۹۰۰میلیون‌دلار در میدان نفتی سوسنگرد سرمایه‌گذاری می‌شود

ورود پیمانکاران تازه نفس به بخش بالادستی نفت و گاز ۹۰۰میلیون‌دلار در میدان نفتی سوسنگرد سرمایه‌گذاری می‌شود گروه انرژی- درحالی وعده پاراف شدن ۳قرارداد نفتی تا پایان امسال از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت رسانه‌ای شده که فقط چند روز بیش‌تر به پایان سال۹۶ باقی نمانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، با این وجود بازار امضای […]

ورود پیمانکاران تازه نفس به بخش بالادستی نفت و گاز

۹۰۰میلیون‌دلار در میدان نفتی سوسنگرد سرمایه‌گذاری می‌شود

گروه انرژی- درحالی وعده پاراف شدن ۳قرارداد نفتی تا پایان امسال از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت رسانه‌ای شده که فقط چند روز بیش‌تر به پایان سال۹۶ باقی نمانده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با این وجود بازار امضای تفاهمنامه‌های نفتی داغ است و نفسگیر. از یک سو قرار است برای توسعه میادین نفت و گازی مناقصات متعددی برگزار شود که در این راستا باید شرایط مناقصه‌گران در ارایه قیمت پیشنهادی رقابتی شود.

از سوی دیگر ازدیاد مطالعات توسعه‌ای شرکت‌ها باعث افزایش رقابت و ارایه طرح‌های مطالعاتی برتر می‌شود که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مؤثر است.

یکی از میادینی که این روز‌ها پای شرکت‌های خارجی را به ایران باز کرده، میدان سوسنگرد است، انجام طرح مطالعاتی توسعه میدان نفتی سوسنگرد به ۳شرکت ایدرو، گسترش انرژی پاسارگاد و پتروایران ارایه شده بود و شرکت پارس پترو زاگرس، چهارمین شرکتی است که انجام طرح مطالعاتی این میدان را برعهده خواهد داشت.

 بر همین اساس روز گذشته شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرواویل) و شرکت نفت و گاز هند (اون جی سی ویدیش) برای همکاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد تفاهمنامه امضا کردند.

هدف از امضای تفاهمنامه با او ان جی سی ویدیش با توجه به تفاهمنامه مشابه با شرکت زاروبژنفت روسیه، تشکیل یک کنسرسیوم است.

از آنجایی که قرار است برای این میدان و میادین مشابه آن مناقصه برگزار شود باید شرایط مناقصه‌گران در ارایه قیمت پیشنهادی رقابتی شود. این همان نکته‌ای بود که معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت پیشتر به آن اذعان کرده بود.

غلامرضامنوچهری گفته بود: وزارت نفت مطالعه تمامی میادین نفتی و گازی و همچنین بازبینی تمامی تجهیزات بالادستی صنعت نفت را در برنامه سال آینده شرکت ملی نفت گنجانده است که فرصت مناسبی برای فعالیت پیمانکاران و مشاوران بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایجاد می‌کند.

نصرا…زارعی، مدیرعامل ایدرو اویل در حاشیه امضای این تفاهمنامه اعلام‌کرد: پس از امضای تفاهمنامه مطالعه توسعه میدان نفتی سوسنگرد با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و دریافت اطلاعات فنی، مطالعات بالادستی میدان از سوی کارشناسان ایدرو اویل و شرکت اتریشی HOT ENGINEERING به عنوان مشاور در تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل ایدرو اویل، با اقدام‌های انجام شده در میدان نفتی سوسنگرد، پیش‌بینی می‌شود ایدرواویل اوایل اسفند امسال پیشنهاد فنی توسعه این میدان را به شرکت ملی نفت ایران ارایه دهد.

زارعی در ادامه با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار و انتخاب شریک معتبر خارجی افزود: در ماه‌های گذشته شرکت ایدرواویل با شرکت‌های متعددی که دارای اعتبار لازم در این حوزه هستند، مذاکره کرد و نتیجه مذاکرات اولیه منتهی به عقد تفاهمنامه همکاری و مشارکت با شرکت زاروبژ نفت روسیه و او ان جی سی ویدیش هند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ایدرو اویل، در مذاکرات انجام شده بین ایدرو اویل و او ان‌جی‌سی ویدیش هند، همانند تفاهمنامه امضا شده با زاروبژ نفت روسیه، موافقت شد کارگروه تخصصی مشترک در سریع‌‌ترین زمان تشکیل شود و در صورت جمع‌بندی و توافق نهایی، شرکت‌ها برای مذاکره و اخذ قرارداد توسعه با شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

زارعی درباره مشخصات میدان نفتی سوسنگرد و توان تولید آن گفت: میدان نفتی سوسنگرد در ۴۵کیلومتری شهر اهواز و جزو میدان‌های اکتشافی جدید است که براساس برآوردهای اولیه، توان تولید حدود روزانه ۳۰هزار بشکه را در دو فاز توسعه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ایدرو اویل، برآورد اولیه میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در میدان نفتی سوسنگرد را ۹۰۰میلیون دلار اعلام کرد.

میدان نفتی سوسنگرد در ۴۵کیلومتری شمال غرب شهر اهواز و ۲۰کیلومتری جنوب غربی میدان اهواز در منطقه دزفول شمالی و در جنوب خط جبهه چین‌های زاگرس (Zagross Deformation Front) واقع شده است. این میدان در جنوب میدان بندکرخه و شمال شرقی میدان جفیر واقع شده و امتداد ساختاری آن مشابه میدان‌های نفتی منصوری و آب تیمور است.

در این میدان ۳مخزن وجود دارد؛ مخزن آسماری که براساس آزمایش‌های F.B.DST دارای نفت سنگین با درجه API برابر۱۶ است، مخزن بنگستان که شامل ایلام و سروک بوده و براساس آزمایش‌هایF.B.DST به ترتیب دارای نفت با سنگینی ۲۲,۵ و ۱۷٫۵درجه API است و مخزن فهلیان که طبق نمودارهای پتروفیزیکی گرفته شده نشانه‌هایی از وجود نفت را داراست.

گفتنی است، طی دو سال گذشته براساس سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران، انجام طرح‌های مطالعاتی میدان‌های نفتی و گازی بسته به انتخاب شرکت‌های داخلی یا بین‌المللی ذی‌صلاح به آنها واگذار شده و در ادامه شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت طرح‌های مطالعاتی، طرح برتر را انتخاب می‌کند.

ارایه MDP جذاب از سوی شرکت‌های مطالعاتی، امکان جذب مشارکت مالی و فنی شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز را افزایش می‌دهد که عامل مؤثری در پیشبرد اهداف توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران است.