۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی در کشور قاچاق است

رییس هیأت ‌مدیره انجمن صنایع شوینده ایران ۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی در کشور قاچاق است مناقصه‌مزایده‌ـ رییس هیأت‌ مدیره انجمن صنایع شوینده ایران با بیان این‌که بیش از ۹۰سال از تأسیس اولین واحد تولیدکننده محصولات شوینده، بهداشتی به شیوه صنعتی در کشور ایران می‌گذرد، گفت: صنعت شوینده، بهداشتی در این دوره نسبتاً […]

رییس هیأت ‌مدیره انجمن صنایع شوینده ایران

۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی در کشور قاچاق است

مناقصه‌مزایدهـ رییس هیأت‌ مدیره انجمن صنایع شوینده ایران با بیان این‌که بیش از ۹۰سال از تأسیس اولین واحد تولیدکننده محصولات شوینده، بهداشتی به شیوه صنعتی در کشور ایران می‌گذرد، گفت: صنعت شوینده، بهداشتی در این دوره نسبتاً طولانی، نشیب و فرازهایی را پشت سر گذاشته است. زمانی عمده مصرف محصولات شوینده، بهداشتی مردم کشورهای همسایه از کارخانه‌های تولیدی ایران تأمین می‌شد، به ترتیبی که تا مدت‌ها، برندهای تولیدشده در ایران نام عمومی برای این قبیل محصولات در زبان ساکنین آن کشور‌ها بود. به گزارش مناقصه‌مزایده بختیارعلم‌بیگی تصریح‌کرد: با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و ملی شدن صنایع و به دنبال آن وقوع جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی، تولید این رشته صنعتی مانند دیگر رشته‌ها چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی افت فاحش یافت و تولیدات کارگاهی و بعضاً واردات محصولات بی‌کیفیت از معدود کشورهای دوست، جانشین کاهش تولید شد.

وی افزود: با پایان جنگ تحمیلی و آغاز نوسازی صنایع ایران واحدهای تولیدکننده محصولات شوینده، بهداشتی با روندی آهسته در جهت توسعه قرار گرفتند. به ترتیبی که امروزه در بخش تولید محصولات شوینده خودکفا و از واردات بی‌نیاز هستیم و در بخش محصولات بهداشتی نیز سهم عمده بازار متعلق به تولیدکنندگان داخلی است.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که وضعیت تولید و مصرف محصولات آرایشی بهداشتی اما متفاوت است و بیش از ۷۰درصد از مصرف داخلی محصولات آرایشی توسط واردات اعم از رسمی و قاچاق تأمین می‌شود، گفت: علل اصلی این وضعیت محدودیت‌های فراوانی است که در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و همچنین اعطای تسهیلات برای این قبیل محصولات وجود دارد که امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای واحدهای تحقیق و توسعه را کاهش می‌دهد.

علم‌بیگی تصریح‌کرد: مدیریت علمی واردات و حمایت از صنایع داخلی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به اهمیت بازار بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی و رفع موانع فراروی توسعه آنها می‌تواند به ارتقای کمی ‌و کیفی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و اقتصاد کشور بینجامد.

به گفته وی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی ‌و آرایشی ایران از آغاز به‌کار خود در سال ۱۳۷۶ همواره کوشیده است تا زبان گویای دست‌اندرکاران صنعت و پل رابط بین تولیدکنندگان و مسؤولان دولتی باشد و در این زمینه موفقیت‌های ارزنده‌ای به دست آورده است.

علم‌بیگی گفت: هیأت‌مدیره انجمن در آینده نیز با طرح مسایل و مشکلات تولیدکنندگان و ارایه راه‌حل‌های کارشناسی برای توسعه هر چه بیش‌تر صنعت آرایشی، بهداشتی ایران خواهد کوشید.