است که از این رقم ۲٫۴درصد مربوط به بهره‌وری می‌شود.

وی یادآور شد: کشورهای سنگاپور، کره‌جنوبی و ژاپن با تمرکز بر موضوع بهره‌وری توانسته‌اند رشد قابل‌توجهی به دست آورند، بگونه‌ای که تا سطح ۵۰درصد از رشد خود را مرهون بهره‌وری می‌دانند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: مردم در کوچه و بازار از وضعیت اقتصادی گلایه دارند، درحالی که جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد تا به نحو احسن اداره شود و بنابراین مسؤولان این وظیفه را برعهده دارند که امور را به شکل شایسته و با بهره‌وری لازم انجام دهند.

وی تصریح کرد: اصلاح قوانین و مقررات از سوی مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند در سهولت کسب و کار نقش داشته باشد و مردم چشم انتظار تحرک و تحول در اقتصاد کشور هستند.

کشور دارای ۱۰هزار معدن است که از این رقم نزدیک به ۶هزار معدن فعال و بقیه در حال تجهیز و یا راکد است.

میزان استخراج معادن کشور سالانه حدود ۴۰۰میلیون تن است و ارزش ذخایر شناسایی شده معدنی کشورمان افزون بر ۷۷۰میلیارد دلار برآورد شده است.

پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از شرکت‌های برتر در زمینه صادرات، پروژه‌های بهبود بهره‌وری و ۱۰ شرکت بهره‌ور با اهدای گواهینامه تقدیر به عمل آمد.