شاخص‌های اقتصادی ایران با عطسه ترامپ سرما نمی‌خورند!

گروه اقتصاد کلان- حالا دیگر آمریکای ترامپ زیر همه توافقات رسمی کشور خود زده تا پس از ماه‌ها زمینه‌ چینی و خروج محتوایی از برجام دیگر رسماً از برنامه اقدام مشترک خارج شود اما آیا برای اقتصاد ایران این خبر خوبی است یا بد؟ برای اقتصادی که عملاً ۴۰ سال است با انواع تحریم‌های آمریکا […]

گروه اقتصاد کلان- حالا دیگر آمریکای ترامپ زیر همه توافقات رسمی کشور خود زده تا پس از ماه‌ها زمینه‌ چینی و خروج محتوایی از برجام دیگر رسماً از برنامه اقدام مشترک خارج شود اما آیا برای اقتصاد ایران این خبر خوبی است یا بد؟ برای اقتصادی که عملاً ۴۰ سال است با انواع تحریم‌های آمریکا مواجه شده و دست و پنجه نرم کرده این اتفاق چقدر می‌تواند کشور را دچار چالش کند؟ واقعیت آن است که دیگر وزن اقتصادی آمریکا مانند ۳۰ یا ۴۰ سال پیش نیست و با وجود یوان و یورو، دلار تنها ارز راه‌گشای بازار‌ها نخواهد بود، پس می‌توان اینگونه برآورد کرد که این خروج قابل پیش‌بینی فقط مانند صدای بلند گلوله‌ای مشقی در دنیای متکثر امروز بوده است لذا باید توجه داشت اقتصاد ما و شاخص‌های کلان آن بدون وابستگی به آمریکا در حال رشد است و اقتصاد ایران با عطسه ترامپ سرما نمی‌خورند!

 

تصمیم ترامپ اقتصاد ایران را نمی‌لرزاند

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی

تصمیم ترامپ نمی‌تواند اقتصاد را لرزان کند، لذا صاحبان کسب و کار و تجار نباید نگرانی درباره شرایط پیشِ ‌ِروی کشور داشته باشند. خوشبختانه با اقدامات دولت و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، فضایی رقم خورده که مؤلفه‌های بیرونی مانند تصمیم دولت آمریکا نمی‌تواند پایه‌های ثبات اقتصادی کشور را لرزان کند. همچنین شاخص‌های اقتصادی کشور در حال حاضر دلالت بر وضعیت مناسب ارزی و رشد دارند و به‌ همین جهت نیز جامعه و فعالان اقتصادی نباید در اضطراب اثرات رفتارهای یکطرفه و خارج از عرف بین‌المللی آمریکا باشند. آنچه طی ۵ سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده، همگی متکی به استفاده از مزیت درون‌زایی و برون‌نگری بوده است و به ‌همین دلیل هم امروز ما کم‌ترین میزان اثرپذیری از تصمیمات آمریکا را داریم. از سوی دیگر خوشبختانه سطح تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و رفت‌وآمدهای هیأت‌های تجاری بخش خصوصی طی ۴ سال گذشته نیز تأیید می‌کند که بیش‌ترین حجم و تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی میان ایران و کشورهای اروپایی بسته شده است.

از طرفی آنچه امروز برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است. در مورد گزاره اول دولت از یک ماه قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی را به ‌انجام رسانده تا بازارهایی مانند ارز تحت تأثیر عوامل مخرب بیرونی و رفتارهای سیاسی دچار نوسان نشوند.

مردم مطمئن باشند اقتصاد ایران باثبات است

آنچه ممکن است که ذهن جامعه را آزار دهد، تأثیرات روانی اقدام یکسویه و بی‌منطق دولت آمریکاست ولی مردم مطمئن باشند که وضعیت اقتصادی کشور باثبات، پیش‌بینی‌پذیر و در خدمت کارآفرینی است. از سویی دیگر باید گفت اقتصاد زبان اعداد است و این اعداد می‌گویند رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ۹‌ماهه سال ۹۶ به ‌نسبت مدت مشابه سال قبل ۳٫۹ درصد رشد داشته است. رشد نقدینگی روی عدد ۲۳ درصد قفل شده که گام خوبی برای جلوگیری از افزایش بیش‌تر و حرکت در مسیر کاهش است و خوشبختانه وضعیت اقتصاد ایران کم‌ترین میزان وابستگی غیرمنطقی به آن‌سوی مرز‌ها را دارد. البته این حرف به‌ معنای صرفنظر از پتانسیل‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیست. هدف دولت تسهیل شرایط برای توسعه کار سرمایه‌گذار داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در خدمت ایجاد اشتغال برای کشور است، به همین منظور هم رفتارهای بوروکراتیک دولتی تا سر حد امکان اصلاح شده، انضباط مالی در کشور حاکم شده و سیاست‌های اثربخشی نیز در مقابل عوامل مخربی مانند رشد بی‌محابای نقدینگی به‌کار گرفته شده است.

واقعیت این است که حتی با وجود مخالفت‌‌ها و سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا، شرایط اقتصاد ایران همچنان برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب است. دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری، همجواری با ۱۵ کشور، دسترسی به ۸۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، ۲۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۱۹۰۰ کیلومتر مرز رودخانه‌ای همگی پتانسیل‌های غیرقابل انکاری است که می‌تواند هر سرمایه‌گذاری را جذب اقتصاد ایران کند، این ویژگی‌ها با حضور نیروی کار ارزان و متخصص نیز تکمیل می‌شود و آنچه امروز نیاز کشور به حساب می‌آید، وحدت در تمام ارکان اداری، اقتصادی و سیاسی در جهت تحقق توسعه و حمایت از کالای ایرانی است. وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنان هدف مهم خود در جهت اجرای ۳۳ پروژه راهبردی را طبق برنامه زمان‌بندی در خدمت بهبود فضای کسب‌وکار انجام می‌دهد. همچنین میزان ارتباط میان وزارت اقتصاد و سازمان‌های تابع با بخش خصوصی کشور نیز از این پس به بالا‌ترین حدممکن افزایش می‌یابد تا هرگونه مزاحمتی در جهت توسعه کسب‌وکار‌ها از میان برود.

 

مردم به فرصت‌طلبان اقتصادی فضا ندهند

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

با تدبیری که در قوای سه‌گانه براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری مشکلات اقتصادی با این حرکت ترامپ رخ نخواهد داد، البته تا امروز که برجام اجرای می‌شد آمریکا نقش مؤثری نداشت که با خروج آن اتفاقی بیفتد در واقع ایران و آمریکا روابط اقتصادی نداشتند که اکنون نگران صادرات و واردات کالاهای باشیم، بنابراین نباید اجازه دهیم با فضای روانی بر بازار و اقتصاد تأثیری گذاشته شود، از سوی دیگر اروپایی‌ها هنوز بر تعهدات خود پایبند هستند و می‌توان زمینه تأمین نیازمندی‌های کشور و مردم را از طریق روابط با اروپا فراهم کرد از سوی دیگر با بیان این‌که اعتماد‌سازی مردم در حوزه اقتصادی باید در دستور کار دولت قرار گیرد، اظهارداشت قوای سه‌گانه باید ایجاد فضای اعتمادسازی را در بین مردم برگردانند تا ثباتی در بازار ایجاد شود.

 

اروپا به دنبال دسترسی به بازار‌های ایران است

اگر چه اعمال تحریم‌های جدید، برای ایران دشواری‌هایی خواهد آورد، اما این ایده که دور جدید تحریم‌ها شانس پایداری نظام را از بین می‌برد، «کاملاً غیرمتقاعدکننده» است. اروپا به پایبندی به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد و سایر کشور‌های طرف برجام، تاکنون از عقب‌نشینی از آن امتناع کرده‌اند. برای این کار، آنها از حمایت جامعه بازرگانی اروپایی برخوردارند. جامعه‌ای که دنبال استفاده از بازار‌های ایران است. بانک‌های اروپایی در مقابل ترامپ، در حال پیدا کردن راه‌هایی برای گسترش خطوط اعتباری به ایران هستند. همچنین باید گفت وضعیت اقتصادی در ایران از عوامل داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد. تحریم‌ها، یک فشار خارجی بر اقتصاد ایران بودند. تحریم‌هایی که تا پس از برجام تجارت بین‌المللی را برای ایران دشوار می‌کند، اما در صورت خروج آمریکا از برجام، عوامل داخلی نسبت به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ متفاوت هستند. پس از انتخاب روحانی در سال ۲۰۱۳ تحریم‌ها پا برجا ماند، اما تورم از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت.»

 

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

خروج آمریکا از برجام تأثیری در اقتصاد ایران ندارد

برخی از سوداگران و عوامل دشمنان قصد دارند با ایجاد فضای روانی کاذب برخی از بازار‌ها را با التهاب روبه‌رو کنند اما نهایتاً این اقدامات مقطعی است از سوی دیگر یکی از اهداف برجام تسهیل روابط بانکی بین‌المللی ایران بود این در حالی بود که آمریکایی‌ها علاوه بر بدعهدی‌های خود به بانک‌های اروپایی نیز فشار وارد کردند تا با ایران همکاری نداشته باشند، بنابراین بدیهی است برجام تأثیر خیلی مثبتی در اقتصاد کشور نداشته که خروج آمریکا اقتصاد کشور را با مسأله روبه‌رو کند. لذا ایران که یک کشور ۸۰ میلیون نفری با منابع غنی زیرزمینی فراوان است و بدیهی است کشورهای مختلف مشتاق همکاری و مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستند و با استفاده از ظرفیت‌های کشور مانند نیروی تحصیلکرده و جوان که در کشور وجود دارد با عزم جدی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود تا به موفقیت دست یافت.

 

خروج آمریکا از برجام فقط تأثیر روانی دارد

بیژن پناهی‌زاده، معاون خانه صنعت، معدن و تجارت

پیش از این آمریکا فقط در ظاهر تحریم‌ها را تعلیق کرده بود و به دنبال این بود که تحریم‌های جدیدی وضع کند و اجازه ندهد سرمایه‌گذاران خارجی با ایران همکاری داشته باشند و خروج آمریکا از برجام در حال حاضر فقط تأثیر روانی دارد اما صنعتگران و تولیدکنندگان باید سریع‌تر نسبت به تأمین مواداولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود اقدام کنند از سویی علاوه بر این باید تسهیلات کافی و لازم از سوی بانک مرکزی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد تا آنها بتوانند نیاز خود را برطرف کنند و اگر به ماشین‌آلات و مواداولیه‌ای نیاز دارند تهیه کنند. آمریکا قصد دارد ایران را از لحاظ اقتصادی تحت فشار روانی قرار دهد تا به اهداف خود برسد اما مطمئناً دیگر هیچ توافقی با آنها قابل اطمینان نیست و تضمینی در ارتباط با متعهد بودن در مورد آن وجود ندارد.