اعمال ضرایب داخلی در مناقصات برای تحقق حمایت از کالای ایرانی

نایب رییس اتاق بازرگانی شیراز مطرح‌کرد اعمال ضرایب داخلی در مناقصات برای تحقق حمایت از کالای ایرانی مناقصه‌مزایده‌ـ نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی شیراز گفت: اعمال ضرایب داخلی و منطقه‌ای در مناقصات دستگاه‌های اجرایی برای حضور پیمانکاران استانی و ایرانی یکی از الزامات تحقق عملی شعار سال حمایت از کالای داخلی است. […]

نایب رییس اتاق بازرگانی شیراز مطرح‌کرد

اعمال ضرایب داخلی در مناقصات برای تحقق حمایت از کالای ایرانی

مناقصه‌مزایدهـ نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی شیراز گفت: اعمال ضرایب داخلی و منطقه‌ای در مناقصات دستگاه‌های اجرایی برای حضور پیمانکاران استانی و ایرانی یکی از الزامات تحقق عملی شعار سال حمایت از کالای داخلی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدصادق‌حمیدیان تصرح‌کرد: برای تحقق عملی شعار امسال، باید سازوکاری اندیشیده شود که حاشیه امن برای کالای قاچاق در جامعه از بین برود.

وی بیان‌کرد: حمایت از کالای ایرانی صرفاً به معنای خرید کالای ایرانی نیست بلکه این نامگذاری و حمایت شمول عام دارد و مشمول حمایت از خرید و تولید است.

حمیدیان با بیان این‌که حمایت از تولید ایرانی در دو سطح عرضه و تقاضا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، افزود: در سطح عرضه؛ ایجاد فضای رقابتی برای محصول ایرانی، تلاش در جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بخش تولید پیش از رسیدن به مرحله تولید کالا هزینه‌های بیمه، صندوق بیکاری، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و درصد مالیات بر حقوق را پرداخت می‌کند اما کالای قاچاق بدون پرداخت هیچ هزینه در کشور به تولید ضربه می‌زند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران اضافه‌کرد: سازمان امور مالیاتی به عنوان قوی‌‌ترین دستگاه نظارتی کشور، که وظیفه نظارت بر تولید و عرضه کالای ایرانی را برعهده دارد باید روشی را اتخاذ کند که مالیات بر ارزش فزوده تنها از کالای قاچاق دریافت شود که در این صورت شبکه ورود و توزیع قاچاق دچار مشکل شده و کنترل انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: ما در اتاق شیراز آمادگی داریم کار کارشناسی در این زمینه انجام داده و به ستاد ارایه کنیم.

حمیدیان عنوان‌کرد: در حوزه مصرف کالای ایرانی نیز ضرورت حمایت فرهنگی از کالای ایرانی وجود دارد که دستگاه قضایی باید در جهت‌دهی تبلیغات اعمال نظر کرده و از تبلیغ کالاهای خارجی جلوگیری کند.

وی تصریح‌کرد: همچنین اعمال ضرایب داخلی و منطقه‌ای در مناقصات دستگاه‌های اجرایی برای حضور پیمانکاران استانی و ایرانی یکی از الزامات تحقق عملی شعار سال است که در این صورت اولویت با کالای داخل استان، کشور و در صورت نبود می‌توان از مشابه خارجی آن استفاده کرد.