کاهش تلفات در سوانح رانندگی با اجرای استانداردهای روز دنیا

وزیر صنعت اعلام کرد کاهش تلفات در سوانح رانندگی با اجرای استانداردهای روز دنیا گروه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی یک برنامه ۳ساله، ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در مراسم […]

وزیر صنعت اعلام کرد

کاهش تلفات در سوانح رانندگی با اجرای استانداردهای روز دنیا

گروه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی یک برنامه ۳ساله، ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در مراسم تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری گفت: منظور ما از تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو همراه بودن آن با رعایت استاندارد‌ها بوده است. زیرا اگرچه راه‌ها و جاده‌ها مشکل دارند اما می‌توان با اجرای استانداردهای روز دنیا به‌گونه‌ای عمل کرد که تلفات سوانح رانندگی کاهش یابد.

وی افزود: طی برنامه ۳ساله در سال‌های آتی ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰ هزار دستگاه خودرو انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت همین الان نیز برای ارتقای استانداردهای خودرو دیر شده است. مشتری خودروی با استاندارد مطلوب می‌خواهد و در این رابطه با کسی رودربایستی نداریم و در کنار سازمان ملی استاندارد ایران هستیم.

شریعتمداری، با اجرای این طرح به دنبال از بین بردن منابع آلایندگی در کلان‌شهر‌ها و کاهش مصرف سوخت به عنوان یک سرمایه بین نفتی هستیم، اظهارداشت: یک کشنده قدیمی در ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۶۰لیتر سوخت مصرف می‌کند که این میزان با طرح نوسازی ناوگان فرسوده کاهش خواهد یافت؛ البته طبق یک تحقیق صورت گرفته ۲۷درصد مجموعه آلاینده‌سازهای متحرک مربوط به خودروهای حمل و نقل باری است که مخصوصاً در شب‌ها مشغول جابه‌جایی مصالح ساختمانی و بار هستند.

وی گفت: برای شرکت‌های خودروسازی که نتوانند تأمین منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان فرسوده باری را فراهم کنند، صندوق توسعه ملی نیز وارد عمل خواهد شد. در این طرح ۵۰درصد ارزش خودرو را راننده پرداخت می‌کند و مابقی نیز به صورت تسهیلات در اختیار وی قرار می‌گیرد.

اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دی‌ماه ۹۷ به معنای توقف تولید همه خودرو‌ها نیست

همچنین در این مراسم نیره‌پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت یکی از خودروهای داخلی ۸۵ استاندارد جدید را پاس کرده است که در روزهای آینده نام آن اعلام خواهد شد.

پیروزبخت اظهارکرد: اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ به معنای توقف تولید همه خودرو‌ها از آن زمان نیست. بلکه از این تاریخ بازرسی‌‌ها براساس استانداردهای جدید آغاز می‌شود و طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر می‌گیریم تا از یکم دی‌ماه ۹۷ که بازرسی‌‌ها آغاز می‌شود، خودرو‌ها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه‌داد: سازمان ملی استاندارد از سال ۱۳۸۲ به‌طور جدی وارد بحث خودرو شد و قبل از آن بیش‌تر برروی قطعات خودرو متمرکز بود. با این حال از این زمان مجموعه خودرو به عنوان یک مجموعه کاملاً مرتبط با حوزه ایمنی مدنظر سازمان استاندارد قرار گیرد.

پیروزبخت با بیان این‌که در سال‌های اخیر تعداد استانداردهای اجباری صنعت خودرو به ۵۵ مورد رسید، خاطرنشان‌کرد: با این حال باز هم با این موضوع مواجه شدیم که مردم همچنان نارضایتی خود را از خودرو اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو در دولت قبل و دولت فعلی به این نتیجه رسیدیم که باید به خواست مردم احترام گذاشته و به سمت تولید با کیفیت‌تر حرکت کنیم که راهکار آن نیز افزایش تعداد استانداردهاست.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان‌کرد: بنابراین در گام اول استانداردهای ۵۲ گانه بازنگری شد تا کاملاً منطبق بر استانداردهای روز اروپا باشد و استانداردهای جدید نیز از اول دی‌ماه ۹۶، اول تیر ۹۷ و اول دی‌ماه ۹۷ اجباری خواهد شد که پس از آن بازرسی‌‌ها براساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت.