برخی مدیران ریسک پذیر نیستند

برخی مدیران ریسک پذیر نیستند  رامین شاهی – به روال سال‌های گذشته در ابتدای سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری طی سخنانی، ضمن تبیین رهنمودهای امسال، شعار سال جدید را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام فرمودند. براساس آن اعلام این شعار مهم اقتصادی باید سرلوحه همه سیاست‌ها و برنامه‌ها و اهداف سازمان‌ها و شرکت‌ها در قوای […]

برخی مدیران ریسک پذیر نیستند 

رامین شاهی – به روال سال‌های گذشته در ابتدای سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری طی سخنانی، ضمن تبیین رهنمودهای امسال، شعار سال جدید را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام فرمودند. براساس آن اعلام این شعار مهم اقتصادی باید سرلوحه همه سیاست‌ها و برنامه‌ها و اهداف سازمان‌ها و شرکت‌ها در قوای مختلف قرار گیرد. همچنین همان‌طور که رهبری معظم انقلاب در سخنان خود در ایام نوروز فرمودند اگر از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به‌خوبی استفاده شود، اقتصاد ایران می‌تواند به رتبه دوازدهم اقتصادی جهان دست پیدا کند. اما باید توجه داشت این ظرفیت‌های عظیم اقتصادی داخلی چیست و چگونه می‌توان ضمن شناسایی بهتر آنها در مسیر رشد و توسعه آن حرکت کرد و در این مسیر قوا از موازی‌کاری و یا حرکت‌های خلاف جهت یکدیگر دوری گزینند.

حال باید توجه داشت پیمانکاران خود از ارکان تولید داخلی هستند و نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش تولید ناخالص ملی دارد و در این مسیر به‌خصوص در برگزاری شفاف مناقصات، باید مورد توجه ویژه، واقع شوند.

باید دقت داشت که پرداخت مطالبات پیمانکاران، توجه به شفاف‌سازی در رتبه‌بندی افزایش بودجه عمرانی و ایجاد شرایط عمومی و قانونمند در راستای حمایت از انجمن پیمانکاری می‌تواند از جمله شاخصه‌های اصلی حل مشکلات در این راه باشد و عدم شفافیت در رتبه‌بندی پیمانکاران، کاهش بودجه‌های عمرانی، پرداخت نشدن مطالبات و نبود شرایط عمومی و قانونمند در حوزه پیمانکاری کشور از جمله معضلات پیش روی پیمانکاران است که باید به آن توجه کرد.

همچنین نبودن ساختاری به عنوان نظام پیمانکاری در کشور باعث شده که حوزه پیمانکاری در کشور تعطیل و به عرصه نابودی برود، این در حالی است که پیمانکاران با شیوه‌های صنعتی‌سازی، فرایند استانداردسازی در ساخت و ساز و استفاده از مصالح با دوام آشنایی لازم را دارند.

لازم به ذکر است دولت نباید تصمیم‌گیری چند جانبه داشته باشد و تمامی سیاست‌گذاری‌ها باید یکجانبه و زیر نظر یک متولی باشد.

در راستای سال تولید داخلی هیأت دولت در نخستین جلسه سال ۹۷خرید کالاهای خارجی دارای تولید داخل را برای کلیه دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد. خرید کالاهای خارجی دارای تولید داخل برای کلیه دستگاه‌های دولتی براساس فهرستی که از این کالا‌ها تهیه شده و به تأیید دولت رسیده است، ممنوع خواهد بود و این ممنوعیت شامل کلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی و کلیه طرف‌های معامله آنها اعم از پیمانکاران، فروشندگان داخلی و خارجی می‌شود.

حمایت از پیمانکاران خصوصی راه دستیابی به توسعه است

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت مدیران بخش خصوصی و پیمانکاران این بخش تأکید کرد.

مجیدکیانپور با بیان این‌که «فعالیت افراد در پروژه‌های پیمانکاری را به عنوان شغل ثابت به شمار می‌آورند»، گفت: این موضوع نادرست بوده و شغل ایجاد شده پایدار نیست؛ باید نسبت به آمارهای‌مان بازنگری‌های لازم را در نظر گرفت.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در ادامه با اشاره به این‌که «باید به صورت شفاف به دنبال تقویت بخش خصوصی باشیم»، افزود: البته تقویت بخش خصوصی غیرواقعی مدنظر ما نیست؛ چراکه در گذشته مشاهده می‌شد که افرادی بدون در نظر گرفتن اهلیتشان اقدام به گرفتن زمین می‌کردند، این در حالی است که به هیچ عنوان توان لازم را نداشتند.

وی در ادامه از ریسک‌پذیر نبودن برخی از مدیران انتقاد کرد و افزود: مشاهده می‌شود برخی از مدیران ریسک‌پذیر نبوده و اقدام به انجام کارهای روزمره خود می‌کنند و به دلیل این‌که گرفتار نشوند، کارهای ویژه‌ای برای توسعه استان انجام نمی‌دهند. گاهی اوقات برخی از مدیران استان برای توسعه سینه سپر می‌کنند اما در اغلب مواقع مدیران همچون ترمز در مقابل توسعه عمل می‌کنند؛ از استاندار لرستان درخواست می‌شود واقعاً به داد استان برسد. اگر توسعه می‌خواهیم باید بخش خصوصی و پیمانکاران این بخش به صورت واقعی مورد حمایت قرار گیرد؛ چراکه با وضعیت کنونی راه به جایی نخواهیم برد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که «مدیران باید از ظرفیت نمایندگان به خوبی استفاده کنند»، افزود: با این‌که نمایندگان مجلس ظرفیت زیادی برای توسعه دارند اما مدیران از این پتانسیل استفاده نمی‌کنند و مطالبه لازم نیز صورت نمی‌گیرد. انتظار می‌رود استاندار مطالبه‌گر مسایل مهم استان باشد. البته در ماه‌های گذشته شاهد انجام اقدامات مناسبی از سوی مدیریت ارشد استان بودیم که این حرکت‌‌ها بدون حاشیه و تبلیغات انجام شده اما انتظارمان انجام اقدامات مهم‌تری همچون استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای توسعه استان است از سوی دیگر همه باید برای توسعه لرستان کمک کنند و در این راه قدم‌بردارند.