مدیریت پهنای باند با ظهور CDN !

شبکه‌های توزیع محتوا را بشناسید مدیریت پهنای باند با ظهور CDN ! محمدرضا عیوضی – شبکه توزیع محتوا یا همان Content Delivery Networkکه به اختصار CDN نیز خوانده می‌شود یک شبکه بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند. با استفاده از CDN محتوا با توجه […]

شبکه‌های توزیع محتوا را بشناسید

مدیریت پهنای باند با ظهور CDN !

محمدرضا عیوضی – شبکه توزیع محتوا یا همان Content Delivery Networkکه به اختصار CDN نیز خوانده می‌شود یک شبکه بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند. با استفاده از CDN محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌‌‌‌ترین سرور به ‌کاربر ارایه داده می‌شود. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب‌سایت‌های با ترافیک بالا و وب‌سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس‌بوک و… بسیار تأثیرگذار است.

شبکه‌های توزیع محتوا راه‌حلی برای غلبه بر مشکلات ترافیک اینترنت و پهنای باند کشور است. شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) ترکیبی از زیرساخت‌ها و مکانیزم‌های خاص است تا تحویل محتوا و خدمات به صورت مناسب انجام شود و کاربران کیفیت بهتری را از وب تجربه کنند. در واقع شبکه‌های توزیع محتوا شامل مجموعه‌هایی از سرورهای پراکنده شده در مناطق جغرافیایی وسیع است که حاوی نسخه‌های همانند‌شده‌ای از داده‌های مربوط به وب‌سایت‌های مشتریان هستند. توزیع جغرافیایی این سرور‌‌‌ها این امکان را به‌کاربران می‌دهد که محتوا را از نزدیک‌‌‌‌ترین سرور بازیابی کرده و کیفیت بسیار بالاتری را در دریافت محتوا تجربه کنند.

مدل موفق ایرانی

ابر آروان، این شرکت ایرانی در سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین شبکه توزیع محتوای کشور سرویس‌دهی تجاری خود را آغاز کرد.

عنوان ابر آروان در کنار نام‌های مطرح CDN جهان به عنوان ۹ شبکه توزیع محتوا (CDN) شناخته شده توسط افزونه معروف wappalyzer معرفی شد.

در لیست منتشر شده در وب‌سایت رسمی wappalyzer در کنار ابر آروان، Akamai, Cloudflare, Incapsula, MaxCDN و چند شرکت مطرح دیگر جهان قرار گرفته‌اند.

امکانات امنیتی از جمله سامانه دفاع از حملات منع سرویس توزیع شده (DDoS) ابر آروان از جمله سرویس‌های شاخص این CDN ایرانی است.

پیشرفت CDN

در چندین سال اخیر شبکه‌های توزیع محتوا پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته‌اند و شرکت‌های خصوصی و دولتی متعددی اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های توزیع محتوای تجاری یا خصوصی کرده‌اند. علت این سرعت توسعه در شبکه‌های توزیع محتوا را می‌توان در مزیت‌های مختلف فراهم شده توسط این شبکه‌ها جست.

 CDN به ‌هاست قدرت سرورهای چندگانه را می‌دهد و می‌توانیم مزیت‌های استفاده از این روش را به صورت زیر لیست کنیم.

مزایای CDN

۱. افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدیدکنندگان

۲. افزایش امنیت سایت‌ها (بیش‌تر ارتباط‌‌‌‌ها به صورت غیرمستقیم و محافظت دو چندان هستند)

۳. افزایش مقدار پهنای باند (برای مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند به شما ارایه می‌کند، وقتی شما از یک CDN که دارای ۱۰ node است استفاده می‌کنید در حقیقت شما ۱۰*۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده‌اید

۴. هزینه بسیار پایین (دلیل این مزیت توانایی استفاده اشتراکی چندین نفر از سرور‌‌‌ها است)

۵. نصب آسان (نیاز به داشتن تخصص خاصی برای نصب این سرویس بر روی سایت خود ندارید و ارایه‌دهندگان این سرویس معمولاً افزونه‌های از پیش ساخته و یا راهکارهایی برای شما دارند که تنها در چند دقیقه امکان استفاده از این سرویس را به شما می‌دهند)

۶. افزایش سرعت بارگذاری و نتایج مثبت در رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر (همان‌طور که می‌دانید سرعت رابطه مستقیمی با SEO سایت شما دارد.)

معایب CDN

– عدم کنترل مستقیم: تغییرات ایجاد شده باید توسط ارایه‌دهنده سرویس CDN طی یک بازه زمانی انجام پذیرد و لحظه‌ای نیست. این امر می‌تواند برای طراحان وب مشکل‌آفرین باشد.

 -لحاظ کردن موقعیت‌های جغرافیایی: با توجه به آمار کاربران و این‌که مراجعه‌کنندگان به وب‌سایت شما بیش‌تر از کدام کشور‌‌‌ها هستند، باید سرویس CDN دارای سرورهای بسیار متعددی باشد تا حداکثر کارایی را برای شما ایجاد کند. اکثر شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس CDN دارای سرورهای معدودی در منطقه آسیا هستند.

CDN برای شرکت‌های بزرگ یا کوچک؟

شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس‌های آنها هیچ‌گونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالا‌‌‌ترین سرعت ممکن از نزدیک‌‌‌‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگر مانند امنیت، همیشه در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و… را به همراه دارد.

اما تکلیف شرکت‌های کوچک‌تر و کاربران اینترنتی که سایت شخصی خود را بر روی اینترنت به اشتراک گذاشته‌اند، چه می‌شود؟ معمولاً این‌گونه سایت‌ها تنها بر روی یک سرور (همان ‌هاست خود) اطلاعات خود را نگهداری می‌کنند و از آنجا به‌کاربران و بازدیدکنندگان خود در سراسر جهان سرویس می‌دهند و تنها می‌توانند با محدودیت‌های سرور خود مثلاً مقدار پهنای باند، سرعت تبادل اطلاعات و… به‌کار خود ادامه دهند.

اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می‌شود و می‌تواند به تمامی شرکت‌های کوچک و وب‌مسترهای سایت‌های خصوصی قدرت شرکت‌های بزرگ را بدهد! این سرویس به این‌گونه کار می‌کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما (مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت، فایل‌های مولتی مدیا و…) یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می‌کند و می‌توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت‌ها سرویس دهند. در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می‌خواهد سایت شما را مشاهده کند، اطلاعات از نزدیک‌‌‌‌ترین سرور موجود به آن کاربر ارسال می‌شود و چون این اطلاعات قبلاً ثبت (Cache) شده‌اند و نیاز به پروسه خاصی نیست، سرعت تبادل اطلاعات تغییر چشمگیری می‌کند.