قطره چکان بانک‌مرکزی روی دلار ۴۲۰۰ تومانی!

قطره چکان بانک‌مرکزی روی دلار ۴۲۰۰ تومانی! گروه بانک، بیمه، بورس- دو هفته‌ای از تصمیم دولت و بانک‌مرکزی برای توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد. جهانگیری در اوج نرخ ارز و خصوصاً دلار که به قیمت ۶۳۰۰ تومان رسیده بود، از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی و اعلام کرد هر عرضه‌ای غیر از این صورت گیرد، قاچاق […]

قطره چکان بانک‌مرکزی روی دلار ۴۲۰۰ تومانی!

گروه بانک، بیمه، بورس- دو هفته‌ای از تصمیم دولت و بانک‌مرکزی برای توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد. جهانگیری در اوج نرخ ارز و خصوصاً دلار که به قیمت ۶۳۰۰ تومان رسیده بود، از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی و اعلام کرد هر عرضه‌ای غیر از این صورت گیرد، قاچاق محسوب می‌شود.

تصمیمی که در روزهای نخست با واکنش ساکن بازار ارز مواجه شد و پس از آن صدای برخی از فعالان اقتصادی بلند شد. فعالان اقتصادی خبر از این دادند که تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اختصاص نیافته و واردکنندگان نتوانسته‌اند از این ارز برای ثبت سفارش استفاده کنند.

بسیاری از این فعالان اقتصادی می‌گویند که محدودیت ارزی باعث شده تا اختصاص دلار از سوی بانک‌مرکزی به صورت قطره‌چکانی باشد؛ این در حالی است که بانک‌مرکزی می‌گوید در دو هفته اخیر بیش از دو میلیارد دلار آمریکا به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات اختصاص یافته است.

بر طبق گفته سیف و از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک‌مرکزی در بازه زمانی ۲۱ فروردین الی سوم اردیبهشت ماه سال‌جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور ۹۲۱۰ فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار اقدام لازم انجام شده است.

البته این تنها بخشی از مشکلات است و عدم راه‌اندازی کامل سامانه تجارت نیز مزید بر علت شده تا ثبت سفارش کالا‌ها به صورت ناقص انجام شود. طبق گفته فرهاد احتشام‌زاد، رییس هیأت‌مدیره فدراسیون واردات ثبت سفارش برای خیلی از کالا‌ها با مشکل روبه‌رو است و امکان ثبت سفارش وجود ندارد اما کسانی که از سال گذشته ثبت سفارش داشته‌اند بعضاً در کالاهای اساسی توانسته‌اند ثبت سفارش جدید انجام بدهند و در سال جدید موفق شده‌اند تخصیص ارز داشته باشند.

این در حالی است که بانک‌مرکزی چند روز پیش از سامانه نیما رونمایی کرد. سامانه‌ای برای جلوگیری از التهابات ارزی که می‌تواند در دراز مدت اثرات مثبت خود را نمایان کند.

در این بین اما مشکل واردکنندگان همچنان باقی است و دولت باید فکری برای اختصاص قطره چکانی دلار کند تا مثل داستان جلوگیری از ثبت سفارش خودروها، این بار نیز با افزایش قیمت کالا‌ها مواجه نباشیم.