اردبیل شهر عقیق ایران

ظرفیت‌های معدنی اردبیل اردبیل شهر عقیق ایران محمدقره‌داغلی-استان اردبیل یک استان نوپا و از نظر ذخایر موادمعدنی بسیار غنی است. اما از نظر اکتشافات معدنی بسیار فقیر است. معادن اردبیل اغلب زیرزمینی است و معمولاً هزینه بالایی را می‌طلبد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند نیستند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند چرا که ریسک آن بسیار […]

ظرفیت‌های معدنی اردبیل

اردبیل شهر عقیق ایران

محمدقره‌داغلی-استان اردبیل یک استان نوپا و از نظر ذخایر موادمعدنی بسیار غنی است. اما از نظر اکتشافات معدنی بسیار فقیر است. معادن اردبیل اغلب زیرزمینی است و معمولاً هزینه بالایی را می‌طلبد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند نیستند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند چرا که ریسک آن بسیار بالا است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، استان اردبیل به دلیل قرار گرفتن در دامنه سبلان دارای معادن بسیار غنی و فراوانی است که سه‌زون بزرگ باغرو اردبیل، سبلان مشگین شهر و قزل‌اوزن‌خلخال بزرگ‌ترین زون‌های کشور به‌حساب می‌آیند.

با توجه به ذخایر شناخته شده ۶۷۶میلیون تنی استان اردبیل که ۳درصد از ماده معدنی کشور و در رتبه۱۹ قرار دارد و این‌که استان اردبیل از استان‌هایی است که تولید مصالح ساختمانی دارد و در تولید سنگ‌های قیمتی هم دستی دارد به‌طور کلی معادن استان اردبیل را می‌توان این گونه نام برد : ۱-مصالح ساختمانی۲-خاک‌های صنعتی و کانی‌های غیرفلزی (سیلیس، باریت و خاک‌های صنعتی)۳- سنگ‌های قیمتی۴- سنگ‌های تزیینی

در حوزه بهره‌برداری بیش از ۱۹۶ پروانه بهره‌برداری از معادن در سطح استان اردبیل صادر شده که ۱۹نوع ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود.

از ۱۷۰معدن موجود در منطقه تنها ۷۹ معدن در این استان فعال هستند

تعداد اعضای نظام مهندسی معدن استان اردبیل حدود ۷۰۰نفر است که ۱۷۷نفر پروانه اشتغال در رشته‌های مختلف معدن دارند.

حدود ۸۰ درصد معادن استان اردبیل در دو شهرستان خلخال و کوثر واقع شده است. ذخایر معدنی تراورتن در جنوب استان به ویژه شهرستان خلخال، موجود است.

در کل کشور حدود ۱۴پهنه معدنی تعریف و طراحی شده است که ۴مورد از این پهنه‌های معدنی در استان اردبیل واقع شده است.

برای اولین بار در استان مطالعات جامع معادن در دستور کار قرار گرفته و در ۴پهنه معدنی رو به اتمام است. که این ۴پهنه معدنی به این صورت است: پهنه هنیر زرج‌آباد، پهنه باغرو داغ، پهنه قزل اوزن و پهنه سبلان قره‌سو در پهنه قزل‌اوزن خلخال برخلاف برخی اظهارات هیچ تلاقی با مناطق حفاظت‌شده مشاهده نمی‌شود و کل پهنه مورد مطالعه قرار گرفته و وجود معادن فلزی پیش‌بینی می‌شود.

در این پهنه عملیات حفاری آغاز شده و با حفاری میزان و عمق ذخایر نیز مشخص می‌شود؛ اما در مجموع وجود معادن طلا و مس پیش‌بینی شده است.

سالانه هزاران تن انواع سنگ‌های قیمتی و زینتی از معادن استان اردبیل استخراج و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود.

همچنین در این زمینه ۳۰ آنومالی در استان فعال هستند. شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر و نمین از جمله مهم‌ترین مناطق تمرکز معادن سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و تزیینی استان به ویژه سنگ عقیق سبلان محسوب می‌شوند.

در شهرستان خلخال انواع ژئود‌های عقیق در ۳۷ رنگ گوناگون یافت می‌شود و نوع آبی‌رنگ آن که در دنیا بسیار نادر است، در این منطقه به چشم می‌خورد. از دیگر گوهرهای قابل مشاهده در استان اردبیل، رزکواتر در شهرستان سراب را می‌توان نام برد.

گفتنی است که معدن عقیق سبلان یکی از بهترین‌هاست. به گفته کارشناسان، این معدن بزرگ‌ترین معدن عقیق‌ژاسپر دنیاست که حجم بسیار بالایی دارد. کاربرد این سنگ‌های قیمتی تنها منوط به انگشتر و دستاویز نیست. این سنگ‌‌ها در تمام دنیا کاربردهای وسیع و متعددی دارد. به‌خاطر ویژگی‌های درمانی، این سنگ‌‌ها کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرده‌اند.

بخش معدن حدود دودهم‌درصد در اقتصاد استان تأثیر دارد و عمده معادن استان اردبیل مربوط به مصالح ساختمانی است و ارزش اقتصادی در بحث صادرات، فرآوری و رشد اقتصادی ندارد. اردبیل از ۴معدن بزرگ سنگ تراورتن برخوردار است

در حال‌حاضر اغلب معادن فعال استان در زمینه استخراج مصالح ساختمانی شامل مواد پوزولانی و پوکه‌معدنی، سنگ‌لاشه و مالون، مارن، شیل، آهک، دولومیت، سنگ‌های تراورتن و مرمریت، گچ، شن و ماسه کوهی و رس فعالیت می‌کنند.

همچنین از لحاظ ظرفیت‌های معدنی ۳منطقه رضی، کنگرلو و صلوات مراد لو دارای پتانسیل ایجاد واحد تولیدی سیمان هستند…