انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق مرکزی ایران ثواب یا ناثواب

انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق مرکزی ایران ثواب یا ناثواب محمد قره‌داغلی – در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی و بعضاً خشکسالی‌های متوالی، شاهد کمبود آب در فلات مرکزی ایران هستیم به گزارش مناقصه‌مزایده، حجم وسیع معادن مس، سنگ‌آهن و صنایع فولادسازی، طرح‌های عظیم توسعه‌ای صنایع معدنی، […]

انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق مرکزی ایران ثواب یا ناثواب

محمد قره‌داغلی – در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی و بعضاً خشکسالی‌های متوالی، شاهد کمبود آب در فلات مرکزی ایران هستیم

به گزارش مناقصه‌مزایده، حجم وسیع معادن مس، سنگ‌آهن و صنایع فولادسازی، طرح‌های عظیم توسعه‌ای صنایع معدنی، نبود منابع آب، اعم از زیرزمینی و سطحی در حوضه‌های منطقه طرح (استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان) و حوضه‌های مجاور، خشکسالی‌هایی با دوره‌های درازمدت را می‌توان به عنوان مهم‌ترین اهداف طرح ملی انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور نام برد.

از آنجا که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، انتقال گندله و کنسانتره از معادن به بندرعباس، گران‌تر از انتقال آب نمکزدایی شده از خیلج فارس به صنایع و معادن است، بنابراین نمکزدایی و انتقال آب خلیج‌فارس تنها راه‌حل نیاز آبی صنایع فوق است که در این راستا طرح شیرین‌سازی و انتقال آب مجموعاً به میزان ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال در قالب طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور مطرح شده است.

البته براساس قوانین بین‌المللی نظیر قوانین سازمان یونسکو برای اجرای طرح‌های انتقال آب باید دو شرط مهم را رعایت کرد؛ یکی از این شروط این است که طرح انتقال آب حوضه به حوضه تنها برای مصارف آب شرب مقصد جایز است و شرط دیگر آن‌که حوضه مبدأ خود نباید با مشکل کمبود آب رو‌به‌رو باشد.

طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور که از سال۱۳۹۲ کلید خورده است، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۳۴درصد، شرکت مس سرچشمه ۳۳درصد، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین ۱۰درصد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۲۲درصد سهامدارند.

لازم به ذکر است که این پروژه در دو بخش اجرا می‌شود، به گونه‌ای که در بخش اول آبگیری از خلیج‌فارس و شیرین‌سازی توسط شرکت مهندسی توسعه آب آسیا که صددرصد سهام آن متعلق به شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس است و در بخش دوم ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال از سایت شیرین‌سازی بندرعباس تا سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد و چادرملو حدوداً به طول ۹۷۵ کیلومتر اجرا می‌شود.

تشکیل کارگروهی برای بررسی تأمین مالی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس

همچنین وزیر اقتصاد، مسعود کرباسیان با اعلام تشکیل کارگروهی برای بررسی تأمین مالی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس بیان داشت که نحوه کمک به طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های یزد و کرمان در کارگروهی بررسی خواهد شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی عنوان کرد: طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد مورد بررسی قرار گرفت چرا که این طرح از جمله طرح‌های مهم در کشور است که سرمایه‌گذار آن بدون اتکاء به منابع دولت، انتقال آب را دنبال می‌کند.

کرباسیان با بیان این‌که بخش‌های عمده‌ای از طرح انتقال آب خلیج‌فارس عملیاتی شده است، گفت: زمینه‌های لازم برای انتقال آب شرب از طریق خط لوله در حال انجام است و وزیر نیرو نیز مذاکراتی در خصوص خرید تضمینی آب داشته است.

کرباسیان گفت: وزارت اقتصاد سیاست‌های راهبردی را در زمینه انتقال آب از خلیج‌فارس دنبال خواهد کرد و خط اعتباری لازم را از مسایل ارزی و قراردادهای فاینانسی و حتی اوراق مشارکت فراهم می‌کند.

آب خلیج‌فارس به کرمان و یزد انتقال می‌یابد

احمد انارکی‌محمدی، مدیر مالی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس برای بخش صنعت استان‌های کرمان و یزد با ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

انارکی‌محمدی، با اشاره به این‌که در حاشیه دریای خلیج‌فارس محلی برای نصب آب شیرین‌کن‌ها در نظر گرفته شده است، میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را ۴۰ درصد عنوان کرد.

وی اظهار کرد: لوله‌گذاری و خط انتقال این آب به بخش صنعت در گل‌گهر سیرجان و مس سرچشمه از توابع استان کرمان و بخش صنعت چادرملوی استان یزد در حال انجام است.

انارکی محمدی بیان کرد: مقرر شد به وسیله ۷بانک عامل ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به این طرح اختصاص یابد و ۴۰هزارمیلیارد ریال دیگر را معادن گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی استان یزد تأمین کنند.

انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اشتباه است

مهدی‌بصیری، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این‌که به جرات طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اشتباه است، گفت: اگر قرار است برای شرب، از دریا آب را انتقال دهیم، بهتر است آب را به استان‌های نزدیک‌تر از اصفهان به دریا هم چون کرمان و یا کنار دریا و با ارتفاع بسیار کم از سطح دریا مانند خوزستان منتقل کنیم.

بصیری در خصوص طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان در راستای حل مشکل آبی استان، اظهار کرد: به جرات طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اشتباه است، چرا که آب خلیح فارس بسیار شور است و فاصله و ارتفاع اصفهان از دریا بسیار زیاد است.

انتقال آب خلیج‌فارس تنها راه نجات کشور از بحران آب

محمودنوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از بی‌توجهی مسؤولان کشور به حل بحران آب به وجود آمده در کشور به ویژه در فلات‌مرکزی ایران گفت: تنها راه‌حل نجات کشور از این بحران انتقال آب از نزدیک‌ترین منبع در دسترس است که این منبع هم‌اکنون آب خلیج‌فارس است. نوریان تصریح کرد همین طور که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همگی در حال استفاده از آب خلیج‌فارس هستند. این کشور‌ها نیز در داخل کشورهای خود با کمبود و حتی نبود آب شیرین مواجهند و به همین علت از آب خلیج‌فارس استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در چنین پروژه عظیمی بدون همکاری سیستم بانکی امکان ندارد و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کل منابع مالی موردنیاز برای اجرای این پروژه را از جیب پرداخت کنند. تاکنون نیز این ۳شرکت مقدار زیادی از دارایی‌های خود را به اجرای این پروژه اختصاص داده‌اند و حاضریم بخش دیگری از دارایی‌ها را نیز برای گرفتن تسهیلات وثیقه بگذاریم اما متأسفانه بانک‌ها همکاری نمی‌کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که ما هر چقدر استفاده از آب خلیج‌فارس را به تأخیر بیندازیم ممکن است در آینده رژیم‌های بین‌المللی مستقر شوند که ما را برای بهره‌برداری از منابع آب دریا محدود کند که آن موقع دیگر انجام این کار بسیار سخت می‌شود. بنابراین سرعت هم در انجام این کار اهمیت دارد. در حال‌حاضر همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس این کار را انجام می‌دهند و فقط سر ایران بی‌کلاه مانده است.

تا پایان سال آینده آب خلیج‌فارس به گل‌گهر خواهد رسید

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی علی اسدی برای انتقال آب از خلیج‌فارس به معادن گل‌گهر، سرچشمه، میدوک و چادرملو یزد ۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده‌ که تاکنون یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان آن تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: ، قرار شد ۴هزار میلیارد تومان باقیمانده این طرح از طریق بانک‌ها تأمین شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس ‌با اعلام این خبر که تا پایان سال آینده آب خلیج‌فارس به گل‌گهر خواهد رسید، تصریح کرد: با احداث یک کارخانه آب شیرین‌کن در جوار شهرستان‌هایی که آب خلیج‌فارس برای مصارف صنعتی به آنها منتقل می‌شود، آب شرب آنها نیز میسر می‌شود.