دولت ایمنی معادن را برعهده بگیرد

نماینده مجلس: دولت ایمنی معادن را برعهده بگیرد گروه معدن و زمین، نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس گفت: وضعیت کار در معادن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در شرق استان گلستان به دلیل ضریب امنیت پایین، نامناسب و خطرناک است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا ابراهیمی در جلسه کمیسیون کارگری شهرستان رامیان که در محل […]

نماینده مجلس:

دولت ایمنی معادن را برعهده بگیرد

گروه معدن و زمین، نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس گفت: وضعیت کار در معادن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در شرق استان گلستان به دلیل ضریب امنیت پایین، نامناسب و خطرناک است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا ابراهیمی در جلسه کمیسیون کارگری شهرستان رامیان که در محل معدن زغال‌سنگ ملچ‌آرام برگزار شد، خاطرنشان کرد: بهتر است معادن ناامن تعطیل شوند و یا دولت ایمنی معادن را برعهده بگیرد.

وی با بیان این‌که حق کارگران این نیست که هم در جای خطرناک و با شرایط سخت کار کنند و هم دستمزدشان ۶یا ۷ ماه عقب بیفتد، تصریح کرد: مسؤولان باید به فکر چاره باشند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه سنتی فعالیت معادن منطقه گفت: شیوه‌های استحصال از معادن شرق گلستان قدیمی بوده و مدیران آن باید به فکر تغییر این روند با هدف پیشرفت امور باشند.

ابراهیمی با اشاره به وضعیت سخت معیشتی کارگران افزود: کارفرما یا سرمایه‌گذار وظیفه دارد نسبت به تلاش کارگران پاسخگو باشد.

در این نشست مدیرکل سیاسی و انتخابات استاندار گلستان هم گفت: با توجه به جایگاه ویژه کارگران، هر هفته در یک شهرستان کمیسیون استانی کارگری برای رسیدگی به وضعیت این قشر از جامعه و بازدید از پروژه‌های موفق و شکست خورده تشکیل می‌شود.

احسان مکتبی گفت: با توجه به این‌که نابودی هر شغل به نابودی بنیان یک خانواده می‌انجامد، مسؤولیت کمیسیون کارگری بسیار سنگین است.

وی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری گلستان، افزود: حجم بدهی بعضی واحدهای تولیدی و کارخانجات به تأمین‌اجتماعی معضلی برای جامعه کارگری استان است و تعدیل نیروی تعدادی از مؤسسات و واحدهای تولیدی استان، ظرفیت بحران‌سازی کارگری در استان را دارند که باید به سرعت تدابیر لازم برای آن اتخاذ شود.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنند تا امنیت شغلی و آسایش کارگران تأمین شود.

مشکلات بیمه و حقوق کارگران معدن یورت حل شده است

همچنین حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به فعالیت ۳۰۰ کارگر در معدن یورت آزادشهر پس از ایمن‌سازی گفت: مشکلات بیمه، حقوق و دستمزد کارگران معدن به‌طور قطع حل شده زیرا اگر حل نمی‌شد ما مجوز کار نمی‌دادیم.

حسینقلی قوانلو در خصوص آخرین وضعیت معدن زمستان یورت آزادشهر که در اردیبهشت ماه سال گذشته دچار انفجار شد و بیش از ۴۰ نفر از معدنچیان در این حادثه کشته شدند، اظهار کرد: این حادثه تلخ‌‌ترین حادثه در سال گذشته در استان بود.

وی ادامه داد: بر اثر این حادثه ۳۵۰ نفر بیکار شدند که ۶ماه بیمه بیکاری دریافت کردند و در حال‌حاضر پس از ایمن‌سازی و نوسازی معدن، ۳۰۰ نفر در این معدن مشغول به‌کار شدند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در حال‌حاضر به غیر از تونل حادثه‌ دیده این معدن، استخراج از سایر تونل‌‌ها در حال انجام است و عملیات ایمن‌سازی و طرح ایمنی کامل معدن با مشارکت دانشگاه شاهرود در حال انجام است

قوانلو گفت: در حال‌حاضر علاوه بر ایمنی داخل معدن، ایمنی کمکی و سیستم تهویه خارجی این معدن تا اردیبهشت ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و تولید در بخش متوقف شده نیز دوباره راه‌اندازی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مشکلات بیمه و حقوق و دستمزد کارگران معدن، بیان کرد: به‌طور قطع این مشکلات حل شده زیرا اگر حل نمی‌شد ما مجوز کار نمی‌دادیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به این‌که سه معدن را سال ۱۳۹۶ تعطیل کردیم و پس از ایمن‌سازی دوباره مجوز راه‌اندازی داده‌ایم، گفت: نظارت فنی در خصوص سایر معادن را در دستور کار داریم اما نظارت ایمنی معادن بر عهده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

عمده‌‌ترین معادن گلستان، معادن زغال‌سنگ هستند که بیشتر در شرق این استان از جمله در دو شهرستان رامیان و آزادشهر مستقر هستند و سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تن زغال‌سنگ از آنها استخراج می‌شود.