اروپا و کلید تحریم‌ها

اروپا و کلید تحریم‌ها مهلت ۱۸۰ روزه بانک‌ها برای دور زدن تحریم‌های ترامپ گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها، یکی از اصلی‌‌ترین مقاصد آمریکا در تحریم‌ها هستند و بعد از برجام تازه توانسته بودند نفسی تازه کنند. سال ۱۳۸۶ بود که تحریم‌های فلج‌کننده غرب علیه بانک‌های کشور آغاز شد و از آن زمان تاکنون ۹ سال […]

اروپا و کلید تحریم‌ها

مهلت ۱۸۰ روزه بانک‌ها برای دور زدن تحریم‌های ترامپ

گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها، یکی از اصلی‌‌ترین مقاصد آمریکا در تحریم‌ها هستند و بعد از برجام تازه توانسته بودند نفسی تازه کنند.

سال ۱۳۸۶ بود که تحریم‌های فلج‌کننده غرب علیه بانک‌های کشور آغاز شد و از آن زمان تاکنون ۹ سال گذشته است. بانک‌های کشور در زمان تحریم تحت شدید‌ترین تحریم‌های بانکی بودند. با حصول برجام کمی اوضاع بهتر شد اما باز هم بانک‌های بزرگ اروپایی حاضر به همکاری با کشورمان نبودند و بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این وضعیت تشدید شد تا جایی که محمدجوادظریف، وزیر خارجه نظام جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با همتایان غربی خود به آن اشاره کرد.

نوبرانه‌ای به نام تحریم بانک مرکزی

در واقع از اواخر ۹۴ که توافق برجام اجرایی شد، زمانی بود برای پایان حدود ۱۰ سال تحریم و محدودیت‌های سختی که بر نظام بانکی ایران تحمیل شده بود. مدیران بانکی تأکید داشتند که در شرایط جدید شبکه بانکی ایران از جزیره‌ای که سال‌ها در آن مانده و قدرت تبادلات بین‌المللی خود را تا حد قابل توجهی از دست داده‌ است، خارج می‌شود. در زمان تحریم‌های بانکی، آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کرد این که بانک مرکزی نیز جز تحریم‌ها قرار داشت که این به گفته یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی یک استثنا بود!

بانک‌ها در دوران پسا برجام

آخرین اطلاعاتی که از روابط کارگزاری بانک‌ها در جریان اجرایی شدن برجام وجود دارد نشان می‌دهد که حدود ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برگزار شده است، در حالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها ۵ تا ۶ بانک حاضر به همکاری با ایران بودند. در عین حال که در طول دو سال و نیم گذشته حدود ۳۸ هزار و ۴۰۰ فقره ال سی توسط نظام بانکی ایران گشایش یافته است.

قول بانکی سیف

بانک مرکزی و در رأس آن ولی‌ا…‌سیف با پیش‌بینی بدعهدی‌های آمریکا اعلام کردند که از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را برای مقابله با نقض برجام توسط آمریکا اندیشیده و به همین منظور، مجموعه‌ای از تدابیر برای این منظور اتخاذ و اجرا شده است. این بانک اعلام کرده که در عین حال با اقدامات و سیاست‌های خود، اکنون منابع و مصارف ارزی کشور تحت اشراف و کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکی کشور با محوریت بانک مرکزی توانایی کامل برای پاسخگویی به تمام نیازهای ارزی کشور را دارد. این سیاست‌ها با محوریت حمایت از تولید ملی موجب کنترل جریان ورود و خروج ارز در کشور شده و بدین‌ترتیب، توانایی بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور افزایش یافته است. همچنین بانک مرکزی به تمام فعالان اقتصادی اطمینان داده است که نقض برجام توسط آمریکا موجب ایجاد وقفه در پاسخگویی به نیاز‌ها و تقاضاهای ارزی نخواهد شد و تأمین تمام نیاز‌ها کماکان ادامه خواهد یافت. در این راستا با همکاری دولت و سایر قوا با رصد شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، اقدامات و سیاست‌های متناسب را برای حفظ و تداوم رشد و توسعه کشور اتخاذ خواهد کرد.

آغاز شمارش معکوس بازگشت تحریم‌ها

ترامپ شامگاه سه‌شنبه شب هفته گذشته برگه‌ای را امضا کرد که طبق آن ظرف مدت ۹۰ تا ۱۸۰ روز تحریم‌های بانکی دوباره بر خواهند گشت. به نظر می‌رسد آنچه که می‌توانیم انجام دهیم عمدتاً می‌تواند همانی باشد که قبل از برجام و توافق موقت داشتیم یعنی بازکردن کانال‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و باز کردن دست صراف‌‌ها در بازار ارز تا بتوانند همان سطحی از تجارت را که می‌توانیم انجام دهیم ساماندهی کنند. باید منتظر ماند و دید که شرایط ایران با اروپایی‌‌ها در برجام به کجا می‌رسد اما چندان قابل پیش‌بینی نیست شرایط به سطحی برسد که اروپا بتواند با وجود تحریم‌های ثانویه آن سطح از روابطی که اکنون در حوزه بانکی و روابط کارگزاری با ایران دارد را ادامه دهد!