ارز چند نرخی منشأ شکل‌گیری فساد و رانت‌ است

دبیر کل خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران ارز چند نرخی منشأ شکل‌گیری فساد و رانت‌ است مناقصه‌مزایده‌ـ دبیر کل خانه صنعت، معدن‌ و تجارت ایران با بیان این‌که بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که ارز تک‌نرخی پیش‌شرط رونق همه اقتصادهای با ثبات بوده، گفت: در چنین مدل‌های اقتصادی است که می‌توان […]

دبیر کل خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران

ارز چند نرخی منشأ شکل‌گیری فساد و رانت‌ است

مناقصه‌مزایدهـ دبیر کل خانه صنعت، معدن‌ و تجارت ایران با بیان این‌که بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که ارز تک‌نرخی پیش‌شرط رونق همه اقتصادهای با ثبات بوده، گفت: در چنین مدل‌های اقتصادی است که می‌توان انتظار رشد و توسعه را داشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده سیدمحمدرضا‌مرتضوی تصریح‌کرد: بنابراین تولید‌کنندگان مختلف کشورمان در بخش‌های صنایع ‌و معادن نیز با ارز تک‌نرخی، توانایی برنامه‌ریزی و جهت‌گیری بهتر به سمت رشد و توسعه را خواهند داشت.

وی افزود: به‌طور نمونه در بخش صنایع برای این‌که بتوانیم دسترسی مطلوب مردم به غذا با تولید اقلام کالایی دارای قیمت و کیفیت مناسب را فراهم کنیم نیازمند ثبات برای برنامه‌ریزی و رقابت‌پذیری بیش‌تر هستیم.

رییس کانون صنایع‌غذایی ایران ادامه‌داد: در واقع می‌توان گفت ارز تک‌نرخی لازمه رشد و توسعه صنعتی است، چرا که ارز چند نرخی منشأ شکل‌گیری فساد و رانت‌های مختلف است و درصورتی که خواستار جذب سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی هستیم نیز شفافیت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به‌خصوص ارز امری اجتناب‌ناپذیر است.

مرتضوی گفت: اما واقعیت آن است که دولت به تنهایی از عهده این تکلیف بر نمی‌آید چرا که بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور در دست دولت نبوده و برخی نهادهای حاکمیتی متولی آن هستند.

وی با بیان این‌که با وجود این به ‌نظر می‌رسد اعلام تک‌نرخی شدن ارز توسط معاون اول رییس‌جمهور علاوه بر موضع دولت، بیانگر مواضع حاکمیت و همه قوای کشور است، افزود: همچنین اگر در اجرای سیاست ارز تک‌نرخی مردم در کنار دولت قرار نگیرند، به‌ خودشان آسیب می‌زنند چرا که بیش‌تر بخش‌های جامعه اقتصادی مبتنی بر نوسان نرخ دلار ندارند بلکه تنها دو درصد افراد بالای جامعه می‌توانند از نوسان نرخ ارز منتفع شده و برای ۹۸درصد مردم ورود به این حوزه دستاوردی جز خسران به‌دنبال ندارد. دبیر کل خانه صنعت، معدن‌ و تجارت ایران تأکیدکرد: پیش‌شرط همراهی مردم با دولت نیز نیازمند وجود اعتماد بین دولت، حاکمیت و مردم است اما متأسفانه طی ماه‌های گذشته برخی بازنده‌های سیاسی اعتماد مردم به دولت را نشانه گرفته‌ و با تکیه بر فاکتورهای روانی به اقتصاد کشور لطمه زدند، چرا که مردم در صرافی‌‌ها تجمع می‌کردند اما به‌دلیل اعتماد به تولید و اقتصاد کشور به‌سراغ سوپرمارکت‌‌ها نرفتند.

مرتضوی گفت: ارز تک‌نرخی باعث توسعه اقتصادی با بهبود شرایط تولید و افزایش قدرت رقابت‌پذیری شده و زمینه از بین رفتن رانت و قاچاق را فراهم می‌سازد و در این شرایط با قرار گرفتن سیاست در کنار اقتصاد است که می‌توان انتظار بهبود شرایط تولید را داشت.

وی افزود: با این شرایط به ‌نظر می‌رسد ارز ۴۲۰۰تومانی به‌عنوان نقطه تلاقی ارز دولتی و آزاد است، این نرخی تعادلی، منطقی و قابل دفاع است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن‌ و تجارت ایران یادآور شد: باید خروج ارز از کشور متوقف شده و از ورود سرمایه‌های کلان برخی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به دلال‌بازی بازار ارز جلوگیری شود. در شرایطی که پول سعودی در کنار سیاست‌های خصمانه ترامپ ثبات اقتصادی و سیاسی کشورمان را نشانه گرفته، حمایت همه‌جانبه سایر قوا و حاکمیت از دولت در اجرای سیاست ارز تک‌نرخی ضروری است.