سربازی، میراثی خریدنی!

اجرای قانون جریمه مشمولان غایب تا پایان سال ۹۷ سربازی، میراثی خریدنی! گروه اجتماعی- سربازی، میراثی به جا مانده از حکومتی پیشین در ایران. برای برخی‌‌ها دورانی گذرا برای شروع زندگی تازه است و برای برخی‌‌ها جهنمی است که از آن فرار می‌کنند. رفتن به میدان تیر، برگزاری رژه‌ها، اجرای خشم شب یا همان آزمون […]

اجرای قانون جریمه مشمولان غایب تا پایان سال ۹۷

سربازی، میراثی خریدنی!

گروه اجتماعی- سربازی، میراثی به جا مانده از حکومتی پیشین در ایران.

برای برخی‌‌ها دورانی گذرا برای شروع زندگی تازه است و برای برخی‌‌ها جهنمی است که از آن فرار می‌کنند. رفتن به میدان تیر، برگزاری رژه‌ها، اجرای خشم شب یا همان آزمون آمادگی لحظه‌ای سربازان، دوره کد و… بخش‌هایی از دورانی هستند که برخی‌‌ها از آن به عنوان کارخانه انسان‌ساز یاد می‌کنند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی (به جز مواردی که استثنا شده‌اند) باید به خدمت سربازی بروند. برای اولین بار لایحه خدمت اجباری نظام وظیفه در سال ۱۳۰۳ توسط رضاشاه به مجلس شورای‌ملی چهارم تقدیم شد و به رغم مخالفت ملاکان بزرگ و روحانیون، قانون نظام اجباری که مشتمل بر ۳۶ماده بود در جلسه ۱۷۸ مجلس شورای‌ملی دوره ۵ مورخ شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب رسید.

از آن زمان تاکنون هیچ حکومتی نخواسته که این قانون را ‌بردارد یا اصلاح کند و این در شرایطی است که تقریباً تمامی قوانین مربوط به آن دوران تاکنون به دلایل اکثراً سیاسی به کلی تغییر کرده‌اند اما قانون سربازی همچنان پابرجاست.

سن ممنوع‌الخروجی(داخل باکس)

سن ممنوع‌الخروجی پسران، پایان ۱۷سال تمام می‌باشد و دقیقاً براساس روز و ماه تولد محاسبه می‌شود. برای مثال، متولد ۲۰ آذرماه سال ۱۳۸۱، در بیستم آذر سال ۱۳۹۸ مشمول خدمت شده و ممنوع‌الخروج می‌شود. جهت دریافت معافیت، شخص باید حداقل ۳سال متوالی سرباز غایب و مقیم خارج کشور باشد و سپس با مراجعه به سفارت و تأیید مقامات مربوطه، کارت معافیت خود را دریافت کند.

فروش خدمت سربازی (داخل باکس)

آذرماه ۷۷ بود که برای اولین بار خرید خدمت سربازی مجاز اعلام شد و این تصمیم سروصداهای بسیاری را بر پا کرد؛ چرا که بسیاری بر این عقیده درست بودند که خرید خدمت سربازی به نفع متمولین است و پسرانی از روستا‌‌ها و شهر‌‌ها که تمکن مالی ندارند، مورد اجحاف قرار می‌گیرند. در آن زمان مبلغ خرید سربازی بین یک‌میلیون‌و۸۰۰ تا ۳میلیون‌و۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و ۳۵۰هزار نفر سربازیشان را خریدند.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، دولت پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای افراد با ۵سال غیبت را داد ولی ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد و مدت غیبت ۸ سال را پیشنهاد داد. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نهایت با ۸ سال موافقت کردند. مبلغ جریمه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان براساس مدرک تحصیلی تعیین شد. هرچند که برخی نمایندگان به دلیل تبعیض به‌وجود آمده به خاطر توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند. دارندگان این نوع معافی مجاز به نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و انتصاب در سمت‌های مدیریتی نیستند. تبصره مربوطه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نیز گنجانده شده است.

اجرای قانون جریمه مشمولان غایب تا پایان سال ۹۷ (داخل باکس)

سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، گفته است: «همه مشمولانی که تا پایان سال۹۷ بیش از ۸ سال غیبت دارند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و پرداخت مبلغ جریمه، نسبت به تعیین وضعیت خدمتی خود اقدام کنند. مقررات مربوط به قانون جریمه مشمولان غایب در سال ۹۷ به نسبت سال گذشته تغییرات عمده‌ای نداشته و همه مشمولانی که تا پایان امسال بیش از ۸ سال غیبت دارند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و پرداخت مبلغ جریمه، نسبت به تعیین وضعیت خدمتی خود اقدام کنند. مشمولانی که در سال گذشته واجد شرایط این نوع معافیت بوده‌اند ولی به دلایلی موفق به بهره‌مندی از این امتیاز نشده‌اند، یک سال به مدت غیبت آنان افزوده و براین اساس باید ۱۰ درصد جریمه بیش‌تری را پرداخت کنند. در تبصره ۱۱ بند (ب) قانون بودجه کشور سال ۹۷، مبلغ جریمه برای آن دسته از متقاضیانی که خانواده آنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا سازمان بهزیستی هستند، ۷۰درصد تخفیف در نظر گرفته شده است، در حالی که در سال گذشته این تسهیلات برای مشمولان که خود تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بوده‌اند، در نظر گرفته شده بود. مشمولان متأهل از ۵درصد تخفیف برخوردار بوده و به ازای هر فرزند آنان نیز ۵درصد از مبلغ جریمه کسر خواهد شد.»