استقبال ایران از سرمایه‌گذاری‌های معدنی به روش‌های B.O.T و فاینانس

کرباسیان در نشست مشترک با سفیران کشورهای اروپایی مطرح کرد استقبال ایران از سرمایه‌گذاری‌های معدنی به روش‌های B.O.T و فاینانس مناقصه‌مزایده- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ایران برای توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به ۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، گفت: این وزارتخانه خواهان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در بخش معدن است […]

کرباسیان در نشست مشترک با سفیران کشورهای اروپایی مطرح کرد

استقبال ایران از سرمایه‌گذاری‌های معدنی به روش‌های B.O.T و فاینانس

مناقصه‌مزایده- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ایران برای توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به ۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، گفت: این وزارتخانه خواهان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در بخش معدن است و از آن حمایت می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در نشست مشترک با سفیران کشورهای اروپایی در محل این وزارتخانه، افزود: در حال حاضر این آمادگی را داریم که با شرکت‌های اروپایی در حوزه آموزش، محیط‌زیست، انتقال تکنولوژی‌های نوین وارد همکاری شویم و امیدواریم که بتوانیم جذابیت‌های معدنی ایران را برای سرمایه‌گذاری مشترک به اروپایی‌‌‌ها نشان دهیم. وی با اشاره به وجود ۶۸نوع ماده معدنی از نفت و گاز تا طلا، مس، آهن و کروم در ایران تأکید کرد: در همه این زمینه‌ها امکان همکاری مشترک هم در بخش توسعه صنعت و هم تجهیز و نوسازی آن وجود دارد.

وی در تشریح دیگر زمینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران گفت: ایران یک کشور طلاخیز است و در اکتشافات اخیری که داشتیم، به معادن خوب طلا برخوردیم که این ظرفیت در کنار معادن لیتیوم، آنتیموآن، کرومیت و زغال‌سنگ و همچنین عناصر نادر خاکی مجموعه جذابی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش نفت و گاز نیز امکان سرمایه‌گذاری مشترک با اروپا در دریای عمان و خلیج‌فارس در شهرهای بندرعباس، پارسیان واقع در شرق عسلویه و چابهار وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش مرکزی ایران نیز پتانسیل‌های خوبی در زمینه مواد معدنی مانند مس، آهن و طلا وجود دارد که به دلیل تمرکز توجه روی نفت و گاز، این پتانسیل‌‌ها مغفول مانده و صنعت آنها رشد نکرده است.

کرباسیان با اشاره به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال۲۰۱۴ میلادی توسعه جدی بخش معدن را در دستور کار خود قرارداد، افزود: اکنون شرکت‌های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسؤول تأکید کرد: علاوه بر توسعه بخش معدن، ایران خواهان فناوری‌های جدید است، زیرا امروز بهره‌برداری از معادن ایران در سطح صورت می‌گیرد و ذخایر زیادی در عمق وجود دارد به‌رغم برخورداری از پتانسیل غنی معدنی، فناوری‌های بهره‌برداری چندان به روز نیستند.

وی ضمن اشاره به تاریخ کهن روابط ایران با کشورهای اروپایی که به زمان شاه‌عباس‌صفوی برمی‌گردد، ابراز امیدواری کرد، این سابقه همکاری خوب که در آن هر دو طرف یکدیگر را قابل‌اعتماد پیدا کرده‌اند، زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده آینده باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همچنین به پتانسیل کشورمان در بخش معادن آلومینیم به عنوان یک ماده پر کاربرد در صنایع اروپا اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازی که اروپا به آلومینیم دارد، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند به سود طرفین باشد.

وی ضمن دعوت از هیأت‌های تجاری کشورهای اروپایی برای بازدید از پتانسیل‌های معدنی ایران گفت: این وزارتخانه آماده ارایه اطلاعات مورد نیاز در بخش‌های مختلف به سرمایه‌گذاران است.

وی یادآور شد: اجرای پروژه‌ها در قالب سرمایه‌گذاری و باز پرداخت از محل محصول (B.O.T) و یا تأمین مالی (فاینانس) از جمله روش‌های مورد استقبال ایران است که به دیپلمات‌های حاضر در این نشست معرفی شد.

کرباسیان گفت: در بخش فولاد که امسال قصد افزایش صادرات آن به ۸میلیون تن را داریم، فرصت سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره‌های صنعت وجود دارد که با توجه به تقاضای جهانی، این سرمایه‌گذاری‌ها بسیار سودآور خواهد بود.

رییس ایمیدرو از افتتاح مجتمع فولاد سپیددشت به عنوان اولین افتتاح فولادی در سال۱۳۹۷ خبر داد.

وی با بیان این‌که امسال سه طرح آهن اسفنجی در نیمه دوم سال افتتاح شد، گفت: در ۶ماهه دوم سال جاری ۳واحد شادگان، نی‌ریز و میانه به تولید رسیدند و فولاد سبزوار نیز در حال حاضر وارد چرخه تولید شده و آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز دو طرح آهن اسفنجی دیگر به افتتاح خواهد رسید و فولاد سپیددشت به عنوان اولین طرح فولادی سال آینده، اواخر۱۳۹۷ افتتاح می‌شود و تلاش می‌کنیم که ظرف یکی-دو سال آینده پرونده ۷طرح فولادی بسته شود.

مدیرکل هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در این نشست ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی گفت: بسیاری از شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های اروپایی تأسیس شدند و سال‌ها اروپا شریک تجاری شماره یک ایران بود تا این‌که مسأله تحریم‌های بین‌المللی پیش آمد.

فریدون حق‌بین ادامه داد: اما آنچه برای ایران اهمیت دارد، این است که کشورهای اروپایی بلافاصله پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و قدرت‌های جهانی به ایران بازگشتند و آمار‌‌ها بیانگر این واقعیت است.

وی تأکید کرد: هدف این نشست، بیان اولویت‌های سرمایه‌گذاری ایران در بخش معدن است و این‌که چطور سرمایه‌گذاران می‌توانند به توسعه بخش معدن در ایران کمک کنند به گونه‌ای که در راستای پاسخگویی به نیاز جهانی در این زمینه باشد.

حق بین همچنین تصریح کرد: ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی نیز حمایت می‌کند و تنها به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ نیست.

در این نشست بر عزم مشترک توسعه همکاری‌های کشورهای اتحادیه اروپا با ایران تأکید شده و پلونداکف، سفیر بلغارستان با بیان این‌که ایران کشوری غنی از مواد معدنی است گفته که کشور‌های اتحادیه اروپا می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش و همکاری‌های در زمینه انتقال دانش مهندسی با ایران وارد همکاری شود.

نشست هم‌اندیشی همکاری‌های معدنی ایمیدرو و اروپا، سفیران و رایزنان بازرگانی از جمله کشورهای بلغارستان، اسپانیا، پرتغال، کرواسی، ایتالیا، هلند، رومانی، فرانسه، صربستان و آلمان حضور داشتند.

گفتنی است، میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود ۶۰میلیارد تن است که از این رقم بالغ بر ۴۰میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده کشورمان افزون بر ۷۷۰میلیارد دلار برآورد شده است.