پروژه «انتقال گاز به عمان» در انتظار انتخاب پیمانکار

مناقصه ،پازل تجارت گاز ایران را تکمیل می‌کند پروژه «انتقال گاز به عمان» در انتظار انتخاب پیمانکار گروه انرژی- «سازوکار اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان در قالب قراردادهای EPCF یا BOT درحال بررسی و تصمیم‎گیری نهایی است.» این جمله‌ای بود که مهران‌امیرمعینی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران؛ اسفندماه سال گذشته در پاسخ […]

مناقصه ،پازل تجارت گاز ایران را تکمیل می‌کند

پروژه «انتقال گاز به عمان» در انتظار انتخاب پیمانکار

گروه انرژی- «سازوکار اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان در قالب قراردادهای EPCF یا BOT درحال بررسی و تصمیمگیری نهایی است.» این جمله‌ای بود که مهران‌امیرمعینی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران؛ اسفندماه سال گذشته در پاسخ به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بیان کرد. حال این فاز مهم گازی در دو قدمی عملیاتی شدن قرار گرفته است و پس از برگزاری مناقصه با تعیین انتخاب پیمانکاری که هم مورد قبول ایران و هم مورد تأیید عمان باشد، تجارت پر سود کشور را اجرایی می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اما این پروژه هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند زمان اجرای آن را به تاخیر بیندازد. انتخاب پیمانکار ایده‌آل یکی از همان چالش‌های پیش رو است، با توجه به این‌که در هر دو روش(EPCF یا BOT)، تأمین مالی پروژه برعهده برنده مناقصه خواهد بود، در روش اول ریسک پروژه به‌ کارفرما و در روش دوم ریسک به پیمانکار منتقل می‌شود، بنابراین روند انتخاب پیمانکار را کمی حساس‌تر می‌کند.

سناریوی صادرات گاز ایران به عمان به سال ۹۲ برمی‌گردد. بر این اساس یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا شد تا با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله به صورت مستقیم از بستر خلیج‌فارس به عمان صادر شود و با عرضه روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به عمان از طریق خط لوله برای مدت حداقل ۱۵ سال رسالت خود را انجام دهد.

باید گفت اجرای این طرح، برای تجارت گازی ایران بسیار سودمند خواهد بود؛ چرا که، امکان دسترسی ایران به بازار LNG و همچنین بازار منطقه‌ای گاز و حتی بازار هند را فراهم می‌کند. بنابراین با توجه به این مهم اهمیت این پروژه را برای تثبیت جایگاه ایران در دیپلماسی گازی مضاعف می‌کند.

در همین راستا بیژن‌نامدارزنگنه، وزیر نفت هفته گذشته پس از دیدار با محمد‌الرومحی، وزیر نفت عمان با اشاره به این‌که تا پایان ماه ژوئن (۹ تیر) توافق برای احداث خط انتقال گاز ایران به سلطان‌نشین عمان نهایی می‌شود، گفت: کار‌ها خوب جلو رفته است، صورتجلسه توافقات که جمع‌بندی شده بود، امضا شد و امیدوارم در زمان‌بندی تعیین شده، توافق نهایی شود.

زنگنه در این خصوص به ایرنا اظهارداشت: توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه می‌(۱۰ تیر) و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه میلادی ژوئن انجام می‌شود.

وزیر نفت ایران در پاسخ به سؤالی درباره علت تأخیرهای مکرر برای حصول توافق چیست؟ اظهارداشت: مشکلات زیادی وجود دارد. می‌بایست با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند، علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیش‌تر در این خصوص است.

 

وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که در صورت به درازا کشیدن توافق، ممکن است عمان استفاده از ذخایر گاز خود را به خرید از ایران ترجیح دهد، اظهارداشت: مذاکره با طرف عمانی و مراجعات دیگری که از سوی خریداران صورت می‌گیرد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

زنگنه در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود: صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف این موضوع دنبال می‌شود و تقریباً بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارایه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود.

اما علی‌رغم این پیش‌بینی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این موضوع را تقریباً غیرممکن دانسته و گفته بود: فکر نمی‌کنم صادرات گاز به عمان از سال آینده آغاز شود. این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد و باید بررسی شود خط از کدام نقطه باید بگذرد تا طراحی شود.

بر این اساس، فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دارد، اما شرکت‌های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آب‌های عمیق و زیر یک‌هزار متر را نداشته‌اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت‌های بین‌المللی استفاده شود.