سینمای ایران بسیار عقب تر از الزامات تکنیکی دنیا است

رییس سازمان سینمایی سینمای ایران بسیار عقب تر از الزامات تکنیکی دنیا است گروه اجتماعی، فرهنگی- محمد مهدی حیدریان در نشست رسانه‌ای خود به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدمهدی‌حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره وضعیت مدرسه ملی سینما گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار […]

رییس سازمان سینمایی

سینمای ایران بسیار عقب تر از الزامات تکنیکی دنیا است

گروه اجتماعی، فرهنگی- محمد مهدی حیدریان در نشست رسانه‌ای خود به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدمهدی‌حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره وضعیت مدرسه ملی سینما گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار عقب از الزامات تکنیکی دنیا است و باید در این باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستاست و یکی از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

رییس سازمان سینمایی درباره گروه «هنر و تجربه» نیز تأکید کرد: در بخش «هنر و تجربه» نیز باید بگویم این بخش برای سینما ضروری است. اگر فیلم‌های هنری نداشته باشیم دست سینما از این بخش خالی می‌شود. در توافقنامه با استان‌ها، ۲۱ استان را مجبور کردیم که فیلم‌های «هنر و تجربه» را نمایش دهند. اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند، باید درست فعالیت کند، این نوع از سینما دولتی نیست و ما از آن حمایت می‌کنیم.

حیدریان با بیان این‌که فیلم‌ها در سال آینده گروه سنی خواهد داشت، اظهار کرد: کارگردانانی که این روز‌ها نسبت به اکران فیلم خود معترض هستند، فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم‌ها قضاوت کنند.

وی درباره جشنواره‌های فیلم اول بیان کرد: به زودی تکلیف چگونگی برگزاری این جشنواره برگزار می‌شود. البته هر کسی بخواهد می‌تواند در جشنواره حرفه‌ای فجر شرکت کند و نوع قضاوت را بپذیرد.

رییس سازمان سینمایی تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم سینما ملوک‌الطوایفی است. ما یک برنامه نوشته‌ایم که می‌خواهیم اجرایی شود، سینما و نیاز به تولید بسیار فراتر از آن است که مانع ورود کسی شویم، حمایت‌ها از همه یکسان است.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جشنواره اگر نتواند در تولید اثر بگذارد، جشنواره موفقی نیست و هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم، البته هر جشنواره مخاطب خود را دارد.

وی درباره نامه هنرمندان به ریاست جمهوری توضیح داد: ما یک روال قانونی را طی خواهیم کرد. ما نشستی هم بدون در نظر گرفتن نامه که عنصر فشار باشد، داشتیم تا در یک روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق می‌گوید که فیلمی در حبس نمی‌ماند و این وظیفه شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.

رییس سازمان سینمایی درباره مدیریت باغ کتاب و حضور یکی از اقوامش به عنوان مدیر آن گفت: درباره مدیریت باغ کتاب نیز باید بگویم باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.

حیدریان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود. همچنین ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم. ما به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی این‌که هر جور بخواهد فیلم بسازد و به همه نشان دهد، درست نیست. البته سینمای خنثی سینمای سودمندی نیست.

وی درباره درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: بحث تجربی با انیمیشن جایگزین شده و این امر مدت‌ها قبل رخ داده است، مستندسازی ما رشد خوبی داشت است. باید دید ضعف مستند چیست و چگونه می‌شود از آن حمایت کرد. ضرورتی ندارد این نهاد هدف‌های اولیه خود را دنبال کند.

رییس سازمان سینمایی تأکید کرد: درمورد فیلم‌های توقیفی باید بگویم که تلاش می‌کنیم با نظر کارگردان و تهیه‌کننده اصلاحات انجام شود تا فیلم‌ها اکران شود.

حیدریان درباره صندوق بیکاری اظهار کرد: صندوق بیکاری هیچ وقت تأسیس نشده و براساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی‌تواند آن را تأمین کند. خانه سینما می‌تواند منابع پایداری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می‌کنیم تا این منابع پایدار تأمین شود. در کنار آن باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می‌کنند باید شماره صنفی داشته باشند.

وی با بیان این‌که گروه اکران «هنر و تجربه» این ضعف را دارد که مشخص نیست چه زمانی فیلم‌ها نمایش داده می‌شود، در پاسخ به این پرسش که چرا یک فیلم هم‌‌‌جنسگرایانه در «هنر و تجربه» نمایش داده شده و نامزد یک جشنواره خارجی شده است، بیان کرد: چرا شما وقتی فیلم هنوز در جشنواره خارجی حضور نداشت و اکران شده بود، مخالفت خود را با اکران فیلم ننوشتید.

وی سپس درباره ممیزی فیلم‌ها بیان کرد: در محصولات فرهنگی، فیلم این ویژگی را دارد که با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارد. در جشنواره فجر به دلیل این‌که فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره دارد دو نفر فیلم‌ها را بازبینی می‌کردند اما امسال همه اعضا فیلم‌ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست. مگر این‌که یک فیلم بعد از جشنواره تغییر کند اما در موارد معدود برخی از فیلم‌ها شایبه ایجاد می‌کند که آن مسأله امری متفاوت است.