خرید پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت از طریق استعلام قیمت

وزیر ICT در پاسخ به مناقصه‌مزایده اعلام کرد خرید پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت از طریق استعلام قیمت پایان فساد و دلالی در قالب خرید پهنای باند بین‌الملل محمدرضا عیوضی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برگزاری مناقصه برای تأمین پهنای باند کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از گذشته انجام شده است و […]

وزیر ICT در پاسخ به مناقصه‌مزایده اعلام کرد

خرید پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت از طریق استعلام قیمت

پایان فساد و دلالی در قالب خرید پهنای باند بین‌الملل

محمدرضا عیوضی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برگزاری مناقصه برای تأمین پهنای باند کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از گذشته انجام شده است و هم اکنون هم همه خرید‌‌ها از طریق استعلام قیمت است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نخستین نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات برگزار شد و محمدجوادآذری‌جهرمی به صورت آنلاین به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار مناقصه‌مزایده مبنی بر این‌که آیا شرایط برگزاری مناقصات تأمین پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت فراهم شده است، اظهار کرد: تأمین پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت براساس استعلام قیمت بوده است و این مدل خرید پهنای باند را ادامه خواهیم داد اما در گذشته خرید پهنای باند بین‌الملل در هنگام استعلام به دست دلالانی سپرده می‌شد که همین امر باعث می‌شد قیمت به ۱۰‌‌ها برابر افزایش پیدا کند و از این حیث این اطمینان وجود دارد خرید پهنای باند دیگر با مدل گذشته که در قالب شبکه فساد انجام می‌شد، پایان یافته است و دوباره بازگشتی به فساد نخواهیم داشت.

وی درمورد انحصار شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرد: این انحصار یک انحصار حاکمیتی است و مدل اقتصادی نبوده است که اتفاقاً در نظر داریم با تدوین برنامه جدیدی انحصار اقتصادی شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز تا شهریور ۹۷ از بین ببریم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال درباره تشکیل نظام مهندسان آی‌تی اظهار کرد که در حوزه ICT شاهد تشکیل صنفی با ظرفیت بالا و خروجی مشخص نبوده‌ایم. ضرورت ایجاد یک صنف احساس می‌شود و معاونت نوآوری و فناوری ما در حال پیگیری این موضوع است. وی همچنین درباره برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اعلام کرد که قرار است اردیبهشت ماه یک شعبه از پارک سجاد که پارک نوآورانه تجاری است در مشهد مقدس راه‌اندازی شود تا شرکت‌ها با اندازه ۵۰۰میلیون تومان بتوانند وارد آن بشوند.

او همچنین به اجرا و پیگیری طرح تکاپو با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که در ۷استان پیاده‌سازی شده و نتایج مثبتی داشته و قرار است به همه استان‌ها تسری پیدا کند که در راستای اصلاح زیست‌بوم در کوتاه مدت حرکت شود.

آذری‌جهرمی درباره تصویب لوایح حقوق سایبری هم تصریح کرد لایحه که همکاران ما با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه در حوزه فاوا اخیراً تهیه کردند، مراحل اصلاحی را طی می‌کند و نخستین مواردی که در سال آینده به هیأت دولت ارسال خواهیم کرد، همین ۵لایحه است.

به گفته او یک تیم از وزارت ارتباطات، نظام صنفی رایانه‌ای و کسب و کارهای نوپا برای بررسی لایحه نظام مالکیت فکری شکل گرفته است. با سیگنال‌های بسیار خوبی که از مجلس دریافت کردیم امکان اصلاح لایحه فعلی وجود دارد و احتمالا نیازی به لایحه جدید نیست.

 او در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوار‌‌ها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما ADSL است و ۵درصد ظرفیت مشترکان ما می‌توانند ۱۶مگابیت بر ثانیه خدمات دریافت کنند. مفهوم ۲۰مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم. شرکت‌ها را هم برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال۹۷ بیش از دو میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.

وی درباره اختصاص وام به پیام‌رسان‌های داخلی هم گفت: مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان‌های مجاز را به ما اعلام کرده است تا وام‌هایی با سود کم، حداقل تضمین‌های لازم و بازپرداخت بلند مدت به پست‌بانک معرفی شدند و از دید ما مشکلی اکنون در این حوزه وجود ندارد. حتی ابتدا ضمانتنامه‌های مرسوم از آنها خواسته شده بود که ما در دو مرحله این موضوع را تقلیل دادیم و به سفته رسیده است. اکنون مشکلات حقوقی برای امضای سفته‌ها وجود دارد که خود شرکت‌ها این موضوع را حل کنند. مبالغ آماده پرداخت در پست بانک است.

وزیر ارتباطات درباره ارز دیجیتالی یا ارز رمز نگاری شده ملی توضیح داد: بحث ارز، موضوع بانک مرکزی است اما وقتی دیجیتالی شد، بعد تکنولوژیکی پیدا می‌کند که در حوزه فناوری اطلاعات است. ما بار‌‌ها اعلام کردیم در فضای مجازی، سطح دانش مردم بعضاً از سطح دانش مسؤولان در این حوزه بیش‌تر است و ما عقب‌افتادگی آگاهی در میان مسؤولان دستاندرکار در حوزه فضای مجازی مشاهده می‌کنیم.

او ادامه داد: بانک مرکزی تلاش‌ خوبی برای حمایت از فین‌تک‌‌‌ها داشته است. اما نظام بانکی ما جدا از بانک مرکزی و دستگاه‌های نظام مالی، لازم است نسبت به تحولات فین‌تک‌‌ها و ارز دیجیتال آگاهی داشته باشند. تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ایم تا نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسؤولان کشور آن را معرفی کنیم تا با چابکی بیش‌تر بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.

جهرمی افزود: مفاهیم قانونی و فقهی و نظام مبادلات را در این نمونه خواهیم دید. فراخوان اولیه منتشر شده و در ابتدای سال۹۷ کسانی که می‌توانند به ما در این حوزه کمک کنند، انتخاب خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت توسعه فیبر نوری تأکید کرد: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است. تفاهمنامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است. شرکت MTN مکاتبه‌ای داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند. ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری اتفاقاً به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذیرفتیم و قرار شد در این باره گزارش مدونی بدهند. ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.