ساخت خط آهن «خواف- هرات» به کمک پیمانکاران ایرانی افغانی

اتصال فلات ایران به پامیر ساخت خط آهن «خواف- هرات» به کمک پیمانکاران ایرانی افغانی (گروه راه‌وشهرسازی)   کلیات پروژه راه‌آهن «خواف-هرات» از ایران به افغانستان     پروژه راه‌آهن خواف–هرات به طول ۷۶٫۸ کیلومتر، به‌صورت یک خطه، با سرعت طرح km/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن «سنگان – تربت […]

اتصال فلات ایران به پامیر

ساخت خط آهن «خواف- هرات» به کمک پیمانکاران ایرانی افغانی

(گروه راه‌وشهرسازی)

 

کلیات پروژه راه‌آهن «خواف-هرات» از ایران به افغانستان

    پروژه راه‌آهن خواف–هرات به طول ۷۶٫۸ کیلومتر، به‌صورت یک خطه، با سرعت طرح km/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن «سنگان – تربت حیدریه» و در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد و در منطقه نسبتاً کم‌عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر راه‌آهن در کیلومتر ۱۲ جاده «تایباد–خواف» و در کیلومتر ۲۱ جاده معدن «سنگان» را به‌صورت زیرگذر قطع می‌‌کند. مسیر در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات «خواجه انجیر» عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمع‌تیغ می‌رسد.

این طرح علاوه بر آن‌که از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه‌ریلی جمهوری‌اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا بسیار مهم است.

خواف هرات در مسیر خط آهن ریلی ابریشم

۲- عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال دولت ایران و پامیر به یکدیگر و سپس اتصال به کشور چین در جهت احیای جاده ابریشم ریلی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. این پروژه تاکنون با هزینه‌ای بالغ ‌بر دوهزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۹درصد برخوردار است. عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل دومیلیون و ۲۱۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۳میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۴۰ مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۵ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۷۶ کیلومتر پروژه ریل‌گذاری شده است. همچنین میزان وزن ریل بالغ ‌بر ۱۰هزار و ۸۰۰ تن و تعداد تراورس به‌کار رفته شده نیز ۱۳۵ هزار عدد است. در این طرح یک ایستگاه مسافری با مساحت ۴هزار ۷۴۷ مترمربع زیربنا و ۶۰۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۴۲۷ مترمربع از ساختمان و ۵۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است، ۲۰۰متر پل نیز در این راه‌آهن ساخته شده است. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۹۲۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

اتصال افغانستان به آب‌های آزاد

۳- از مزایای برنامه گسترش پروژه ریلی افغانستان می‌توان به ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد و گسترش مبادلات تجارتی میان افغانستان و ایران اشاره کرد. همچنین از آنجایی که هند انواع کالا‌ها به افغانستان صادر می‌کند، افتتاح مسیر خواف-هرات به سود هندی‌هاست؛ به این صورت که کشتی‌های هند پس از تخلیه بار در بندرعباس، محموله‌های کانتینری یا فله خود را از طریق راه‌آهن بندرعباس – بافق به خواف برده و از آنجا به افغانستان حمل می‌کنند.

پیمانکاران ایرانی در مناقصه قطعه چهارم در افغانستان

۴- در حال‌حاضر خط‌آهن خواف – هرات تا شهرستان غوریان واقع در ولایت هرات رسیده است که در عمق ۸۰کیلومتری خاک افغانستان از مرز ایران قرار دارد؛ با این حال شرکت پیمانکار این پروژه درحال زیرکوبی مسیر است و در برخی نقاط هم زیرکوبی دوم درحال اجراست؛ اما این خط تا چند روز آینده افتتاح نمی‌شود زیرا بالاست‌های خط‌آهن خواف-هرات در برخی موارد ایراد دارد که پیمانکار پروژه درحال رفع این ایرادات است.۳ قطعه از این پروژه شامل دو قطعه در ایران که تکمیل و بهره‌برداری شده و قطعه سوم در افغانستان که درحال پیشرفت است را طرف ایرانی از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان می‌سازد و قطعه چهارم را نیز خود افعان‌‌ها خواهند ساخت که این قطعه نیز از سوی طرف افغانستانی زیر مناقصه رفته و چند شرکت پیمانکار ایرانی در آن شرکت کرده‌اند.