بیمه‌ها امیدوار باشند؟!

بیمه‌ها امیدوار باشند؟! تنبیه سنگین در انتظار مجرمان تصادفات ساختگی گروه بانک، بیمه، بورس- تصادف، فوت، جراحت و در نهایت یک عمر پشیمانی برای کسی که بیمه‌ای ندارد. خیابان‌ها را که نگاه کنی، پر از خودروهایی است که برخی‌هایشان با قیمت‌های نجومیشان هوش از سر می‌پرانند، ورود خودروهایی با قیمت‌های میلیاردی یکی از معضلات صنعتی […]

بیمه‌ها امیدوار باشند؟!

تنبیه سنگین در انتظار مجرمان تصادفات ساختگی

گروه بانک، بیمه، بورس- تصادف، فوت، جراحت و در نهایت یک عمر پشیمانی برای کسی که بیمه‌ای ندارد.

خیابان‌ها را که نگاه کنی، پر از خودروهایی است که برخی‌هایشان با قیمت‌های نجومیشان هوش از سر می‌پرانند، ورود خودروهایی با قیمت‌های میلیاردی یکی از معضلات صنعتی ورشکسته به نام بیمه است.

بیمه‌ها در کشور این روزا حال‌وروز خوشی ندارند و بسیاری ناگزیر خودروهایی را بیمه می‌کنند، اما می‌دانند که برخورد دارا و ندار در خیابان‌ها ممکن است به قیمت سنگینی تمام شود.

تصور کنید یک خودروی پراید با یک خودروی مازراتی تصادفی سنگین داشته باشد؛ آن وقت با توجه به قوانین بیمه‌ها و نهایت خسارتی که پرداخت می‌کنند – در صورتی که راننده پراید مقصر باشد- چه بلایی بر سر راننده پراید می‌آید؟

سقف بیمه در تصادف با خودروهای گران‌قیمت (باکس)

عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه‌مرکزی گفته اگر خودرویی معمولی به خودروی گران‌قیمت خسارت وارد کند حداکثر سقف تعهد مقصر حادثه متناظر با ۱۲۶میلیون تومان است و طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث حداکثر مسؤولیت مردم در قبال تصادف با خودروهای گران‌قیمت معادل ۵۰درصد بیمه ماه‌های حرام است. به‌طور مثال اگر خودرویی ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد و در تصادف به آن ۴۰میلیون تومان خسارت واقع شود از نظر این قانون چون ۱۲۶میلیون تومان یک‌چهارم ۵۰۰میلیون تومان محاسبه می‌شود. بنابراین تعهد و مسؤولیت مقصر در قبال این خسارت تنها ۱۰میلیون یعنی یک‌چهارم ۴۰ میلیون تومان است.

کلاهبرداری‌های سازمان یافته (باکس)

البته تنها مشکل بیمه‌گران ورود خودروهای لوکس به کشور و پرداخت بیمه‌های سنگین آنها نیست، برخی‌ها هستند که به صورت سازمان‌یافته دست به تقلب و کلاهبرداری برای دریافت خسارت می‌کنند! در همین ارتباط، حبیب میرزایی معاون نظارت بیمه‌مرکزی گفته: «۲۰تا۳۰ درصد از خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه به تقلبات و کلاهبرداری‌های سازمان یافته اختصاص دارد. وی با تأکید بر این نکته که وقتی خسارتی اتفاق می‌افتد صنعت بیمه باید طوری رفتار کند که رضایت بیمه‌گذار تأمین شود، گفت که شاید یکی از دلایل اعمال عوارض نامتعارف بر صنعت بیمه، نارضایتی از خدمات بیمه است و قطعاً می‌توان با تعریف و تبیین راهکارهای مختلف نسبت به افزایش رضایت دو طرف اقدام کرد.»

سامانه ثبت حوادث رانندگی (باکس)

با راه‌اندازی سامانه ثبت حوادث رانندگی می‌توان این‌گونه فعالیت‌ها را کنترل کرد. طبق گفته معاون نظارت بیمه‌مرکزی همه نهاد‌ها از جمله پلیس، هلال‌احمر، پزشکی‌قانونی، قوه‌قضاییه، وزارت‌بهداشت و بیمه‌ها باید اطلاعات مرتبط را در این سامانه ثبت کنند و قطعاً اگر این اطلاعات سراسری ثبت شود فرصت‌های سودجویی و تخلفات افراد کلاهبردار کاهش پیدا خواهد کرد.

برخورد با مجرمان تصادفات ساختگی

اگر چه متخلفان و کلاهبرداران با خودزنی اقدام به اخاذی از بیمه‌های می‌کنند اما قانون برای افرادی که دست به چنین اعمال مجرمانه‌ای می‌زنند جرم‌انگاری کرده و مجازات‌هایی هم برای این کلاهبرداران حرفه‌ای پیش‌بینی شده است. براساس قانون بیمه اجباری که امسال به تصویب رسیده خسارت‌های وارده به شخص براساس مواد ۶۱ و ۶۲ این قانون بررسی و برای تصادفات ساختگی، انجام اعمال متقلبانه مثل تعویض خودرو در صحنه تصادف و ایجاد خسارت‌های عمدی بدنی جرم‌انگاری شده است. این مجازات برای خود شخص خلافکار تعیین شده و حتی اگر قبل از دریافت خسارت نیز ساختگی بودن تصادف مشخص شود براساس قانون اتهام فرد مذکور شروع جرم خواهد بود که برای آن هم مجازات در نظر گرفته شده است.

حال باید منتظر ماند و دید که با ثبت این سامانه می‌توان گرهی از مشکلات مالی بیمه‌ها باز کرد یا همچنان این سودجویان هستند که با تصادفات ساختگیشان چرخ صنعت بیمه را کند می‌کنند.