تلگرام و نابودی اقتصاد؟!

جاه‌طلبی به سبک TON! تلگرام و نابودی اقتصاد؟! مناقصه‌مزایده‌ـ پیش‎بینی این است ارز دیجیتال تلگرام یا همان گرام ضمن ایجاد اختلال در نظام پولی و اقتصادی کشور، باعث خروج سالانه میلیارد‌ها دلار ارز کشور شود. تلگرام امروز پا را فراتر گذاشته و وارد فاز اقتصادی شده است تا با تضعیف و فلج کردن نظام بانکی […]

جاه‌طلبی به سبک TON!

تلگرام و نابودی اقتصاد؟!

مناقصه‌مزایدهـ پیشبینی این است ارز دیجیتال تلگرام یا همان گرام ضمن ایجاد اختلال در نظام پولی و اقتصادی کشور، باعث خروج سالانه میلیارد‌ها دلار ارز کشور شود.

تلگرام امروز پا را فراتر گذاشته و وارد فاز اقتصادی شده است تا با تضعیف و فلج کردن نظام بانکی و پولی کشور اهداف خود را بیش از پیش گسترش دهد.

دقت در این معنا که راه‌اندازی و عمومیت یافتن پروژه جدید تلگرام با عنوان «شبکه باز» و «ارز دیجیتالی گرام» در بین مردم میتواند اثرات وسیع و مخربی برای حاکمیت ملی کشور و نه تنها نظام سیاسی آن داشته باشد.

آنتون‌روزنبرگ (Anton Rozenberg)، یکی از کارمندان سابق تلگرام، در این زمینه پستی را در اکانت فیس‌بوک خود منتشر کرده است که بر این ادعا، صحه‌گذاری کرد. این پست که در واقع یک ویدیو بود، نشان داد که تلگرام در سال ۲۰۱۸ قصد دارد پلتفرم بلاک‌چین خود را معرفی کرده و ارز دیجیتالی خود را تحت عنوان TON به‌کاربران تلگرام، عرضه کند. البته آقای روزنبرگ، اطلاعات بیش‌تری را در این رابطه فاش نکرده است و هنوز کسی نمی‌داند که منبع ویدیوی انتشار یافته توسط او، از کجا سرچشمه گرفته است. وی همچنین اشاره کرده است که ارز دیجیتال تلگرام می‌تواند به ساکنین کشورهایی که تحت سلطه حکومت‌های بسته‌تر هستند، در خصوص انجام معاملات خود، کمک کند و این افراد می‌توانند از طریق پیام‌رسان تلگرام، اقدام به مبادله ارز کنند. روزنبرگ در این رابطه بیان داشته است:

TON می‌تواند کنترل دولت‌‌ها را روی دارایی و پول شهروندان، کاهش دهد و اطلاعات مالی افراد را مخفی کند.

در گزارشی که وب‌سایت کوین تلگراف ارایه داده، به این موضوع اشاره شده است که TON ممکن است با نام Gram نیز شناخته شود و با بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی که هنوز نام آنها مشخص نشده است، سازگاری داشته باشد. ارز دیجیتال تلگرام با استفاده از یک کیف پول سبک و سریع پیاده‌سازی می‌شود و به همین دلیل کمک بسیاری به‌کاربران، برای رهایی از دانلود و کار با بلاک‌چین‌های سنگین، خواهد کرد.

یکی از عواملی که به نظر می‌رسد باعث رشد سریع TON شود این است که این واحد پولی رمزنگاری شده، به گذر زمان برای جا افتادن و محبوبیت بین کاربران این‌گونه خدمات نیازی نداشته باشد، چراکه در حال حاضر تلگرام حدود نزدیک به ۲۰۰ میلیون کاربر دارد و این موضوع می‌تواند ارز دیجیتال تلگرام را خیلی سریع به محبوبیت برساند.

مدتی پیش پاول‌دورف اعلام کرده بود که به زودی و در سال ۲۰۱۸ تلگرام به سمت تجاری شدن پیش خواهد رفت و شاهد کسب درآمد از بخش‌هایی از تلگرام خواهیم بود. اما بسیاری از خبرگزاری‌ها برداشتی متفاوت از این بیانات داشته و عنوان کردند که تلگرام قصد دارد بخشی از خدمات خود را پولی کند. اما با توجه به شدت گرفتن شایعات در رابطه با ارز دیجیتال تلگرام، به نظر می‌رسد منظور پاول دورف از کسب درآمد از تلگرام، قابلیت پرداخت از طریق TON باشد اما برای بیش‌تر روشن شدن قضیه، همچنان باید منتظر بود.

آیا برنامه جاه‌طلبانه تلگرام اجرایی می‌شود؟

هنوز جزییاتی بسیاری باقی مانده که از برنامه تلگرام برای توسعه پول دیجیتالی‌‌ آن منتشر شود، البته برخی از گزارش‌ها به این مسأله اشاره دارند که تلگرام قصد دارد خدمات خود را به شبکه اجتماعی چینی WeChat نیز گسترش دهد. به نظر می‌رسد مدیران تلگرام قصد دارند شبکه خود را به نحوی توسعه دهند که به عنوان رقیبی برای ارزهای دیجیتالی دیگر از جمله اتریوم تبدیل شود. این عرضه اولیه سکه نه تنها (در نهایت) قصد دارد درآمدزایی از طریق اپلیکیشن تلگرام را ممکن کند، بلکه قصد دارد پلتفرمی را برای عرضه‌های اولیه سکه در آینده، ارزهای دیجیتالی آتی و نیز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آتی را فراهم آورد.

حالا مهم‌ترین سؤالی که مانند تمام موارد عرضه اولیه سکه باقی می‌ماند، این است که این تئوری‌های مطرح شده توسط تلگرام چه زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. البته همین حالا هم تلگرام مشغول توسعه ارز دیجیتالی گرام است و نقشه راه آن نیز مشخص است و حتی پیش‌فروش خصوصی آن نیز برگزار شد و به نظر می‌رسد قرار نیست تا قبل از عرضه عمومی این ارز، شاهد هیچ اتفاق ویژه‌ای باشیم. اما مهم‌ترین نگرانی همان است که روزنبرگ فاش کرد؛ با توجه به محبوبیت بالای تلگرام آیا در انتظار نابودی اطلاعات تبادلات مالی خواهیم بود؟!

پیشبینی متخصصین امر این است که ارز دیجیتال تلگرام یا همان گرام، با توجه به فراگیری تلگرام در جامعه ایرانی میتواند به سرعت رشد کرده و تبعات جبرانناپذیری بر اقتصاد کشور داشته باشد و ضمن ایجاد اختلال در نظام پولی و اقتصادی کشور، باعث خروج سالانه میلیارد‌ها دلار ارز کشور شده و مشکلات جدی اقتصادی را برای آحاد مردم (با توجه به فراگیری تلگرام) ایجاد کند.

منابع: تسنیم؛ ایسنا؛ دیجیاتو