۳۸هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد!

سخنگوی ناجا؛ در سال ۹۶ ۳۸هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد! مناقصه‌مزایده- سخنگوی ناجا گفت: ۳۸هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در سال۹۶ کشف شده که این رقم در سال۹۵ حدود دو هزار میلیارد بوده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در نشست خبری با اعلام این‌که ۲۷هزار گشت همزمان پلیس‌های تخصصی […]

سخنگوی ناجا؛ در سال ۹۶

۳۸هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد!

مناقصه‌مزایده- سخنگوی ناجا گفت: ۳۸هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در سال۹۶ کشف شده که این رقم در سال۹۵ حدود دو هزار میلیارد بوده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در نشست خبری با اعلام این‌که ۲۷هزار گشت همزمان پلیس‌های تخصصی در ایام نوروز را خواهیم داشت، گفت: ۳۷۷۰گشت خودرویی، ۲۰۱۰گشت موتوری و ۲۹۰۰پلیس پیاده، در راستای ایجاد آرامش مردم عزیزمان مستقر هستند.

راکبان موتورسیکلت بیش‌ترین قربانیان تصادفات

منتظر المهدی با ابراز تأسف از این‌که رتبه اول جان‌باختگان سوانح رانندگی به راکبان موتور سیکلت‌‌‌ها با سهم ۲۵درصد از کل جان‌باختگان و سپس عابران پیاده با حدود ۲۱درصد تعلق می‌گیرد، گفت: بیش‌ترین علت تصادفات در سال ۹۶ با ضریب ۳۵٫۸درصد به علت عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی است و عدم رعایت حق تقدم ۲۱٫۶درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه ۱۳٫۱درصد و انحراف به چپ ۸٫۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: بیش‌ترین زمان تصادفات بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد.

وی افزود: انهدام ۳هزارو۴۰۰باند فعال در کار سرقت و دستگیری ۴۹۹مالخر، کشف بالغ بر ۹۰درصد خودرو‌های مسروقه و کاهش ۳۴درصدی سرقت از بانک‌ها، کاهش ۱۰درصدی سرقت از طلافروشی‌ها، کاهش ۸درصدی سرقت از اتومبیل‌ها، کاهش ۷درصدی سرقت به عنف و کاهش ۳درصدی سرقت مسلحانه از جمله فعالیت‌های ستودنی مأموران پلیس آگاهی است که شبانه‌روز در حال مقابله با مجرمان در حوزه‌های مختلف هستند.

وی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از افزایش ۶۳درصدی کشفیات پرونده‌های بالای ۵۰۰میلیون تومان خبر داد و گفت: ارزش ریالی کشفیات بالغ بر ۳۸تریلیون‌و۱۴۷میلیاردو۲۰۹میلیون‌و۷۲۶هزارو۷۰۷ ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی برنامه‌های ذکر شده، باعث کشف ۷۷درصد از موادمخدر در همان بدو ورود برخی از استان‌های شرقی شده و از ورود مواد مخدر به شهر‌‌‌ها و محله‌ها جلوگیری کرده است و همچنین شاهد افزایش ۱۴درصدی کشفیات مواد مخدر بوده‌ایم به گونه‌ای که بالغ بر ۶۸۴تن از انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که همین میزان بر مبنای تریاک به میزان ۹۹۰تن تولید کشور افغانستان است.

دستگیری ۹۸هزار قاچاقچی موادمخدر در یک سال

منتظرالمهدی در راستای مبارزه بی‌وقفه پلیس با سوداگران مواد مخدر از افزایش ۷درصدی درگیری‌ها و افزایش ۱۲درصدی دستگیرشدگان مواد فروش (حدود ۹۸هزارو۸۹نفر) خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۵۵هزارو۲۴۰نفر از معتادان متجاهر نشان از افزایش ۱۹درصدی دارد و همچنین افزایش ۱۰۴درصدی کشفیات قرص‌های روان‌گردان و پیش ساز‌های شیشه از جمله ترامادول، ریتالین، زولپیدم، مت‌آمفتامین به میزان ۳۴ میلیون بوده است.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در حوزه ایجابی بالغ بر ۲۰مرکز مشاوره پیشگیری از اعتیاد ایجاد شده، ۳هزارو۳۰ ساعت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ۴هزارو۵۰ جلسه آموزشی از جمله مدارس، مساجد و یک‌میلیون‌و۵۷۰هزار آموزش چهره به چهره انجام شده است تا بتوانیم هر چه بیش‌تر رنگ نازیبای اعتیاد را از چهره کشور عزیزمان پاک کنیم.

منتظرالمهدی گفت: ضرورت توجه ویژه به ایستگاه‌های خانواده و مدارس در راستای پیشگیری از اعتیاد و توجیه و تاب‌آوری روانی در بین جوانان و نوجوانان با آموزش و مشاوره‌های لازم، از دیگر صحبت‌های سخنگوی ناجا در این نشست بود.

تلگرام بستر وقوع ۴۶درصد جرایم

منتظر المهدی در ادامه افزود: پلیس فتا که این روز‌‌‌ها تبدیل به چشم و گوش همیشه بیدار جامعه شده با رصد‌های آنی و گشت‌زنی در فضای مجازی علی‌رغم افزایش ۴۴درصدی جرایم در این فضا، خوشبختانه توانسته‌اند ۸۴درصد جرایم را کشف کنند که در مقایسه با پلیس سایر کشور‌های پیشرفته بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.

وی با بیان این که ۴۶درصد از جرایم در فضای تلگرامی و ۲۵درصد در اینستاگرام رخ می‌دهد، گفت: بیش‌ترین جرایم در حوزه کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز با ۳۵درصد است.

انسداد روزانه ۲۰۰ کانال در تلگرام

سردار منتظر المهدی ادامه داد: شناسایی و برخورد با ۳هزارو۳۲۰ کانال، گروه و سایت در حوزه خرید، فروش و آموزش و تولید مواد مخدر از جمله فعالیت‌های مردان تیز بین پلیس فتاست که مجرمان حقیقی در پس فضای مجازی را به سرعت شکار می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: روزانه حدود ۲۰۰ کانال که در حوزه انواع جرایم مسدود می‌شود.

انهدام ۱۰۴باند قاچاق انسان

وی از افزایش ۲۷درصدی انهدام باند جعل مدارک مسافرتی و دستگیری ۲۳نفر در این خصوص و همچنین افزایش ۱۵درصدی کشف مدارک مسافرتی و هویتی جعلی به میزان ۵هزارو۴۱۱فقره خبر داد و گفت: انهدام۱۰۴ باند قاچاق انسان و افزایش ۸۲درصدی جلوگیری از ورود و خروج افراد غیرمجاز، افزایش ۷درصدی کشفیات سلاح و ۷درصد کشفیات سوخت، افزایش ۱۳درصدی کشفیات مشروبات الکلی و همچنین ایجاد سامانه کنترلی در مرز اروند رود و کمک شایان به توسعه اقتصادی در وضعیت معیشتی استان‌های همجوار از دیگر اقدامات پلیس امنیت است که در سال جاری محقق شده است.

استرداد ۲۴ مجرم فراری از کشور

بازداشت و استرداد ۲۴نفر از مجرمین فراری به خارج از کشور و رهایی دو گروگان و بازگشت آنها به کشور از جمله اقدامات پلیس اینترپل بود که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

جابه‌جایی ۱۲۵۰مصدوم تصادفات با بالگرد ناجا

به گفته وی در حوزه اورژانس هوایی و تصادفات جاده‌ای هوا ناجا بسیار مثمر ثمر بوده؛ ۶۲۹مأموریت انجام و ۱۲۵۰مصدوم جابه‌جا شده که بیش از ۹۵درصد آنها نجات یافته و وضعیت جسمانیشان رو به بهبود رفته است که جای بسی خوشحالی دارد.

پرواز پهپادهای ناجا برای کنترل مرزها

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: پهپادهای هوا ناجا برای مأموریت‌های مختلف از جمله پایش مرز‌ها، شناسایی، تصویر‌برداری و ۱۵۹۰۰۰ساعت سورتی پرواز داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵درصد افزایش داشته است.

وی گفت: با عنایت به تجربه بالای خلبانان هوا ناجا در قیاس با سایر خلبانان، آنها روزانه اعزام به مأموریت‌های متنوع، سخت و منحصربه‌فردی از جمله چتر ریزی، راپل، پرواز در کوهستان، گشت مرزی، فیلمبرداری، ناوبری، عملیاتی و… می‌شوند و اغلب در مقام مقایسه با سایر خلبانان هم رده خود در سایر نیرو‌های مسلح ۳ تا ۴برابر ساعت پروازی دارند.

به گفته وی، در طرح نوروزی نیز با ۳۰بالگرد و در ۱۳نقطه پایگاه هوایی مستقر و در صورت لزوم امدادرسانی و خدمات‌دهی خواهند داشت.