کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی

رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد   کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی گروه معدن و زمین- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: با رونمایی از اطلس‌های ملی «نقشه‌های پتانسیل مواد معدنی ایران براساس تیپ‌های کانساری» و «نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی»، ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی کشور کاهش می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد  

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی

گروه معدن و زمین- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: با رونمایی از اطلس‌های ملی «نقشه‌های پتانسیل مواد معدنی ایران براساس تیپ‌های کانساری» و «نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی»، ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی کشور کاهش می‌یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در پایان آیین رونمایی از دواطلس ملی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از زمینه‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن، وجود اطلاعات دقیق است.

وی گفت: در حوزه اکتشاف معدن ریسک امور بسیار بالاست و حتی ممکن است سرمایه‌گذاری را به سمت سایر بخش‌ها منتقل کند.

کرباسیان اضافه‌کرد: سرمایه‌گذاران با رونمایی از اطلس‌های یاد شده توانمندی‌های معدنی ایران را دقیق‌تر می‌شناسند.

به گفته وی، جزییات معدنی مربوط به افزون بر ۶۸نوع ذخایر معدنی کشور مانند طلا و مس، در این اطلس اعلام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: بحث فناوری‌های نوین با مقوله زمین‌شناسی ممزوج است و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات اطلس ملی، مذاکرات بهتری را برای جذب بیش‌تر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهیم داشت.

یک شرکت مشترک در حال تأسیس است

رییس هیأت عامل ایمیدرو به جلسه دوهفته گذشته با شرکت‌های فولادی و معدنی بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: شرکت مشترکی در حال تأسیس است و از این پس اکتشافات معدنی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی برای پهنه‌ای به وسعت یک‌میلیون‌و‌۶۰۰هزارکیلومترمربع از منابع روباز و زیرزمینی آغاز می‌شود.

کرباسیان تصریح‌کرد: اکنون ایران از نظر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان است و با رونمایی از اطلس‌های یاد شده و اکتشاف‌های جدید، به رتبه دهم می‌رسد.

به گفته وی، در گذشته یکصدهزارکیلومترمربع عملیات اکتشافی در سطح به انجام رسیده بود اما ایمیدرو در ۳سال گذشته ۲۵۰هزارکیلومترمربع عملیات اکتشافی انجام داد و بخش خصوصی نیز ۷۰ تا ۸۰هزارکیلومترمربع را آغاز کرد اما تاکنون کار مشترکی در عمق انجام نشده است.

کرباسیان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایمیدرو و معاونت معدنی سازمان زمین‌شناسی، اضافه‌کرد: از ۲۵۰هزار‌کیلومترمربع اکتشافات معدنی انجام شده، تاکنون ۱۹۸هزارکیلومترمربع آن نهایی شده و در این پیوند ۴۰۰محدوده معدنی شناسایی شده است.

وی از شناسایی ۴۲تن طلا، ۵۰۰میلیون‌تن سنگ‌آهن، ۲۲۰میلیون‌تن زغال حرارتی، ۳۴۵میلیون‌تن زغال کک شو، ۳۰هزارتن‌ آنتیموان و ۶۵هزارتن عناصر نادر خاکی در پهنه‌های یاد شده خبر داد.

اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی ایران، حاصل سال‌ها فعالیت پژوهشی زمین‌شناسان برجسته کشور

رسالت سازمان زمین‌شناسی تولید اطلاعات پایه اکتشافی استاندارد و به روز

در ادامه مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به طرح شناسایی محیط‌های پتانسیل‌دار مواد معدنی کشور درباره اهداف راهبردی این طرح گفت: این طرح در راستای رسالت حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام شده است.

وحیدفتوتی، رسالت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را تولید اطلاعات پایه اکتشافی استاندارد و به روز با استفاده از فناوری‌های نوین عنوان‌کرد و افزود: رسالت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گسترش ظرفیت‌های معدنی با جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی است.

به گفته وی، برای اجرای اطلس‌های پتانسیل موادمعدنی ایران حدود ۱۰۰کارشناس زمین‌شناسی، اکتشاف و GIS در قالب ۷تیم تخصصی جهت آماده‌سازی و پردازش بیش از ۵۰۰فیلد اطلاعاتی و در نهایت مدلسازی و تولید نقشه‌های پتانسیل موادمعدنی کشور در مدت ۲۴ماه در اجرای این طرح شرکت داشته‌اند.

مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، لایه‌های اطلاعاتی مورد استفاده در این طرح را حاصل نیم قرن فعالیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یاد کرد و گفت: اطلاعات زمین‌شناسی، ژئودینامیک، تکتونیک، ژئوشیمی، معادن و اندیس‌های معدنی، ژئوفیزیک هوایی و دورسنجی در اطلس‌های پتانسیل موادمعدنی ایران وجود دارد که محصول همه این فعالیت‌ها و اطلاعات منجر به تهیه اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل موادمعدنی ایران براساس تیپ‌های کانساری شده است.

فتوتی در توضیح بیش‌تر درباره این اطلس تصریح‌کرد: اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل موادمعدنی ایران براساس تیپ‌های کانساری با استفاده از داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در مقیاس یک‌صد‌هزارم و در۲۶۴صفحه شامل نقشه‌های پتانسیل کانی‌زایی ۲۱تیپ کانساری موجود در ایران مانند تیپ‌های پورفیری، اپی‌ترمال، اسکارن، پلی‌متال، سولفید توده‌ای، سدکس، سرب و روی کربناته قابل مشاهده است.

وی همچنین به تهیه اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی ایران اشاره‌کرد و گفت: این اطلس نیز شامل ۷۰نقشه با نگرش کلی به چگونگی گسترش رخنمون‌های سنگی مختلف از جمله آذرین، آذر آواری، دگرگونی، رسوبی و مجموعه‌های افیولیتی و براساس جنس سنگ و سن با استفاده از داده‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم در ۳۱۲ صفحه تهیه شده است.

به گفته مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با توجه به نقشه‌های پتانسیل موادمعدنی به‌طور مثال حدود ۷۲۰۰کیلومتر مربع (۰٫۴۵درصد مساحت کشور) منطقه امیدبخش برای تیپ پورفیری، حدود ۱۵۰۰۰کیلومترمربع (یک‌درصد مساحت کشور) برای تیپ اپی‌ترمال و حدود ۱۴۰۰۰کیلومترمربع (۰٫۹درصد مساحت کشور) برای تیپ سرب و روی کربناته مشخص شده تا در اولویت عملیات اکتشافی قرار گیرد.

 فتوتی با بیان این‌که اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی ایران با حفظ محتوای نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم تهیه شده، خاطرنشان‌کرد: این اطلس دید یکپارچه‌ای از گسترش انواع رخنمون‌های سنگی را به نمایش می‌گذارد.

یکی از ارکان توسعه‌یافتگی کشور‌ها وجود زیرساخت‌های اطلاعاتی

همچنین راضیه‌لک در ادامه یکی از ارکان توسعه‌یافتگی کشور‌ها را وجود و میزان زیرساخت‌های اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: این اطلاعات تأثیر به‌سزایی بر موقعیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها دارد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین این اطلاعات داده‌های زمین‌شناختی افزود: این اطلاعات کارآمد‌ترین ابزار در مدیریت، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت طرح‌های عمرانی، توسعه‌ای، صنعتی، بهداشتی، کشاورزی، آب، زیست‌محیطی و هرگونه طرح آمایش سرزمین است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت این‌گونه اطلاعات به حدی است که عمر سازمان‌های زمین‌شناسی در بعضی از کشور‌ها به بیش از ۲۰۰سال می‌رسد، زیرا عدم شناخت دقیق زمین چه از دیدگاه منابع و چه مخاطرات، با اتلاف و هدررفت منابع مالی و انسانی همراه بوده و هست.

این مقام مسؤول با بیان این‌که در کشور ایران با پوسته‌ای جوان و فعال، سازمان زمین‌شناسی دارای قدمت کم و حدود ۵۰سال بوده، خاطرنشان‌کرد: این مجموعه خوشبختانه از بدو تأسیس، فعالیتی فشرده داشته و همواره تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف را در اولویت برنامه کاری خود قرارداده است.

لک با اشاره به این‌که در مقیاس یک‌صدهزارم سطح کشور با ۶۵۹نقشه پوشش داده می‌شود که حدود۹۰درصد آن به استثنای مناطق کویری و گاه مرزی موجود است، تصریح‌کرد: این نقشه‌ها در سال‌های مختلف به وسیله تعداد بی‌شماری از کارشناسان تهیه شده که خوشبختانه در عصر حاضر با رشد فناوری و وجود سامانه‌های اطلاعات مکانی و بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه، در کنار هم قراردادن آنها و نگاه جامع به تمامی آنها در یک زمان میسر شده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور با اشاره به این‌که در راستای تهیه اطلس ملی نقشه‌های پتانسیل موادمعدنی کشور، بانک منسجم و هدفمندی از نقشه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم بالغ بر ۵۰۰هزار رکورد اطلاعاتی تولید شد، یادآورشد: با توجه به بانک مزبور که یک سیستم فعال GIS بوده تهیه نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی با دقتی در مقیاس یک‌صدهزارم امکان‌پذیر شده و اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور در مقیاس یک‌صدهزارم شامل حدود ۷۰نقشه با نگرشی کلی به چگونگی گسترش رخنمون‌های سنگی مختلف براساس جنس و سن است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با چاپ این اطلس، انبوه اطلاعات موجود در نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌صدهزارم که حاصل سال‌ها فعالیت پژوهشی شمار بسیاری از زمین‌شناسان برجسته کشور است، به‌راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

تاکنون نقشه‌های معدنی ایران به دلیل مقیاس‌های پایین و دور از استانداردهای روز جهان، کاربرد چندانی نداشت اما با نقشه‌های جدید تحولی برای فعال شدن بخش اکتشاف با جذب سرمایه روی می‌دهد.

نقشه‌های جدید معدنی ایران با ۱۰برابر دقت بیش‌تر نسبت به نقشه‌هایی که پیش تر در سال‌۱۳۸۳ تهیه شده بود، ارایه می‌شود.

در این نقشه‌ها تیپ‌های مختلف کانی‌زایی‌پورفیری، اپی‌ترمال، رگه‌ای، اسکارن و… در قالب اطلس به مخاطبان این بخش از اقتصاد ارایه می‌شود که گامی اساسی در جلب سرمایه‌گذاران خواهد بود.