«نیما»، ارز را سامان می‌دهد؟

نظام یکپارچه معاملات ارزی افتتاح شد «نیما»، ارز را سامان می‌دهد؟ مسعود طاهری- سامانه نیما، سامانه‌ای برای جلوگیری از التهابات ارزی. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، بعد از جنجال ارزی چند ماهه اخیر که باعث سردرگمی بخش زیادی از اقتصاد ایران شده بود، دولت تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی سامانه‌ای به مقابله با این نوسانات که […]

نظام یکپارچه معاملات ارزی افتتاح شد

«نیما»، ارز را سامان می‌دهد؟

مسعود طاهری- سامانه نیما، سامانه‌ای برای جلوگیری از التهابات ارزی.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، بعد از جنجال ارزی چند ماهه اخیر که باعث سردرگمی بخش زیادی از اقتصاد ایران شده بود، دولت تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی سامانه‌ای به مقابله با این نوسانات که حتی برخی مواقع از هیجانات ارزی نیز ناشی می‌شد، برخیزد.

مهم‌ترین بخش اقتصادی و به قول کارشناسان «ارزبر» کشور، بخش صنعت، معدن و تجارت بود. بر همین اساس بانک مرکزی با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت خانه صمت، درصدد رفع مشکل برآمد.

سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای این‌که خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تأمین کنند، توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است و فعالیت خود را شروع کرده است.

خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می‌توانند در محیط الکترونیک، فرایندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند. در اولین گام همه صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز و واردکننده برای تأمین کردن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می‌روند.

در واقع با توجه به هماهنگی و همکاری‌های که بین وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی وجود داشته است، بازرگان‌ها می‌توانند به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند و در صورتی درخواستی در جهت تأمین ارز ثبت سفارشات غیربانکی دارند، انجام بدهند. این داده‌ها و اطلاعات‌ها به شکل سیستمی به سامانه نیما(نظام یکپارچه معاملات ارزی) انتقال داده خواهد شد و جواب‌های صرافی‌ها نیز برای بازرگانان قابل مشاهده است و در نتیجه آنها می‌توانند برای خرید ارز اقدامات لازم را انجام بدهند. در مرحله اول، درخواست برای ارزهای یورو و یوآن قابل انجام بوده و در مرحله‌های بعدی نیز می‌توانند برای دیگر ارز‌ها نیز درخواست‌های خود را ثبت کنند. همچنین در سامانه نیما این امکان مهیا شده که صرافی‌ها بتوانند درخواست‌های متقاضیان ارز را ببینند.

در این سامانه راهنمای کاملی وجود داشته است که کاربران می‌توانند برای استفاده از آن اقدام به مطالعه راهنما کنند.

صرافی‌ها اگر به پایگاه اطلاع‌رسانی سنا مراجعه کنند و منوی نیما را انتخاب کنند، می‌توانند درخواست‌ها و پیشنهادهای خرید را مشاهده کنند و در نتیجه برای تأمین ارز متقاضی‌ها اقدام کنند.

نوبخت، سخنگوی دولت نیز این اقدام را گامی مهم برای کنترل بازار ارز دانست. گامی که می‌تواند به مهم‌ترین بخش نیاز اقتصاد کشور که بخش تجارت است، رونق بخشد.

اما مهم‌ترین پیام سخنگوی دولت به مردمی بود که برای خرید ارز به بازار هجوم می‌آورند. وی گفت که ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد دلار ارز وارد می‌شود و نسبت به تقاضا فزونی دارد، اما اگر قرار باشد هر کس ریالی در جیب دارد، بخواهد آن را به ارز خارجی تبدیل کند و یا بخواهد آن را از کشور خارج کند و خانه و بنز در خارج از کشور بخرد، فزونی ارز از بین می‌رود.

پیامی واضح از سوی دولت به کسانی که در سودای افزایش سرمایه خود با دلارهای دولتی هستند. در بازاری که بخش اعظم دلار در دست دولت می‌چرخد، هرگونه تصمیم دولت می‌تواند اثر خود را بر بازار بگذارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این سامانه می‌تواند پیاده‌روهای خیابان فردوسی و پاساژ افشار، میدان قزوین و دیگر مراکز خرید و فروش ارز را خلوت کند یا همچنان مردم هیجان‌زده از اتفاقات سیاسی می‌توانند نرخ ارز را -البته به نفع دولت- افزایش دهند!