سلاطینی به نام دلال! ؟

برجام و فرصتی برای جاه‌طلبان بازار ارز سلاطینی به نام دلال! ؟ گروه بانک، بیمه، بورس- از اکتبر ۲۰۱۷ که ترامپ برای آخرین بار تهدید به خروج از برجام کرد و با غروری خاص برجام را ۳ ماه تمدید کرد تا شامگاه سه‌شنبه که به‌طور رسمی خبر از خروج آمریکا از برجام داد، بازار ارز […]

برجام و فرصتی برای جاه‌طلبان بازار ارز

سلاطینی به نام دلال! ؟

گروه بانک، بیمه، بورس- از اکتبر ۲۰۱۷ که ترامپ برای آخرین بار تهدید به خروج از برجام کرد و با غروری خاص برجام را ۳ ماه تمدید کرد تا شامگاه سه‌شنبه که به‌طور رسمی خبر از خروج آمریکا از برجام داد، بازار ارز روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت.

بازاری که نباید با توجه به پشتوانه چند صدمیلیارد دلاری کشور، آنچنان دستخوش تغییر می‌شد اما شد آنچه نباید می‌شد!

این روز‌ها قیمت دلار و یورو در بازارهای غیررسمی به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که اکنون قیمت دلار طبق برخی منابع مرز ۷هزار تومان را رد کرده است و حتی برخی گزارشات خبر از دلار ۷۲۰۰ تومانی نیز داده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌‌ها ترامپ از برجام خارج شده و فرجه زمانی برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی را در نظر گرفت، قیمت سکه و ارز نیز شاهد موج جدید بالارفتن بود؛ بازاری که سلطان بلامنازع تعیین قیمت ارز آن «دلالان» هستند.

دولت دقیقاً پس از موضع ترامپ در خصوص برجام خبر از ثبات بازار ارز داد. سیف رییس کل بانک‌مرکزی درخصوص صرافی‌ها و امکان مشکلات آتی در خصوص بازار ارز گفت که صرافی‌ها همکاران ما در بانک‌مرکزی هستند و در مقاطعی کمک‌های زیادی به اقتصاد کشور کرده‌اند بنابراین به زودی مشکل آنها به‌ویژه در زمینه خریدوفروش ارز به‌صورت فیزیکی و اسکناس را نیز حل خواهیم کرد.

پیشتر بانک‌مرکزی اعلام کرد که پایه مبادلات ارزی را از دلار به یورو تغییر داده است. دولت از مدت‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام مطمئن بوده و تغییر پایه مبادلات ارزی نیز برهمین اساس صورت گرفته است اما این همه ماجرا نیست و تا زمانی که پول رایج در مبادلات بین‌المللی تغییر پیدا نکند، ‌آش همان آش است و کاسه همان کاسه!

پیمان پولی دوجانبه

در این شرایط به نظر می‌رسد که بستن پیمان پولی دوجانبه یکی از راه‌های مقابله با شرایط جدید است. پیمان پولی دوجانبه یک کانال ارزی جدید ایجاد می‌کند که خارج از روال موجود بین‌المللی است و لذا بستن آن، مستلزم اعمال تحریم‌هایی جدید از جانب آمریکایی‌هاست.

در یک پیمان دوجانبه پولی، نقش اصلی را بانک‌های مرکزی طرفین بازی می‌کنند که هم کشف و رصد و هم قطع این پیمان برای آمریکا بسیار سخت و مستلزم هزینه مالی و سیاسی زیادی برای آنهاست و خصوصاً پس از بدعهدی‌های گذشته آمریکا در برجام حامیان زیادی در جهان برای آن پیدا نخواهد شد.

همانطور که می‌دانید دلار در حال‌حاضر رایج‌‌ترین پول بین‌المللی در کشور است و در واقع این کار می‌تواند به تدریج کشورمان را از زیر سلطه دلار خارج ساخته و مهم‌ترین ابزار تحریمی را از دست آمریکا خارج سازد.

در حال‌حاضر قیمت دلار به بی‌سابقه‌‌ترین رقم رسیده و هر روز انتظار رکورد دیگری را می‌توان از پول آمریکایی داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و بانک‌مرکزی می‌توانند به سلطه دلالان ارزی پایان دهند یا در آینده‌ای نزدیک باید انتظار دلار ۱۰ هزار تومانی را داشت؟!