لزوم برخورد جدی بانک مرکزی با سودهای بانکی بالا

وقتی نرخ سود بانکی به ۲۱ درصد رسید! لزوم برخورد جدی بانک مرکزی با سودهای بانکی بالا مسعود طاهری- نرخ سود بانکی، مسأله‌ای مهم در تمام کشورهای جهان که پایه بسیاری از مشکلات است! براساس آخرین اعلام بانک مرکزی نقدینگی کشور از ۱۴ تریلیون نیز عبور کرد تا زنگ خطری جدی به صدا درآید. در […]

وقتی نرخ سود بانکی به ۲۱ درصد رسید!

لزوم برخورد جدی بانک مرکزی با سودهای بانکی بالا

مسعود طاهری- نرخ سود بانکی، مسأله‌ای مهم در تمام کشورهای جهان که پایه بسیاری از مشکلات است!

براساس آخرین اعلام بانک مرکزی نقدینگی کشور از ۱۴ تریلیون نیز عبور کرد تا زنگ خطری جدی به صدا درآید. در کشوری که پول، پول می‌آورد و ۴۰ درصد فرار مالیاتی در آن حاکم است، نگه داشتن نرخ سود بانکی در ارقام پایین کار بسیار سختی است؛ خاصه آن که کشورمان در منطقه سیاست‌های خاص خود را هم دنبال می‌کند.

به هر شکل شهریورماه سال قبل بود که بانک مرکزی از تمامی بانک‌ها خواست از پرداخت سودهای نجومی خودداری کنند و ارقام ۲۰ درصد به بالا را فراموش کنند. این بانک در دستورالعملی اعلام کرد که تمامی بانک‌ها باید به نرخ مصوب ۱۵ درصد پایبند باشند و هیچ بانکی نباید از آن تخطی کند.

این رویه تا چند ماه ادامه داشت تا این که خروج آرام‌آرام نقدینگی از بانک‌ها توسط مردم به دلیل پایین آمدن نرخ سود بانکی باعث شد تا سرمایه سرگردان به سمت بازارهایی همچون سکه و دلار حرکت کند. این هجوم همه جانبه باعث شد تا قیمت دلار از کنترل دولت خارج و به نزدیکی‌های ۵۰۰۰تومان برسد.

دولت در ابتدا افزایش قیمت دلار را به دلیل آغاز سفرهای سال نو میلادی اعلام کرد و آن را مقطعی خواند. اما با گذشت هفته‌ها از افزایش قیمت دلار، زنگ‌ها برای ناهنجاری اقتصاد ایران به صدا درآمد. زنان خانه‌دار نیز با هجوم به بازار ارز و سکه سعی کردند تا برای آینده خود توشه‌ای مطمئن هموار کنند و اینگونه بود که بانک مرکزی در دستورالعملی سه‌گانه به مقابله با آن برخاست.

گواهی سپرده داخلی تا سقف ۲۰ درصد، گواهی سپرده ارزی و سکه طلا مواردی بود که بانک مرکزی برای کنترل بازار مالی آن را ابلاغ کرد. اما با شروع تعطیلات نوروز نیز وضعیت تغییر محسوسی نکرد و قیمت دلار همچنان به رکوردزنی پرداخت و در ایام عید حتی تا رقم ۵۲۰۰ تومان نیز افزایش یافت. در ۳ روز کاری بعد از تعطیلات نیز قیمت دلار به رقم ۵۱۰۰ تومان رسیده است.

از طرفی، به نظر می‌رسد فعلاً حراجی سکه متوقف شده است. حراج سکه در روزهای زوج و با اعلام نرخ پایه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی با حضور متقاضیان انجام می‌شد و در نهایت به بالا‌ترین قیمت سکه‌های تمام و نیم به همراه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروش می‌رفت. اما حراجی سکه با شروع سال نو و تعطیلات نوروز از سوی بانک مرکزی متوقف شد و در این مدت هیچ حراجی برگزار نشده است و قرار بر این بود که بانک مرکزی نحوه ادامه آن در سال جدید را اعلام کند که تاکنون در این باره خبری منتشر نشده و پیگیری موضوع از مسؤولان مربوطه نیز حاکی از آن است که فعلاً حراجی سکه متوقف خواهد بود.

با این اوصاف بانک مرکزی باید وارد کارزار شود و برخوردی جدی با بانک‌هایی متخلف داشته باشد چراکه در غیراینصورت در درازمدت کنترل نقدینگی سخت و سخت‌تر خواهد شد.