جنگ جهانی سوم در راه است؟!

سوریه، کانون التهاب در منطقه جنگ جهانی سوم در راه است؟! گروه سیاسی- حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه همچنان در صدر اخبار قرار دارد. بعد از تجاوز آشکار این ۳ کشور حالا هم سوریه و هم روسیه و ایران به عنوان متحدان بشار اسد آمادگی دارند تا از وی حمایت کنند. در […]

سوریه، کانون التهاب در منطقه

جنگ جهانی سوم در راه است؟!

گروه سیاسی- حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه همچنان در صدر اخبار قرار دارد. بعد از تجاوز آشکار این ۳ کشور حالا هم سوریه و هم روسیه و ایران به عنوان متحدان بشار اسد آمادگی دارند تا از وی حمایت کنند.

در اولین ساعات پس از تجاوز آشکار به خاک سوریه و پرتاب ده‌ها موشک به این کشور، روسیه از این عمل آمریکا و متحدانش انتقاد کرد. پوتین رییس‌جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده بود که در صورت پرتاب موشک از سوی آمریکا به سمت خاک سوریه، روسیه با آن مقابله خواهد کرد. روز بعد نیز ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که روسیه در انتظار موشک‌های پیشرفته آمریکا و متحدانش به سوریه باشد.

هنوز ۲۴ ساعت از این گپ مجازی و دورادور دو رییس‌جمهور نگذشته بود که ترامپ در توئیتی جدید از حمله این کشور به همراه انگلیس و فرانسه به مرکز تسلیحات شیمیایی سوریه پرده برداشت. ترامپ اعلام کرد که این حمله فقط به دلیل جلوگیری از حمله مجدد نیروهای اسد به مردم خودش بوده است!

فرانسه و انگلیس نیز به عنوان متحدان آمریکا در این حمله شرکت کرده و هر کدام توجیهاتی در این خصوص ارایه کردند. وزیر امور خارجه فرانسه مدارک غیرقابل انکار حمله شیمیایی بشار اسد به مردم خودش را دلیل اصلی این حمله عنوان کرد و وزیر امور خارجه انگلیس نیز در دفاع از حملات به خاک سوریه گفته که حملات هوایی گرچه ممکن است به «وحشیگری بیمارگونه» در سوریه خاتمه ندهد اما نشان می‌دهد ما روی «اصول و ارزش‌های متمدنانه» ایستاده‌ایم!

در همین حال ده‌ها نفر از مردم دمشق با حضور در خیابان‌ها بر علیه ترامپ و متحدانش شعار سر دادند. دیروز نیز هزاران نفر از مردم یونان در اعتراض به این جنایت دست به تظاهرات زدند.

دیروز هدرناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای مذاکره با سوریه و اسد خبر داد. وی اعلام کرد، اگر دولت سوریه کل زرادخانه‌های شیمیایی‌اش را اعلام کند، مذاکرات سیاسی در ژنو از سر گرفته می‌شود.

گفتنی است در حمله اخیر ۳ کشور آمریکا، انگلیس و روسیه به خاک سوریه، کم‌ترین آسیب به نیروهای نظامی روسیه وارد شده که خود نشان‌دهنده بسیاری از واقعیت‌ها است.

دویچه وله خبرگزاری رسمی آلمان اعلام کرده که به گفته تحلیلگران سیاسی و نظامی، خوشبختانه در حمله اخیر، فرماندهان نظامی کشورهای غربی حاضر در جنگ با مدیریت هوشمندانه، از آتش‌افروزی بیش‌تر جلوگیری کردند و علی‌رغم تمایل سیاستمداران، اهداف این حمله موشکی را به گونه‌ای تنظیم کردند که تلفات انسانی به حداقل رسیده و احتمال آسیب به نیروهای نظامی روسیه کاهش یابد.

پوتین، رییس‌جمهوری روسیه همچنین دیروز و قبل از آغاز نشست سران عرب در عربستان اعلام کرد کشورش آماده همکاری با اتحادیه عرب برای تضمین امنیت در خاورمیانه است و گفت که ما می‌توانیم با کمک یکدیگر عملیات سازش سیاسی و بازسازی در مرحله بعد از درگیری در این کشور‌ها را اجرا کنیم.

دیروز همچنین ترامپ اعلام کرد که این کشور آماده حمله دیگری به سوریه است و آن را در صورتی اجرا می‌کند که اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه نیز روز گذشته در جریان دیدار با چند نماینده پارلمان روسیه تأکید کرد که سوریه زرادخانه شیمیایی در اختیار ندارد. وی تأکید کرد که تجاوز آمریکا، انگلیس و فرانسه، نتیجه‌ای جز جزم‌تر شدن عزم سوریه و ملت آن در مبارزه با تروریسم و سرکوب آن در وجب به وجب خاک سوریه در پی نخواهد داشت.

گفتنی است پیشتر نیز آمریکایی‌ها به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کردند تا منطقه براس سال‌ها در آتش غوطه ور شود، اما به رغم اشغال عراق هیچ‌گونه سلاح کشتار جمعی در این کشور پیدا نشد!

حال باید منتظر ماند و دید با توجه به این که سوریه، کانون التهاب در منطقه شده است، آیا باید در انتظار جنگ جهانی سوم بود یا خیر.