درآمدهای نفتی تجارت خارجی ایران را محدود کرده است

نایب ‌رییس اتاق بازرگانی ایران درآمدهای نفتی تجارت خارجی ایران را محدود کرده است مناقصه‌مزایده‌ـ نایب‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران معتقد است: بخش خصوصی نباید بازار مستعد پاکستان را به هر دلیلی نادیده بگیرد و از کنار آن به ‌سادگی عبور کند؛ گسترش مناسبات دیپلماتیک دو دولت‌ ایران‌ و پاکستان و […]

نایب ‌رییس اتاق بازرگانی ایران

درآمدهای نفتی تجارت خارجی ایران را محدود کرده است

مناقصه‌مزایدهـ نایب‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران معتقد است: بخش خصوصی نباید بازار مستعد پاکستان را به هر دلیلی نادیده بگیرد و از کنار آن به ‌سادگی عبور کند؛ گسترش مناسبات دیپلماتیک دو دولت‌ ایران‌ و پاکستان و برداشتن محدودیت‌های سیاسی در مسیر آسان‌سازی تجارت ضرورت دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌سلاح‌ورزی تصریح‌کرد: رشد و توسعه در برخی از کشور‌ها به ویژه در اروپای غربی دو نکته را به علاقه‌مندان اقتصاد سیاسی و دوستداران پیشرفت اقتصادی یادآوری می‌کند. نکته اول این‌که مقوله تجارت خارجی به ‌مثابه عنصری که بازار را گسترده و تولید در مقیاس بزرگ را ممکن می‌کند و نکته دوم، این اصل بدیهی است که تجارت با همسایه‌ها و کشورهایی با ویژگی‌های مشترک فرهنگی و جغرافیایی به لحاظ مزیت نسبی حاصل صرفه‌جویی در هزینه حمل‌ونقل و مطلوبیت ذهنی دو کشور بافرهنگ مشترک راه را برای دادوستد بیش‌تر باز می‌کند.

وی افزود: در همین عصری که در آن به سر می‌بریم نیز این دو نکته به‌مثابه چراغ راهنما در تجارت خارجی همه کشور‌ها در دستور کار است. به همین دلیل است که ایالات ‌متحده آمریکا با مکزیک و کانادا اتحادیه تجارت تأسیس می‌کنند و به‌رغم تلاش ترامپ هنوز پابرجاست. اتحادیه اروپا و سایر اتحادیه‌های تجاری مانند «آ.سه. آن» نیز برپایه این واقعیت بنا نهاده شده است.

این فعال اقتصادی ادامه‌ داد: روند رو به گسترش پیمان‌های دوجانبه میان کشورهای نزدیک به هم نیز از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که تجارت آسان و ارزان به توسعه رفاه ملی هر دو کشور دارای مبادلات کالا و خدمات منجر می‌شود. شوربختانه باید گفت ایران با وجود داشتن همسایه‌های به نسبت پرشمار در هر چهارسوی جغرافیایی خود از این مزیت‌ها استفاده نکرده است.

سلاح‌ورزی با بیان این‌که درآمدهای آسان حاصل از صادرات نفت، ایران را کشوری با تمایلات کم‌تر به تجارت خارجی معرفی کرده است، گفت: این وضعیت موجب شده، صادرات ایران ترکیب نسبتاً ثابتی داشته باشد و از سوی دیگر ترکیب کشورهای هدف صادرات نیز با تنوع اندکی مواجه باشد.

 وی افزود: ایرانیان با استفاده از شرایط نادرست اقتصادی و با ذهنیت‌هایی نه ‌چندان باز تا جایی که امکان بوده و هست برخی از کالاهای سنتی مثل فرش دستباف، کشمش، پسته، خاویار، آهن، فولاد و فرآورده‌های پتروشیمی را با کم‌ترین فرآوری به چند کشور هدف صادر کرده‌اند.

 نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران ادامه ‌داد: در سمت واردات نیز روزگار چندان شیرین‌تر نبوده است و ترکیب صادرکنندگان عمده به ایران چندان تغییر مهمی نداشته است. از طرف دیگر تجارت خارجی ایران با سیاست خارجی رابطه ارباب-رعیتی پیدا کرده است. به این معنی که تجارت خارجی استقلال‌طبی را به نفع تبعیت از سیاست خارجی ر‌ها کرده است.

این فعال اقتصادی تصریح‌کرد: این ویژگی‌های تجارت خارجی پیامدهایی را بر ایران تحمیل کرده است که نادیده گرفتن کشورهای نزدیک به ایران یکی از آنهاست. صادرکنندگان ارجمند ایرانی در وضعیتی بوده‌اند که نخواسته یا نتوانسته‌اند بازار کشوری مثل پاکستان را با یک جمعیت بزرگ و پرشمار در کانون هدف صادرات قرار دهند، چراکه چنین کاری توأم با زحمت و سختی بوده است.

سلاح‌ورزی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به دگرگونی‌های شگفت‌انگیز در مناسبات میان کشور‌ها و روزگار نه‌چندان مناسب ایران در دوره فعلی به لحاظ تجارت کالا و خدمات و همکاری‌های بانکی ‌و پولی، بهترین راه این است که تجارت با کشورهایی مانند پاکستان را افزایش دهیم.

 به گفته وی فرهنگ ‌و تاریخ مشترک میان ایران ‌و پاکستان و توازن میان قدرت خرید مصرف‌کنندگان پاکستانی با سطح تکنولوژی تولیدات صنعتی ایران و نزدیکی جغرافیایی و مزیت اقتصادی حمل‌ونقل راه را برای توسعه صادرات صنعتی ایران به این کشور هموار خواهد کرد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران تأکیدکرد: کارشناسان باور دارند حجم متنوعی از کالا‌ها از قبیل فرش ماشینی و کفپوش‌ها، مواد شوینده، کاشی و سرامیک، میوه‌ و صیفی‌جات از جمله سیب‌درختی، حبوبات (به‌ویژه نخود و تخم گشنیز)، پسته، خرما، مواد پلاستیکی و دمپایی، پوست خام و قیر نفت ایران به‌خوبی در بازار ۲۰۰میلیون‌نفری پاکستان به فروش خواهد رفت. این کار به لحاظ ذهنی شاید در گام‌های نخست ناشدنی و توأم با ریسک زیاد به‌حساب‌ آید، اما برطرف شدن این گیر ذهنی یک ضرورت است.

 سلاح‌ورزی یادآور شد: از سوی دیگر برخی کالاهای پاکستانی مثل برنج، شکر و منسوجات تولیدی پاکستان برای ورود به بازار ایران راه سختی ندارند، چون در حال حاضر ایران حجم زیادی برنج خریداری می‌کند و انواع پوشاک از مرزهای غربی و جنوبی وارد می‌شود که جایگزینی آن چندان دشوار نیست.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: به نظر می‌رسد گسترش و تثبیت مناسبات دیپلماتیک دولت‌های ایران ‌و پاکستان و آسان‌سازی تجارت و برداشتن محدودیت‌های سیاسی در این مسیر ضرورت کامل دارد. بخش خصوصی سخت‌کوش و آینده‌نگر نباید و نمی‌تواند این بازار مستعد را به هر دلیلی نادیده بگیرد و از کنار آن به‌سادگی عبور کند.