مومیایی کشف شده را چه کنیم؟

از استالین تا رضاشاه مومیایی کشف شده را چه کنیم؟ گروه اجتماعی- با گذشت نزدیک به یک هفته از پیدا شدن جسد مومیایی شده در آستان عبدالعظیم، همچنان بحث‌ها در خصوص تشخیص صاحب مومیایی مطرح است و بسیاری بر این عقیده هستند که مومیایی کشف شده پیکر پهلوی‌اول یا همان رضاشاه است. قصدمان از این […]

از استالین تا رضاشاه

مومیایی کشف شده را چه کنیم؟

گروه اجتماعی- با گذشت نزدیک به یک هفته از پیدا شدن جسد مومیایی شده در آستان عبدالعظیم، همچنان بحث‌ها در خصوص تشخیص صاحب مومیایی مطرح است و بسیاری بر این عقیده هستند که مومیایی کشف شده پیکر پهلوی‌اول یا همان رضاشاه است.

قصدمان از این نوشتار اطاله وقت نیست، چرا که در این خصوص بحث‌های بسیاری صورت گرفته و تقریباً همگان از آن اطلاع دارند. در واقع دلیل نگارش این متون بیش‌تر مقایسه‌ای است بین برخورد فرهنگ‌ها با حاکمان دیروز.

استالین

به گرجستان که بروی یکی از شهرهایی که به شما پیشنهاد رفتنش را می‌کنند، شهر گوری است؛ زادگاه استالین، رهبر جماهیرشوروری و کسی که بسیاری از مردم گرجستان روی دیدنش را ندارند! ۳میلیون قربانی از او دیکتاتوری پرآوازه ساخته است. البته آمار کشته‌شدگان جنایت‌های وی متفاوت است و برخی حتی تا ۹میلیون نفر را نیز تخمین زده‌اند! رهبر خونین شوروی در پنجم مارس۱۹۵۳ از دنیا رفت. جسد استالین به روسیه رفت و در آنجا دفن شد ولی گرجستانی‌ها خانه دوران کودکی رهبر اتحادجماهیرشوروی را موزه‌ای کرده و به رغم این‌که دل خوشی از آن ندارند، از این محل پول به دست می‌آورند.

خانه‌ای که در آن وسایل شخص استالین همچون چمدان، فرش‌های ایرانی و ماکتی از خانه استالین که دو سال مخفیانه در آن جا زندگی کرده، چشم‌ها را خیره می‌کند. در محوطه حیاط نیز قطاری قرار دارد که به قطار مرگ معروف است زیرا برخی تصمیمات مربوط به قتل‌های زمان استالین در این قطار گرفته شده است. همچنین در موزه وی، ماکتی از سر رهبر اتحادجماهیرشوروی دیده می‌شود که یکی از ۳ماکت ساخته شده از سر وی است. این ماکت سال‌هاست که به محلی برای درآمد مردمان این شهر تبدیل شده است.

رضا شاه

پهلوی اول با کودتا به قدرت رسید. در سوم شهریور ۱۳۲۰ ایران مورد اشغال انگلستان و شوروی قرار گرفت به‌طوری‌که ۲۵۰ هزار نیروی اشغالگر به ایران وارد شدند.

نزدیکی رضاشاه به نازی‌ها باعث شد تا شوروی و انگلستان به وی فشار آورده و وارد جنگ با ایران شوند. پهلوی اول که دستاوردهایش را در خطر می‌دید، تصمیم به تبعید گرفت و از طریق بندرعباس راهی جزیره موریس شد و در آنجا درگذشت. جسدش سپس به مصر رفت و در آنجا پس از مومیایی شدن به خاک سپرده شد. سرانجام جسد پهلوی اول در اردیبهشت۱۳۲۹ و در زمان زمامت پسرش به ایران برگشت و در کنار حضرت‌عبدالعظیم(ع) به خاک سپرده شد.

دوشنبه هفته پیش بود که کارگران طرح توسعه حرم‌عبدالعظیم‌حسنی(ع)، خبر پیدا شدن یک مومیایی را دادند. با توجه به نشانه‌های مومیایی کشف شده با پهلوی اول، این ظن تقویت شد.

آجرلو، مدیر روابط عمومی آستان حضرت‌عبدالعظیم(ع) پیدا شدن این جسد مومیایی را اتفاقی طبیعی دانست و گفت: در جایی که جسد مومیایی پیدا شده، قبرستان بوده است، اما توقف عملیات ساخت‌وساز و توسعه حرم خبر از اتفاقی دیگر می‌داد!

برخی از برخوردهای صورت گرفته با این جسد نشان می‌دهد که بسیاری به دنبال کتمان حقیقت هستند، در حالی که می‌توان با توجه به نشانه‌های موجود، از قطعی بودن جسد مومیایی متعلق به رضاشاه اول پرده برداشت و همچون استالین با گذاشتن آن در موزه ملی به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

در جایی که مردم گرجستان به‌رغم نارضایتی از رهبر سابق خود، همچنان از ماکت و خانه قدیمی‌‌اش درآمدزایی می‌کنند، شایسته است ما نیز فارغ از جنجال‌سازی به فکر حفظ مومیایی تاریخی خود باشیم.