بوئینگ‌های برجامی می‌پرند؟!

بوئینگ‌های برجامی می‌پرند؟! گروه راه‌وشهرسازی-۱- براساس توافقنامه برجام میان ایران و ۶قدرت جهانی، امکان خرید هواپیما از هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در متن قرارداد گنجانده شد و بر همین اساس شرکت آسمان برای خرید حدود ۸۰ فروند انواع بوئینگ قراردادی به ارزش ۱۶٫۶میلیارد دلار امضا کرد اما تاکنون هیچ بوئینگ برجامی به ایران نرسیده است و […]

بوئینگ‌های برجامی می‌پرند؟!

گروه راه‌وشهرسازی-۱- براساس توافقنامه برجام میان ایران و ۶قدرت جهانی، امکان خرید هواپیما از هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در متن قرارداد گنجانده شد و بر همین اساس شرکت آسمان برای خرید حدود ۸۰ فروند انواع بوئینگ قراردادی به ارزش ۱۶٫۶میلیارد دلار امضا کرد اما تاکنون هیچ بوئینگ برجامی به ایران نرسیده است و با تنش‌زایی ترامپ انجام این قرار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اخیراً نیز اظهارات مدیرعامل شرکت هواپیمایی بوئینگ درباره این‌که هیچ تحویلی به ایران که بخشی از برنامه تولید سال ۲۰۱۸ این شرکت باشد ندارند..

ناوگان فرسوده هوایی

۲- زمینگیری نزدیک به نیمی از هواپیماهای ایران و البته رسیدن میانگین عمر هواپیما‌ها به بیش از ۲۰سال باعث شده زنگ خطر برای نیاز جدی به توسعه ناوگان هوایی کشور احساس شود. موضوعی که نه تنها برای صنعت حمل‌ونقل ایران اهمیت بسیاری دارد که حتی می‌تواند در نگاهی کلان ضمانت ثبات و اعتماد جهانی به ایران باشد. طبق توافق‌های صورت گرفته با بوئینگ ایران تنها ۱۵درصد از مبلغ کل توافق برای خرید هواپیما را به شکل نقدی پرداخت می‌کند و مابقی با استفاده از فاینانسی تأمین می‌شود که این شرکت‌ها خودشان آن را برای ایران ایجاد کردند. در چنین برنامه‌ریزی زمان بازپرداخت کل فاینانس‌های ارایه شده برای قرارداد هواپیماهای جدید به حدود ۱۸سال افزایش پیدا می‌کرده است و این موضوع جدای از آنکه فشارهای اقتصادی در ایران را پایین می‌آورد، در نگاه کلان‌تر اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

 

تعلل آمریکایی‌‌ها در صدور مجوزهای اوفک

۳- تعلل آمریکایی‌‌ها در صدور مجوزهای اوفک برای هواپیماهای بوئینگ باعث شده تا هواپیمایی آسمان پس از حدود یک سال وعده‌ووعید به‌ سمت خرید هواپیماهای روسی و نوع سوخو۱۰۰ آن تغییر مسیر دهند. قبلا هواپیمایی آسمان از توافق با کمپانی آمریکایی بوئینگ برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای مسافری ۷۳۷ مکس خبر داده بود که براساس قراردادی که حدود دو ماه بعد (خرداد ۹۶) بین دو طرف امضا شد قرار بر این بود تا این هواپیما‌ها از سال۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به‌تدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود. مقامات مسؤول ایرانی همان زمان اعلام کرده بودند که ۹۵درصد از منابع مالی مورد نیاز برای این خرید ۳میلیارد دلاری از طریق فاینانس بوئینگ و ۵درصد مابقی نیز با استفاده از افزایش سرمایه‌ هواپیمایی آسمان تأمین خواهد شد.

ارزآوری ۱۵ میلیارد دلاری

۴- مانع اصلی برای عملیاتی شدن این قرارداد صدور مجوزهای اوفک از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا است و با ورود هر فروند از هواپیماهای۷۳۷، هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و در مجموع ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود و با امکان پرواز ایرانیان با ایرلاین‌های مجهز داخلی سالانه از خروج حدود ۵میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌شود و ایران به کمک این پرنده‌های برجامی و موقعیت کم نظیر جغرافیایی‌‌اش در منطقه تبدیل به هاب هوایی خاورمیانه خواهد شد که می‌تواند موجب ورود ۱۰میلیارد دلار ارز به کشور شود که با صرفه‌جویی خروج ارز از کشور در مجموع به ۱۵ میلیارد دلار ارز می‌رسد.

تعویق در تحویل هواپیماهای بوئینگ روی میز کمیسیون عمران مجلس

۵- عضو کمیسیون عمران مجلس از بررسی وضعیت قرارداد با بوئینگ با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: در نشست کمیسیون عمران با حضور آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی موضوع خرید هواپیمای بوئینگ مطرح شد که در صورت بازگشت تحریم‌ها برای تحویل بوئینگ به ایران مشکلی وجود دارد یا خیر و آیا ضمانت‌ها کافی اخذ شده و قرارداد به نحوی منعقد شده که آمریکایی‌ها دبه نکنند یا خیر، لذا انتظارات این است که حوزه قرارداد‌ها در دولت محکم‌تر بسته شده و ضمانت‌های کافی اخذ شود تا منافع و مصالح ملی به خطر نیفتد.

هر اتفاقی برای برجام بیفتد، قرارداد با بوئینگ حتماً باید به سرانجام برسد

۶- وزیر راه‌وشهرسازی قبلا به مجلس اطمینان داده بود که با بازگشت تحریم‌ها و یا این موضوع که آمریکا از برجام خارج شود مشکلی برای تحویل هواپیما ایجاد نشده و قرارداد با بوئینگ پابرجا است.

 

جایگزین هواپیماهای ایرانی پیدا شده است

۷- رویترز هم اعلام کرده است که بوئینگ خریداران جدیدی برای هواپیمای جتی که امیدوار بود امسال به ایران تحویل دهد، پیدا کرده و دیگر نگرانی‌ این نیست که در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تولید این هواپیما ضربه بخورد لذا مدیر این شرکت هواپیماسازی آمریکایی اعلام کرد بوئینگ به دلیل افزایش تقاضا، دیگر نگران نیست که فروپاشی توافق با ایران این شرکت را وادار کند تولید هواپیمای جت ۷۷۷ را از این بیش‌تر کاهش دهد و صد‌ها شغل به خطر بیفتد.