اسناد خزانه اسلامی موجب فشار مالی افزون‌تر بر مناقصه‌گران می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده اسناد خزانه اسلامی موجب فشار مالی افزون‌تر بر مناقصه‌گران می‌شود رامین شاهی – عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تشدید فشار‌های مالی بر مناقصه‌گران و پیمانکاران به دلیل رقابت قیمتی در مناقصات و اسناد خزانه اسلامی موجب سردرگمی پیمانکاران در اجرای طرح‌های عمرانی شده است. عبدالکریم‌حسین‌زاده در گفت‌وگو […]

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده

اسناد خزانه اسلامی موجب فشار مالی افزون‌تر بر مناقصه‌گران می‌شود

رامین شاهی – عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تشدید فشار‌های مالی بر مناقصه‌گران و پیمانکاران به دلیل رقابت قیمتی در مناقصات و اسناد خزانه اسلامی موجب سردرگمی پیمانکاران در اجرای طرح‌های عمرانی شده است.

عبدالکریم‌حسین‌زاده در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده در ادامه افزود: پیمانکاران برای بردن مناقصات پایین‌‌ترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند و با اخذ اسناد خزانه اسلامی به جای پول با یک کسری مالی دیگری هم مواجه می‌شوند که فشار بیش‌تری بر آنها وارد می‌کند زیرا آنان اسناد خزانه اسلامی دریافتی را به بورس برده و با ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت پایین‌تر آن را نقد می‌کنند که خودش ضرر قابل ملاحظه‌ای برای آنها به ‌وجود می‌آورد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در ادامه تشریح‌کرد: همان‌طور که عرض کردم پیمانکاران در طرح‌های عمرانی با تحمیل فشارهای مالی مجبور می‌شوند مقروض شوند و یا از کیفیت پروژه خود بکاهند که در هر صورت طرح‌های عمرانی و منافع ملی آسیب می‌بیند.

وی در ادامه آسیب‌شناسی طرح‌های عمرانی تصریح کرد: آسیب‌های وارده بر طرح‌های عمرانی عبارت است از گران‌تر تمام شدن آنها، اتمام دیرتر از موعد مقرر آنها و بدهکار شدن کشور و پیش فروش کردن آن به کمک اوراق خزانه اسلامی می‌شود و این در حالی است که تا سال گذشته اوراق خزانه اسلامی با مهلت یکساله داده می‌شد ولی هم‌اکنون مدت ۳ تا ۴ ساله به آنها می‌خورد و این کار‌ها را سخت می‌کند و فضای تنفس برای بودجه‌های عمرانی نمی‌گذارد.

حسین‌زاده با لزوم سطح‌بندی پروژه‌های عمرانی کشور بیان‌کرد: لازم است دولت‌ها به جای کلنگ‌زنی‌های متعدد، آنها را در ۳ سطح ملی بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای تقسیم کرده و آنها که ظرفیت درآمدزایی دارند را بیش‌تر مورد توجه قرار دهیم تا به کمک درآمدزایی آنها بقیه پروژه‌ها را تکمیل کنیم که به عنوان مثال اتصال کریدور‌های ریلی کشور به سایر کشور‌ها ظرفیت درآمدزایی بسیار بالایی برای کشور دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مناقصه‌مزایده در خصوص چرایی بی‌برنامه بودن کشور در طرح‌های عمرانی تأکیدکرد: متأسفانه باید گفت در گذشته در پروژه‌های عمرانی دولتی بی‌برنامه بود و بدون مجوزهای ماده ۳۲ و ۲۱۵ بودجه کشور، اقدام به تعریف پروژه می‌کرد، لذا مشکل اصلی این است که در کشور برنامه آمایش سرزمینی نداریم و آن‌ را عملیاتی نمی‌کنیم، زیرا در این صورت همه برنامه‌های ۵ ساله محقق خواهند شد و اینگونه نخواهد بود که بودجه‌های عمرانی کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد محقق شوند، در نتیجه باید برنامه‌ها به جای آرمان‌گرایانه، عملیاتی و رئال بسته شود.

فرمولی برای جبران کسری بودجه اعتبارات عمرانی چه در مجلس قبلی و چه هم‌اکنون تعریف شد که بر اساس آن پروژه‌های نیمه‌تمام را واگذار می‌کنیم و به جای آن اسناد خزانه اسلامی برای پیمانکاران تعریف می‌کنیم.