صنعت خودرو عقب مانده و ناتوان است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  صنعت خودرو عقب مانده و ناتوان است  مناقصه‌مزایده- هر چند ایران در چند سال اخیر حمایت‌های خوبی از صنعت خودرو داشته اما باز هم جای کار بیش‌تری دارد، چرا که حتی پس از برجام و با ورود شرکت‌های بزرگ خارجی باز هم موفق به به‌روز کردن و پیشرفت آنچنانی صنعت […]

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس 

صنعت خودرو عقب مانده و ناتوان است 

مناقصه‌مزایده- هر چند ایران در چند سال اخیر حمایت‌های خوبی از صنعت خودرو داشته اما باز هم جای کار بیش‌تری دارد، چرا که حتی پس از برجام و با ورود شرکت‌های بزرگ خارجی باز هم موفق به به‌روز کردن و پیشرفت آنچنانی صنعت خودرو در بازار و ایران نبوده‌ایم.

به گزارش مناقصه‌مزایده این در حالی است که برای دستیابی به سطوح تراز اول در صنعت خودرو این صنعت باید رقابت‌پذیر باشد. که لازمه این امر توجه به توان داخلی و ایجاد بسترهای مورد نیاز است و متأسفانه امروز تنها مصرف‌کنندگان هستند که هزینه عقب‌ماندگی‌های صنعت خودرو کشور را می‌پردازند. بی‌شک ادامه جریان کنونی در صنعت خودرو نه تنها رغبت و تمایلی را در مصرف‌کنندگان داخلی ایجاد نمی‌کند، بلکه این روند منجر به عدم توسعه بازارهای صادراتی نیز خواهد شد.

از دلایل عقب‌ماندگی صنعت خودرو می‌توان این مسایل را یادآرو شد: اول از همه این‌که صنعت خودرو در کشور ما خصوصی نیست. از عوامل دیگر حمایت بی‌دریغ از این صنعت می‌باشد؛ به عبارتی، انحصار بازار خودرو ایران تنها در دست چند شرکت داخلی است. عامل سوم عقب‌ماندگی صنعت خودرو سوء‌مدیریت است، یعنی انتصاب‌ها در صنعت خودروسازی براساس شایستگی افراد نیست.

چهارمین عامل را می‌توان، مسأله فساد حاکم بر صنعت خودرو دانست؛ متأسفانه شرایط به‌طوری رقم خورده است که قطعه‌ساز و هر فرد که با خودروساز کار دارد باید به نحوی غیر از روال قانونی کار خود را پیش ببرد و از عوامل دیگر می‌توان به این اشاره کرد که به دلیل امنیت خاطر از بازار، به هیچ وجه روی تحقیق و توسعه و طراحی در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم

همچنین می‌توان در مورد تأثیرات تعرفه بالای واردات خودرو در ایجاد وضعیت کنونی صنعت خودرو این را یادآور شد که تعیین تعرفه‌های سنگین برای واردات، مسیر توسعه صنعت خودرو ایران را عملاً سخت و دشوار می‌کند، این در حالی است عرضه محصولات در بازاری رقابتی می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو ایران کمک مؤثری کند.

بهرام‌پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که که صنعت عقب مانده و ناتوان خودرو را که می‌توان به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ از آن یاد کرد و گفت صنعت خودرو یا شبه مافیاست و یا مافیاست.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: در کجای دنیا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟ اگر در دنیا یک خودرو باعث مرگ ۵ نفر شود آن کمپانی خودروهای خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. تفاوت ایمنی خودروهای داخلی با خودروهای خارجی از زمین تا آسمان است. خودروی بنز پلیس به دلیل داشتن ایمنی جان پلیس را نجات می‌دهد ولی خودروهای ناامن جان ملت را می‌گیرند.

پارسایی افزود: آمار تلفات ۱۰ سال در تصادفات جاده‌ای ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر است، یعنی به ازای ایجاد هر شغل یک کشته، ۱۰ مصدوم، دو زن سرپرست خانوار و دو کودک یتیم داشته‌ایم. آیا ما برای اشتغالزایی باید با مردم بجنگیم؟ آیا این کالای ایرانی افتخار ایرانی است؟ هر ساله تعدادی از خانواده‌ها دچار مصیبت تصادفات جاده‌ای شده و ناامن بودن خودرو‌ها جان آنها را می‌گیرد.

پارسایی در ادامه گفت امروز یک قاضی با شرافت دیوان عالی اداری رأی داده تا تعرفه به سال قبل برگردد اما اجرا نمی‌شود. چه قدرتی پشت این صنعت است که جلوی اجرای رأی دیوان عالی اداری را می‌گیرد؟

وی تصریح کرد: صنعت خودرو جز سودجویی چه دارد؟ چه خودرویی که تولید داخل باشد و چه خودرویی که با رانت‌های وارداتی باشد. در سال گذشته به واسطه ایجاد یک انحصار در یک شب میلیارد‌ها پول وارد جیب سودجویان شد. می‌گویند تعرفه واردات خودرو ۵۵ درصد است. آمار‌ها نشان می‌دهد که تعرفه‌ها با قیمت خود خودرو تفاوت زیادی دارد و حتی می‌توان گفت این تعرفه‌ها جریمه ملت است. یا ملت محکوم به استفاده از خودروی بی‌کیفیت هستند و یا باید جریمه استفاده از خودروهای خارجی را با پرداخت تعرفه‌های بالا بپردازند. در کجای دنیا چنین اتفاقی را ما می‌بینیم؟