نباید از تصمیمات اساسی به تصمیمات مقطعی فروکاست

نایب رییس اتاق ایران نباید از تصمیمات اساسی به تصمیمات مقطعی فروکاست مناقصه‌مزایده ـ نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که هنوز یک ماه از سال نو نگذشته است، اما به اندازهک سال دغدغه و نگرانی در این ماه نیمه تعطیل سر باز کرد، گفت: شروع روزهای کاری سال با ادامهافتن افزایش نرخ ارز، هشداری […]

نایب رییس اتاق ایران

نباید از تصمیمات اساسی به تصمیمات مقطعی فروکاست

مناقصه‌مزایده ـ نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که هنوز یک ماه از سال نو نگذشته است، اما به اندازهک سال دغدغه و نگرانی در این ماه نیمه تعطیل سر باز کرد، گفت: شروع روزهای کاری سال با ادامهافتن افزایش نرخ ارز، هشداری بود مبنی بر این‌که پیچیدگی مشکلات ارزی ما بیش از یک تقاضای ساده کف بازار است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پدرام‌سلطانی تصریح‌ کرد: سلسله اتفاقاتی که در فضای داخلی و بین‌المللی از یک سال پیش شکل گرفت و نحوه ‌برخورد ما با آنها، به اضافه ‌برخی تصمیمات حساب نشده در بازار پول و ارز و‌ مهم‌تر از همه، جدال بازنده قدرت در درون کشور، همگی برای اهل اندیشه نشانه‌هایی از روزهای سخت‌تر بودند.

وی افزود: افزایش نرخ ارز در اقتصاد ما از یک سنجه ‌اقتصادی رفته رفته به سنجه ‌اجتماعی و سیاسی تغییر شکل یافته است، به نوعی که می‌شود گفت آثار رویکردهای شهروندان نسبت به سیاست‌های عمومی دولت و بازتاب روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ما در افزایش قیمت ارز، سهم بزرگ و روزافزونی یافته‌اند.

به گفته سلطانی به همین واسطه هم دولت از مواجهه ‌اقتصادی با موضوع ارز فراتر رفت و پا را در برخورد پلیسی و قانونی با این پدیده گذاشت.

 وی با بیان این‌که آن‌چه که جای نگرانی را بیش‌تر می‌کند دو چیز است، بیان کرد: نخست این‌که هیچ‌ یک از عوامل بنیادین افزایش نرخ ارز (اعم از اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی) چشم‌انداز بهبود و رفع در پیش‌رو ندارند، مگر این‌که اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد. نایب رییس اتاق ایران ادامه‌ داد: دوم این‌که به مدد اخبار منتشره در شبکه‌های مجازی، شهروندان از این مسأله در حد بالایی مطلعند و لذا تصمیمات متخذه آرامش و اعتماد را به ایشان برنگردانیده بلکه پیام نگرانی و دفع‌الوقت می‌دهد و موجب می‌شود که رفتارهای آنان در مسیر نامساعد با این تصمیمات شکل بگیرد.

سلطانی، با بیان این‌که در این مقطع، کشور در تقابل بی‌سابقه‌ای از آرمان‌‌ها و مطالبات قرار گرفته است، گفت: عده‌ای مصرانه پای بر آرمان‌‌ها می‌فشرند و جمعی ناهمگن اما پرتعداد از اقشار و طبقات و اقوام انواع مطالبات خود را پیگیرند. شوربختانه وضع در تعاملات بین‌المللی هم مشابه است و این دو بر هم اثر تشدید‌کننده یافته‌اند و تصمیمات را از دو سو لای منگنه گذاشته‌اند.

نایب رییس اتاق ایران تصریح‌ کرد: بدیهی است تصمیم‌گیری در چنین شرایطی کاری بس دشوار است، به ویژه اگر تصمیمات سعی بر تأمین هر دو ‌بردار، آرمان‌‌ها و مطالبات، داشته باشند. اما راه ساده‌ای نیز هست و آن گرفتن تصمیمات با پرداختن به معلول و برای ‌گذار از این ستون به آن ستون است. لیکن ایراد این روش به غیر از موقتی بودن آن، تکراری بودنش است، بدین معنی که رفتارها، گفتار‌ها و تصمیمات مشابه در گذشته هنوز در خاطر شهروندان باقی است و آنها به سادگی، با قرینه‌سازی به پیش‌بینی اثر تصمیمات می‌پردازند و بر همان مبنا رفتار می‌کنند، نه الزاماً بر مبنایی که دولت انتظار دارد.

وی با بیان این‌که نرخ ارز امروز بیش از هر زمانی مسأله‌ای فرادولتی و فراملی است، افزود: اگرچه عملکرد دولت در این‌باره جای نقد بسیار دارد اما سهم تصمیمات دولت و بانک‌مرکزی در این موضوع در بهترین حالت ٢٠ درصد است. باقی سهم بر می‌گردد به مجلس، قوه ‌قضاییه، نیروهای نظامی و انتظامی، بخش عمومی غیردولتی و تمام ارکان کشور و در انتهای زنجیره، بخش خصوصی، نهادهای مدنی و مردم. بماند که سهم فراملی مسأله خود بخش بزرگی است اما تا حدی تابعی است از جهت‌بردار نیروهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز داخل کشور.

سلطانی تصریح‌ کرد: در یک شبیه‌سازی می‌توان گفت نرخ ارز مانند قطعه‌ای از پوست بدن انسانی است که عفونت‌‌ها و ضربات فیزیکی مکرر، آن ‌را چنان ملتهب ساخته است که حتی تاب تحمل لمس موضع و گذاشتن مرهم را ندارد و گذشته از آن، مرهم موضعی تسکین موقت است.

وی افزود: چاره ‌این بیمار، درمان سیستمی با بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و خشکاندن چرک منتشره در سراسر بدن اوست‌ و در این شرایط اگر دستگاه‌های مختلف بدنش یعنی قلب ‌و عروق، سیستم ایمنی و کلیه و دستگاه تنفسی به درستی کار نکنند، درمان باز هم پیچیده‌تر و شانس علاج کمتر خواهد بود.

این فعال اقتصادی ادامه ‌داد: وضع ما به مانند این بیمار است که شوربختانه مشکل بیماری خود ایمنی هم دارد، یعنی بخشی از سلول‌های بدن بر علیه بخشی دیگر در حال تحرک و تخریبند و اگر هیچ مشکل دیگری هم نمی‌بود این بدن خودش، خودش را از بین می‌برد.

سلطانی با بیان این‌که در تاریخ می‌شود نمونه‌های گوناگون و قابل مقایسه‌ای از این تضاد میان آرمان‌‌ها و مطالبات را یافت، گفت: اگرچه مقایسه کار مشکلی است اما یک درس بین آنها مشترک است‌ «نباید از تصمیمات اساسی به تصمیمات مقطعی فروکاست.»