برگزاری مناقصه احداث خط لوله ایران- عمان بین ۸شرکت بین‌المللی

برگزاری مناقصه احداث خط لوله ایران- عمان بین ۸شرکت بین‌المللی گروه انرژی- مناقصه خط لوله گازی عمان و ایران وارد فاز جدیدی شده است تا با به سرانجام رسیدن این امر جایگاه ایران در دیپلماسی گازی به ثبات برسد. انتخاب پیمانکار برای ساخت احداث خط لوله مهم‌ترین چالش پیش روی این طرح گازی است. این […]

برگزاری مناقصه احداث خط لوله ایران- عمان بین ۸شرکت بین‌المللی

گروه انرژی- مناقصه خط لوله گازی عمان و ایران وارد فاز جدیدی شده است تا با به سرانجام رسیدن این امر جایگاه ایران در دیپلماسی گازی به ثبات برسد. انتخاب پیمانکار برای ساخت احداث خط لوله مهم‌ترین چالش پیش روی این طرح گازی است. این مناقصه ماه آینده میلادی بین ۸شرکت بین‌المللی برگزار می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سناریوی صادرات گاز ایران به عمان در سال ۹۲ کلید خورد. بر این اساس یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا شد تا با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله به صورت مستقیم از خلیج‌فارس به عمان صادر شود و با عرضه روزانه یک‌میلیارد فوت مکعب گاز به عمان از طریق خط لوله برای مدت حداقل ۱۵سال رسالت خود را انجام دهد. با اجرای این طرح، برای تجارت گازی ایران بسیار سودمند خواهد بود؛ چرا که، امکان دسترسی ایران به بازار LNG و همچنین بازار منطقه‌ای گاز و حتی بازار هند را فراهم می‌کند. بنابراین با توجه به این مهم اهمیت این پروژه را برای تثبیت جایگاه ایران در دیپلماسی گازی مضاعف می‌کند.

تاکنون شرکت‌های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) ابراز علاقه کرده‌اند تا این خط لوله را احداث کنند.

رسیدن به مرحله نهایی مناقصه

وزیر نفت عمان به تازگی اعلام کرده است: این کشور قصد دارد ماه آینده مناقصه‌ای برای پروژه ساخت یک خط لوله گاز طبیعی زیردریایی بین صحار و ایران برگزار کند.

محمدبن‌حمد‌الرمحی به تامسون‌رویترز گفت: کار مربوط به مطالعات بستر دریا، طراحی خط لوله و تجهیزات جانبی و ایستگاه‌های کمپرسور کامل شده است.

به گفته وی قسمت‌هایی از پروژه که مربوط به نقشه‌برداری‌های بستر دریا، طراحی خط لوله و لوازم جانبی آن و ایستگاه‌های کمپرسور است، نهایی شده است.

وی افزود: در حال رسیدن به مرحله نهایی برای برگزاری مناقصه ساخت‌و‌ساز پروژه و طی کردن تشریفات آن هستیم. تاکنون ۸کنسرسیوم از سراسر جهان برای حضور در این پروژه، اعلام آمادگی کرده‌اند.

الرمحی، وزیر نفت عمان اظهار داشت: این خط لوله عمق زیادی ندارد و از لحاظ فنی نسبت به خط لوله‌های دیگر منطقه کوچک به حساب می‌آید؛ ظرفیت این خط لوله یک‌میلیارد فوت مکعب در روز، معادل حدود ۲۸میلیون مترمکعب در روز عنوان شده است.

امضای قرارداد سرمایه‌ای با یک شرکت خارجی

به گفته بیژن زنگنه توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه‌می‌ (۱۰تیر) و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه میلادی ژوئن انجام می‌شود.

وی درباره صادرات گاز ایران به عمان هم با بیان این‌که پیشرفت مذاکرات در این زمینه بسیار مطلوب است، اظهار کرد: هم‌اکنون در مرحله اعلام برگزاری مناقصه برای احداث خط لوله دریایی یا امضای قرارداد سرمایه‌ای با یک شرکت خارجی که این خط را احداث کند، قرار داریم.

زنگنه گفت: کار‌‌ها خوب جلو رفته است، صورت‌جلسه توافقات که جمع‌بندی شده بود، امضا شد و امیدوارم در زمان‌بندی تعیین شده، توافق نهایی شود.

وزیر نفت با اشاره به مشکلات این طرح افزود: باید با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند، علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیش‌تر در این خصوص است.

زنگنه در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود: صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف این موضوع دنبال می‌شود و تقریباً بحث نقشه‌برداری آن تمام شده است. مشاور اسناد، مناقصه و پیشنهاد خود را تهیه و ارایه می‌کند که در این زمینه مناقصه برگزار شود.

اجرای پروژه صادرات گاز در قالب BOT یا EPCF

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش‌تر با بیان اینکه سازوکار اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان در قالب قراردادهای EPCF (مهندسی، تدارکات، ساخت، تأمین مالی) یا BOT (ساخت، بهرهبرداری، انتقال) درحال بررسی و تصمیمگیری نهایی است، گفته بود: در هر دو روش، تأمین مالی پروژه برعهده برنده مناقصه خواهد بود، با این تفاوت که در روش اول ریسک پروژه به‌کارفرما و در روش دوم ریسک به پیمانکار منتقل می‌شود.

امیرمعینی، بیان کرده بود: هدف این طرح، عرضه روزانه ۴۳ میلیون متر مکعب گاز ایران به عمان از طریق خط لوله برای مدت حداقل ۱۵ سال است که از این طریق، امکان دسترسی ایران به بازار LNG و همچنین بازار منطقه‌ای گاز و حتی بازار هند فراهم میشود.

به گفته وی، این پروژه در ۳بخش خشکی، دریایی و ایستگاه‌های تقویت فشار و اندازه‌گیری در ایران و همچنین تسهیلات و تجهیزات دریافت‌کننده گاز در عمان تعریف شده است که در بخش خشکی، خط لولهای به طول حدود۲۰۰ کیلومتر و به قطر۵۶ اینچ از کیلومتر ۴۷۵ خط لوله هفتم سراسری گاز طبیعی منشعب شده و به منطقه عمومی کوه مبارک امتداد می‌یابد.