یک شرکت چگونه دانش‌بنیان می‌شود؟

یک شرکت چگونه دانش‌بنیان می‌شود؟ مناقصه‌مزایده‌ـ با توجه به این‌که تاکنون از منظر تئوری پرداخت خوبی درباره مقوله «دانش‌بنیان» صورت نگرفته و هنوز بسیاری از فعالان کسب‌وکار نمی‌دانند برچسب شرکت دانش‌بنیان به چه کسانی داده می‌شود، به چگونگی دانش‌بنیان شدن خواهیم پرداخت. در ارتباط با این‌که دانش‌بنیان‌ها دارای چه شاخص‌هایی هستند باید گفت که کارگروه […]

یک شرکت چگونه دانش‌بنیان می‌شود؟

مناقصه‌مزایدهـ با توجه به این‌که تاکنون از منظر تئوری پرداخت خوبی درباره مقوله «دانش‌بنیان» صورت نگرفته و هنوز بسیاری از فعالان کسب‌وکار نمی‌دانند برچسب شرکت دانش‌بنیان به چه کسانی داده می‌شود، به چگونگی دانش‌بنیان شدن خواهیم پرداخت.

در ارتباط با این‌که دانش‌بنیان‌ها دارای چه شاخص‌هایی هستند باید گفت که کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، آیین‌نامه‌ای را برای ارزیابی و تشخیص دارد که در آن گفته شده «کالا‌‌ها و خدمات ارایه شده از سوی شرکت متقاضی باید همه معیارهای مندرج در ماده ۱ را داشته باشد.»

ماده یک این آیین‌نامه نیز به شرح زیر است:

سطح فناوری: دانش فنی طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی یا صنعتی کالا‌‌ها و خدمات به دلیل پیچیدگی فنی دارای این شرایط باشد:

– به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.

– نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.

– منجر به ایجاد بخش عمده ارزش‌افزوده محصول شده باشد.

مرحله تولید: کالا‌‌ها باید یا در مرحله حال تولید یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشند؛ خدمات باید دارای اسناد فروش باشند.

تسلط بر دانش فنی: دانش فنی طراحی کالا‌‌ها و خدمات یا یک زیر سیستم اصلی کالا و خدمات یا دانش فنی طراحی و اجرای فرایند تولید پیچیده کالا و خدمات، از طریق یکی از روش‌های زیر کسب شده باشد:

– عمدتاً به‌صورت داخلی توسعه داده باشد.

– به‌صورت نسبتاً کاملی از طریق فرایند مهندسی معکوس کسب شده باشد.

– هر چند دانش فنی محصول یا فرایند پیچیده تولید از مجموعه‌های بیرونی کسب شده اما شرکت توانسته در محصول یا فرایند پیچیده تولید محصول، تغییرات اساسی ایجاد کند.

در ذیل این آیین‌نامه آمده که خدمات زیر به عنوان خدمات دارای معیار «سطح فناوری» پذیرفته می‌شود:

الف- خدمات «دانش فنی، فناوری و طراحی روی کالا یا خدمت حایز معیارهای سطح فناوری»

ب- خدمات جانبی نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی، مرتبط با کالا یا خدمت حایز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی

ج- خدمات ارایه شده با استفاده از تجهیزات یا فرایندهای حایز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی

در صورتیکه تسلط بر دانش فنی روی کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان توسط افراد اصلی شرکت، قبلاً در مجموعه دیگری از جمله دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و سایر شرکت‌ها انجام شده باشد، بند تسلط بر دانش فنی مورد تأیید خواهد بود.

همچنین شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیان شدن باید معیارهای یکی از مواد ۲ یا ۳ یا ۴ را نیز احراز کنند.

ماده ۲ – شرکت‌های تولید‌کننده کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان

حداقل ۵۰ درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است ناشی از فروش کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان دارای همه معیارهای ماده ۱ باشد.

شرکت دارای حداقل معادل ۳ نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.

نسبت کارکنان تمام‌وقت در بخش‌های اصلی با حداقل مدرک کارشناسی، به کل کارکنان تمام وقت فعال در بخش‌های اصلی، برای شرکت‌های دارای کم‌تر از ۵۰ نفر نیروی انسانی حداقل ۳۰ درصد و برای سایر شرکت‌ها حداقل ۲۰ درصد باشد.

ماده ۳ – شرکت‌های نوپا

کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده یک ساخته و ارایه کند.

شرکت دارای حداقل دو نفر نیروی انسانی پاره‌وقت بوده که حداقل یک نفر از آنها، در حوزه کالا و خدمات دانش‌بنیان شرکت متخصص باشد.

حداکثر ۳ سال از زمان ثبت شرکت گذشته باشد.

ماده ۴ – شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان

نوع ۱: حداقل ۱۰ درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده، ناشی از فروش کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان دارای همه معیارهای ماده ۱ باشد و شرکت دارای حداقل معادل ۳ نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.

نوع ۲: حداقل ۵۰ درصد از درآمد یک سال مالی گذشته شرکت، از محل فروش کالاهایی که لزوماً در فهرست کالا‌‌ها و خدمات دانش‌بنیان نبوده و معیارهای ماده ۱ را ندارد، با استفاده از تجهیزات یا فرایندهای حایز همه معیارهای ماده ۱ باشد.

شرکت دارای حداقل معادل ۳ نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.