سرمای استیضاح مزرعه حجتی را خشک نکرد

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی رأی نیاورد سرمای استیضاح مزرعه حجتی را خشک نکرد سه‌گانه استیضاح‌ها به فرجام نرسید   گروه بهارستان- سومین طرح استیضاح اهالی بهارستان هم به شکست انجامید. استیضاحی که در اواخر سال ۹۶ برای محمودحجتی هدف‌گذاری شده بود و دیروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی وکلای ملت قرار […]

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی رأی نیاورد

سرمای استیضاح مزرعه حجتی را خشک نکرد

سه‌گانه استیضاح‌ها به فرجام نرسید  

گروه بهارستان- سومین طرح استیضاح اهالی بهارستان هم به شکست انجامید. استیضاحی که در اواخر سال ۹۶ برای محمودحجتی هدف‌گذاری شده بود و دیروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی وکلای ملت قرار گرفت که پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات حجتی، طرح استیضاح به رأی گذاشته شد که در نهایت پس از شمارش آرا ریخته شده در گلدان‌ها و در نهایت وزیر جهاد کشاورزی با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۱۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ آرای مأخوذه، مجلس مجدداً محمودحجتی وزیر جهاد کشاورزی اعتماد کرد تا موافقان طرح استیضاح به قول خود نتوانند به کشاورزان عیدی بدهند.

حجتی وزارت ورشکسته کشاورزی را نجات داد

نماینده مردم بم در مجلس به عنوان مخالف استیضاح گفت: حجتی کاری کردن کارستان، وزارت جهاد کشاورزی را از نابودی نجات داد.

حبیب‌ا…نیکزادی‌پناه در نشست علنی دیروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفتش با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی در دوران سازندگی پست‌های متفاوتی را داشتند و آدم مثبتی بودند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: آقای حجتی زمانی که در استان سیستان و بلوچستان استاندار بودند با تدبیر و دوستی با مردم شرایطی را ایجاد کردند که برای مردم امنیت به وجود بیاید.

وی افزود: علی‌رغم بی‌تدبیری‌ها و بی‌مهری‌ها امروز وزارتخانه جهاد کشاورزی ساماندهی شده است. آقای حجتی زمانی که وزارتخانه جهاد کشاورزی را تحویل گرفت گندم و بخشی از گوشت و تخم‌مرغ و لبنیات و شکر به کشور وارد می‌شد در هر صورت آقای حجتی آنقدر محجوب به حیا هستند که مسایل را بیان نمی‌کردند اما کاری کردند کارستان و وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

خاک را به جای گندم خریدید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بی‌توجهی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به وجود تب برفکی، وضعیت دام‌ها، نرخ تخم‌مرغ و تولیدکنندگان داخلی چای، برنج و نخ ابریشم انتقاد کرد.

مهردادبائوج‌لاهوتی به عنوان موافق استیضاح در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح محمودحجتی، وزیر جهاد کشاورزی در موافقت با این استیضاح گفت: یکی از موافقان با بیان این که کشاورزی ما در حال نابودی است به علل آن اشاره کرد، اما در انتها گفت که این مورد چه ربطی به حجتی دارد؟! بنابراین ما از این به بعد باید مشکلات کشاورزی را به وزیر نفت منعکس کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: در ۵ سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی فرصت داشت تا مشکلات بخش کشاورزی کشور را حل کند، بنابراین باید مطالبات خود را به وزیر کشاورزی بگوییم و این حق ما است که از وی مطالبه کنیم.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تأکیدکرد: زمانی که شما وزیر شدید، ۱۲۰ میلیون دام با ۶۰ میلیون جمعیت در کشور وجود داشت، اما امروز تعداد دام‌ها به ۶۵ میلیون رسیده است. همچنین تب برفکی که از سال ۹۴ شروع شد همچنان ادامه دارد، اما شما چه کردید؟ این نابودی که در دام کشور صورت گرفته است، فقط ما را به سمت واردات سوق می‌دهد.

لاهوتی تأکیدکرد: شما خاک را به جای گندم خریدید، متأسفانه واردات برنج ۸۶ درصد، واردات ذرت ۴۰ درصد، سویا ۱۱ درصد، گوشت قرمز ۲۶ درصد، روغن پالم ۲۱ درصد افزایش و صادرات پسته ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد.

این نماینده در مجلس دهم با اشاره به مشکلاتی در بخش استاندارد تصریح‌کرد: نامه رییس سازمان بازرسی خطاب به رییس‌جمهور در این بحث وجود دارد که بنده به عنوان یک انسان از این نامه ناراحت شدم زیرا درصد آلودگی و آلایندگی‌‌ها از ۲۰درصد به ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است و طبق هشدار‌ها افزایش سرطان در کشور در حال انجام است. متأسفانه این موارد به دلیل منافع یک عده آدم دارای منفعت وجود دارد.

رشد ۵۰۰ درصدی سرمایه بانک کشاورزی در دوران حجتی

نماینده مردم رشت به عنوان مخالف طرح استیضاح گفت: سرمایه بانک کشاورزی در دوران مسؤولیت حجتی ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در جلسه علنی دیروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در مخالفت با استیضاح محمودحجتی، وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و خطاب به لاریجانی، گفت: قبل از شروع سخنانم نکته‌ای را باید به عنوان تذکر مطرح کنم؛ این‌که استیضاحی ۴۶ بند دارد در نوع خود بی‌سابقه بوده برای من مهم است که به این موضوع توجه کنید؛ بخش اعظمی از مطالبی که گفته شد در راستای ۴۶ بند نبود یعنی مطالبی گفته شد که در این بند قبلاً عنوان نشده بود و من از شما خواهش می‌کنم به عنوان رییس جلسه این را به عنوان تذکر بفرمایید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این مطالب به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفته شده است در این رابطه تولید محصولات در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود و در ۹۶ به ۱۲۲ میلیون تن بود و رشد تولید محصولات کشاورزی ۲۶ درصد بوده است. تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی و دارای ارزش افزوده از سال ۱۳۹۲ تا ۹۶ سالانه ۵ میلیون تن و در مجموع ۲۵ میلیون تن بوده است.

وی افزود: کل تولیدات محصولات کشاورزی سال ۵۷، ۲۵ میلیون تن بوده و رشد سالانه ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۵ سال اخیر حدود ۵ درصد بوده است و افزایش صادرات، کاهش صادرات و بهبود کسری تراز تجاری در بخش کشاورزی معادل ۵ میلیارد دلار و این جزو برنامه‌های ابلاغی حجتی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه‌داد: تراز تجاری کشاورزی از منفی ۸ میلیارد دلار با صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیارد دلاری به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده؛ واردات بخش کشاورزی از ۱۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۴ میلیون تن در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

با وجود کمبود آب تولیدات کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است

 وزیر جهادکشاورزی گفت: با وجود همه کمبود‌ها در زمینه منابع آبی و مشکل خشکسالی این وزارتخانه برای ارتقای امنیت غذایی مردم و افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی تلاش کرده است.

محمودحجتی دیروز چهارشنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، تأکیدکرد: در این مدت برای تقویت بنیه اقتصادی و پایداری امنیت کشور از طریق ارتقای امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی و غذایی، گسترش کشاورزی و تولید پایدار در حد توان خود سعی و تلاش کرده‌ام.

حجتی اظهارداشت: برای ارتقای تولیدات کشاورزی، این وزارتخانه راهبردهای مندرج در قوانین بالادستی نظیر سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه اقدام‌ها و برنامه‌های خود قرارداده و برنامه‌هایی را تنظیم و ابلاغ کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: با وجود برخی موانع تولیدی و صادراتی، اما برپایه اعلام بانک مرکزی، در ۵ سال گذشته بخش کشاورزی دارای رشد مستمر مثبت بوده و به‌طور متوسط ۴ تا ۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: تولید کشور در مدت یاد شده، از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۲ میلیون تن افزایش یافت که این مهم با وجود کاهش مصرف آب حاصل شد.

وی با تأکید بر این‌که اکنون نیاز کشور به گندم از داخل تأمین می‌شود که وضعیت بارش‌ها نیز در آن بی‌تأثیر نیست، ادامه‌داد: با ادامه روند کنونی امید است سال آینده نیازی به واردات گندم نباشد.

عضو هیأت دولت گفت: اکنون بیش از ۷ میلیون تن گندم در کشور ذخیره‌سازی شده است درحالی که در سال ۱۳۹۲ فقط چند صد هزار تن ذخیره گندم داشتیم.

حجتی درباره بدهی کشاورزان نیز گفت: سندیکای کشاورزان اعلام کرده که ۷۰ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.

وی در خصوص کشت دانه‌های روغنی اظهارکرد: در بحث دانه‌های روغنی بیش‌ترین وابستگی را داشتیم به گونه‌ای که ضریب خودکفایی آن در سال ۸۹ معادل ۶ درصد بود.

حجتی گفت: در یک طرح بلندمدت توانستیم افزایش تولید در دانه روغنی کلزا داشته باشیم؛ بر این اساس ۵۰۰ هزار هکتار از کشت گندم کاهش و کلزا جایگزین آن می‌شود.

وی توضیح داد: کلزا محصوله پاییزه است و کم‌ترین آب را می‌خواهد؛ همچنین کشت کلزا موجب غنی‌سازی خاک می‌شود و در نتیجه سال بعد کشت گندم بهتر می‌شود.

وی تأکید کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها دقیق است و بدون برنامه هیچ اقدامی در کشاورزی نمی‌شود.

وی همچنین گفت: ۸۰ درصد بدهی بیمه کشاورزان به بیمه‌گذاران پرداخت شده است. در این زمینه محدودیت‌هایی داریم که به‌زودی برطرف می‌شود.

حجتی به افزایش سرمایه بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: از یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه این بانک به دوهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

حاشیه‌های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

در حاشیه‌های این استیضاح شاهد بودیم که صدیف‌بدری یکی از نمایندگان موافق استیضاح حجتی بر بی‌حالی این وزیر تأکید کرد و گفت: در حال حاضر کشاورزان و عشایر کشور با تصمیمات وزیر جهاد کشاورزی مرده‌اند و تنها یک تشییع‌کننده می‌خواهند.

در این بین و در جلسه استیضاح، اما بازار شور نمایندگان متقاضی سؤال از رییس‌جمهور همانند دیروز داغ بود و تعدادی از متقاضیان این بار با امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور به گفت وگو می‌پرداختند.

نادرقاضی‌پور به عنوان یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، این وزارتخانه را به عنوان وزارتخانه واردات معرفی کرد.

نکته دیگری که در سومین نشست استیضاح وزرا در پایان سال جلب توجه می‌کرد، حضور جهانگیری است که همانند روز سه‌شنبه اطراف معاون اول رییس‌جمهور جنب و جوش فراوان نمایندگان دیده می‌شد و به نوعی ظاهراً هر یک از نمایندگان تقاضا و دغدغه‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف به ویژه حوزه‌های انتخابیه مطرح می‌کردند.

در این میان اما حضور سخنگوی دولت که غایب روز گذشته استیضاح وزرا بود جلب توجه می‌کرد و رییس سازمان برنامه و بودجه امروز به جمع نمایندگان دولت در جلسه استیضاح پیوست که از بدو ورود وی به پارلمان نمایندگان در حال صحبت با نوبخت بودند.

وزرای نفت و اطلاعات نیز جزو افرادی بودند که در هر دو روز جلسات استیضاح حضور داشتند. ظاهراً شیخ الوزرا و علوی ارتباط خوبی در کابینه با هم صنفان خود دارند و شاید وجهه خوبی برای کسب رأی اعتماد برای همکاران خود بین نمایندگان دارند.

زهراسعیدی به عنوان یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح پشت تریبون قرار گرفت و از درد و رنج کشاورزان گفت که یکی از این نکات کشاورزی بوده که تا پیش از این زکات پرداخت می‌کرده اما در حال حاضر زکات بگیر شده است.

سعیدی با بیان نکته‌ای دیگر به وجود هزاران تن سیب در سردخانه‌ها اشاره کرد، اما گفت که مسؤولان علی‌رغم وجود این ظرفیت، آب سیب مکزیکی وارد کشور می‌کنند. پس از پایان مباحث نمایندگان موافق استیضاح، محمودحجتی با پوشه‌ای پر از کاغذ پشت تریبون قرار گرفت که دکتر لاریجانی، رییس مجلس از وی درخواست کرد که مدت زمان دفاعیات خود را کوتاه کند و زمانی که پوشه‌های پر از کاغذ حجتی را دید به مزاح گفت که آقای وزیر آیا می‌خواهید تمام کاغذهایی که با خود آورده‌اید را بخوانید! ؟

دیروز چهارشنبه نیز همانند استیضاح‌های روز گذشته، بازار شعر و شاعری هم داغ بود و مهرداد‌بائوج‌لاهوتی در توضیح مخالفت خود با وزیر جهاد کشاورزی در پایان شعری به زبان محلی گیلکی خواند، یه شو بوشئوم روخئونه/بیدئم او تیته/تیته نبو، غصه بو/غصه سربسته بو

بار دیگر حجتی برای توضیحات پایانی پشت تریبون قرار گرفت. پس از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی، مجلس وارد اخذ رأی از نمایندگان شد. در این بین مسعود پزشکیان بار‌ها تعداد نمایندگان حاضر در جلسه را اعلام می‌کرد که همانند دیروز شائبه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه در زمان رأی‌گیری پیش نیاید.

البته در زمان رأی‌گیری بازار تذکرات شفاهی و کتبی داغ هم شد که اکبررنجبرزاده در زمان قرائت تذکرات کتبی نام موزه لوور را به اشتباه خواند که نمایندگان به صورت دسته جمعی نام این موزه را فریاد زدند و اعلام کردند.

در همین زمان مسعود پزشکیان نتایج آرای نمایندگان در خصوص استیضاح حجتی را اعلام کرد که بر این اساس مجلس بار دیگر به محمود حجتی برای سکانداری وزارت جهاد کشاورزی اعتماد و در فاصله حدود یک هفته مانده تا تحویل سال نو، نمایندگان مردم در مجلس به۳ وزیر راه، تعاون و کشاورزی دوباره اعتماد کردند.