پایان بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با طعم جذب مخاطب

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد پایان بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با طعم جذب مخاطب مسعود طاهری در هفته‌ای که گذشت، بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. نمایشگاهی با نام فاینکس ۲۰۱۸ که ظرف مدت ۴ روز پذیرای علاقه‌مندان حوزه بازار مالی کشور بود. این نمایشگاه ۱۱ ساله همچون نمایشگاه‌های برگزار شده، دارای […]

مناقصه‌مزایده گزارش می‌دهد

پایان بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور با طعم جذب مخاطب

مسعود طاهری در هفته‌ای که گذشت، بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. نمایشگاهی با نام فاینکس ۲۰۱۸ که ظرف مدت ۴ روز پذیرای علاقه‌مندان حوزه بازار مالی کشور بود.

این نمایشگاه ۱۱ ساله همچون نمایشگاه‌های برگزار شده، دارای حواشی و اتفاقات دیگری نیز بود. در افتتاحیه این نمایشگاه که روز بیست و هفتم در سالن خلیج‌فارس برگزار شد، شاهد غیبت دو چهره سرشناس بودیم. کرباسیان، وزیر اقتصاد و سیف، رییس کل بانک مرکزی از جمله غایبان سرشناسی بودند که حضورشان می‌توانست باعث رونق بهتر این نمایشگاه باشد؛ نمایشگاهی که در نوع خود بزرگ‌ترین نمایشگاه مالی کشور است.

شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس از حضور ۱۲ شرکت بزرگ بین‌المللی در این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد که آخرین تحولات تکنولوژیک مالی دنیا به نمایش گذاشته شده است.

از دیگر حواشی برگزاری این نمایشگاه تجمع مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری در روز سوم برگزاری این نمایشگاه بود، در حالی‌که مسؤولان ارشد نظام بانکی از سر و سامان دادن مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز خبر می‌دادند، حضور انبوه مالباختگان در این نمایشگاه به چشم آمد. معترضانی که با سر دادن شعارهایی خواستار دریافت سرمایه‌های خود از این مؤسسات بودند و بانک مرکزی را عامل به وجود آمدن این وضعیت قلمداد می‌کردند.

برگزاری نمایشگاه کاریکاتور، حضور خودروهای لوکس برای جلب توجه شرکت‌کنندگان، برگزاری مسابقات سرگرمی و برگزاری مسابقه فوتبال‌دستی از جمله حواشی قابل ذکر فاینکس ۲۰۱۸ بود. گفتنی است بسیاری از غرفه‌داران از برگزاری مسابقات سرگرمی در کنار غرفه خود ابراز نارضایتی می‌کردند و مدام می‌پرسیدند آیا بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور جای این گونه برنامه‌هاست؟!

شاید بتوان بزرگ‌ترین دستاورد این نمایشگاه را رونمایی از سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) دانست.

این سامانه، مسؤولیت خودکار فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت. به این ترتیب، با راه‌اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل ‌توجهی همراه خواهد شد. سجام در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری نیست؛ لذا هدف آن کسب درآمد نخواهد بود و به لحاظ گستردگی ارایه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود.

همچنین شرکت تأمین سرمایه تمدن، شرکت تأمین سرمایه نوین، شرکت سبدگردان انتخاب مفید، شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا مدبر، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوری امین، شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا به عنوان فعال‌‌ترین نهادهای مالی خدمات‌دهنده این نمایشگاه معرفی شدند.

عنوان فعال‌ترین کارگزاری‌های بورس‌ اوراق بهادار هم با توجه به شاخص بیش‌ترین تعداد کدهای معامله شده به شرکت کارگزاری بانک مسکن و شرکت کارگزاری مفید رسید. همچنین از نظر اخذ بیش‌ترین کد معاملاتی، شرکت کارگزاری مفید و شرکت کارگزاری آگاه حایز رتبه‌های برتر شدند. به لحاظ بیش‌ترین دفعات معامله، شرکت کارگزاری مفید و شرکت کارگزاری بانک کشاورزی فعال‌‌ترین کارگزاری‌ها در این بخش بودند. همچنین با در نظر گرفتن شاخص تعداد مجوز سرمایه‌گذار خارجی، شرکت کارگزاری مفید و شرکت کارگزاری بانک مسکن، عنوان فعال‌‌ترین کارگزاری‌های بورس‌ اوراق بهادار را کسب کردند.

به هر ترتیب این نمایشگاه روز پنجشنبه به پایان راه خود رسید؛ نمایشگاهی که به زعم کارشناسان نمایشگاه پرباری بود و بانک‌ها، بیمه‌ها، کانون‌های سرمایه‌گذاری، سازمان بورس و شرکت‌های بورسی در آن نقش پررنگی ایفا کردند و توانستند به خصوص در روز پایانی جمعیت انبوهی را به این نمایشگاه بکشانند.