افزایش حفاری به ۵ حلقه چاه در خزر به‌دنبال بازسازی سکوی امیرکبیر

نروژ پیش‌قدم شد افزایش حفاری به ۵ حلقه چاه در خزر به‌دنبال بازسازی سکوی امیرکبیر گروه انرژی- سکوی نیمه شناور امیرکبیر با داشتن قابلیت اجرای عملیات اکتشافی تا عمق ۱۰۰۰۰ متر در حال انجام عملیات حفاری در آب‌های دریای خزر است. این سکو با داشتن وزن ۱۴هزار و۷۰۰ تن، سنگین‌‌ترین سازه دریایی کشور محسوب می‌شود […]

نروژ پیش‌قدم شد

افزایش حفاری به ۵ حلقه چاه در خزر به‌دنبال بازسازی سکوی امیرکبیر

گروه انرژی- سکوی نیمه شناور امیرکبیر با داشتن قابلیت اجرای عملیات اکتشافی تا عمق ۱۰۰۰۰ متر در حال انجام عملیات حفاری در آب‌های دریای خزر است. این سکو با داشتن وزن ۱۴هزار و۷۰۰ تن، سنگین‌‌ترین سازه دریایی کشور محسوب می‌شود که قادر به تولید بیش از ۱۱ مگاوات برق است و امکان اقامت ۱۲۰ نفر بر روی آن فراهم شده است. حال به تازگی شرکت ORG نروژ پیش‌قدم شده است تا به بازسازی سکو با به‌کارگیری ظرفیتهای داخلی کشورمان اقدام کند. این درحالی است که پس از بازسازی سکو سالانه ۴ تا ۵ حلقه چاه در خزر حفاری خواهد شد که این مقدار حفاری، میتواند بسیار امیدوارکننده باشد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، نتایج مطالعات ارایه شده از سوی شرکت ORG نروژ در ۴ بلوک اکتشافی خزر را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: اگر برآوردهای این شرکت نروژی از ذخایر هیدروکربوری موجود در خزر جنوبی تأیید شود، میتوانیم به افزایش ذخایر هیدروکربوری درجا و قابل برداشت کشور از این محل امیدوار باشیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، غلامرضا‌منوچهری گفت: بحث توسعه در دریای خزر طی دهههای گذشته همیشه مطرح بوده و با وجود حفاری دو حلقه چاه اکتشافی در خزر از یکسو و انجام مطالعات شرکتهای خارجی روی ظرفیتهای خزر از سوی دیگر، اما این مبحث همواره دچار افت و خیزهایی بوده و تا به حال برنامه مستمری در این زمینه پیاده نشده و کار پیوستهای صورت نگرفته است.

وی سرمایهبری فراوان و نیاز به فناوریهای پیشرفته و روزآمد را که به‌طور عمومی در اختیار شرکتهای غربی قرار دارد، از پیششرطهای توسعه در خزر عنوان کرد و افزود: در سالهای گذشته، موضوع حوزههای مشترک با همسایگان حاشیه دریای خزر افزون بر موارد یاد شده، همه و همه بر سختیهای فرایند توسعه در خزر اضافه و این کار را با چالشهایی روبه‌رو کرده است. همچنین بهرهمندی ایران از میدان‌های ارزانتر و ظرفیت‌های هیدروکربوری مناسب در مناطق خشکی جنوب کشور نیز از جمله عواملی بوده که توسعه در این بخش‌ها را همواره نسبت به خزر در اولویت قرارداده است.

منوچهری در عین حال با بیان اینکه همسایگان ما در حاشیه دریای خزر نسبت به توسعه و تولید در این منطقه بیتفاوت نبودهاند و ما شاهد فعالیتهای توسعهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در خزر هستیم، ادامه داد: اگرچه فعالیتهای توسعهای ایران در خزر به واسطه عمیقتر بودن آب در بخش خزر جنوبی، کار را سنگینتر میکند، اما این موضوع نمیتواند نفی‌کننده ضرورت توسعه در خزر باشد.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت به دنبال راهکار جامعی برای توسعه در خزر است تا هم بتواند در جذب سرمایه و انتقال فناوری موفق باشد و هم از این رهگذر، در مسیر اشتغالزایی و حمایت از ساخت داخل نقش مؤثری ایفا کند.

منوچهری به نقش کلیدی مطالعات میدان در تصمیمگیریهای توسعهای اشاره کرد و افزود: نتایج فاز نخست مطالعات شرکت ORG نروژ روی میدان سردارجنگل و بلوکهای اکتشافی ۲۴، ۲۶ و ۲۹ خزر بسیار امیدوارکننده است و افق روشنی را پیشِ روی توسعه در این منطقه ترسیم کرده است. در این مطالعات اعداد بزرگی از ذخایر هیدروکربوری ایران اعلام شده که در صورت تأیید این اعداد، میتوانیم به افزایش حجم ذخایر درجا و قابل برداشت کشور از محل ظرفیتهای موجود در این بخش امیدوار باشیم.

وی به پیشنهاد شرکت نروژی برای بازسازی سکوی امیرکبیر هم اشاره کرد و گفت: شرکت ORG در این پیشنهاد، ضمن آن‌که بازسازی سکو را با به‌کارگیری ظرفیتهای داخلی کشورمان مورد اشاره قرارداده، اعلام کرده است پس از بازسازی سکو قادر است، سالانه ۴ تا ۵ حلقه چاه در خزر حفاری کند که این مقدار حفاری، میتواند بسیار امیدوارکننده باشد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه قراردادهای کنونی نفت جوابگوی نیازهای توسعهای در خزر نیست، ادامه داد: موضوع مدل قرارداد در توسعه خزر نیز باید حل شود، کما این‌که در تبصرهای در برنامه چهارم توسعه، قانون به دولت اجازه داد برای توسعه در خزر از طریق امضای قرارداد مشارکت در تولید عمل کند.

منوچهری ارایه نتایج مفید مطالعاتی از سوی شرکت ORG نروژ برای انجام فعالیتهای توسعهای در خزر و امضای سند همکاری بین ایران و آذربایجان را نویدبخش روزهای بهتری برای توسعه صنعت نفت در خزر عنوان کرد و با بیان اینکه تحقق این اهداف در گرو حمایت و توجه بیش‌تر شرکت ملی نفت ایران به مقوله توسعه در خزر است، ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن این اقدام‌ها، آرزوی یکصدساله ایران برای برداشت از ذخایر هیدروکربوری خزر محقق شود.

از سوی دیگر پیشتر رامین خودآفرین، رییس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر درباره طراحی و تولید نرم‌افزار پایداری سکو ویژه سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با همکاری دانشگاه صنعتی سهند گفته بود: «طراحی و تولید نرم‌افزار پایداری سکوی نیمه شناور امیرکبیر از طرح‌های موفقی بوده است که با همکاری صنعت و دانشگاه به ثمر رسیده است و در حفظ تعادل سکو و کاهش چشمگیر هزینه‌ها در این زمینه نقش چشمگیری خواهد داشت. پروژه پژوهشی «بررسی تثبیت موقعیت در شرایط مورینگ» نیز با همکاری شرکت نفت خزر و دانشگاه صنعتی شریف به نتیجه رسیده است و نتایج آن در جابه‌جایی سکوی امیرکبیر که در آینده‌ای نزدیک عملیاتی می‌شود، کاربرد خواهد داشت و منجر به صرفه‌جویی ارزی و ریالی قابل توجهی خواهد شد. در دوران پسابرجام، شرکت‌های خارجی بسیاری به منظور همکاری در طرح توسعه میدان سردارجنگل و یا همکاری در ساخت تأسیسات ساحلی در خزر با شرکت نفت خزر مذاکره کرده‌اند و این مذاکرات ادامه دارد.‌»